AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.854

svårt att välja mellan s4 och 330

Sida 1 av 2
Hej
jag tänker snart köpa en ny bil men jag har lite svårt att välja mellan audi s4 biturbo eller en bmw 330 båda har sina fördelar.Därförtänkte jag fråga er som kanske har erfarenhet av någon av de två modelerna vilken är bäst och lättast o leva med. jag har alldrig ägt en bmw så jag har ingen erfarenhet av det märket. Just nu har jag en audi s3 som jag tycker om men jag tycker ochså att det är dags o köpa en något nytt.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Jag tycker det är dags å prova en BMW isf. mycket trevliga bilar å köra. Brorsan har en A4a och jag gillar den också. När jag köpte min BMW var jag också inne på att köpa Audi.
Själv har jag varken erfarenheter av 330 eller S4 men 330n är grymt omtyckt här på autopower iaf sök så hittar du säkert massor me trådar om dem.
Har ägt en S4 Biturbo -99 och det är en riktigt trevlig bil. Inte så busig som S3an men härligt vrid. Saknar den fortfarande.
för delarna jag ser med med 330 är att den inte har turbo dvs mindre huvud värk jag har hör något om att de tidiga s4 skulle ha något problem med turbona men jag vet inte om det är sant. Men å andra sidan så har s4 mer hästar.

Oskar var det några problem med din s4 typ luftläckor i turbo systemet etc??
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
S4 ar är ju snabbare och fyrhjulsdriven.. men det är väl de enda fördelarna med den.
Den är säkerligen dyrare att äga, både reparationer och försäkring.
Audi gör grymt kul bilar men de är för understyrda. Har haft RS2, S4 och S6 i familjen och de är framtunga allihop.

330 är en grymt bra bil som ligger helt rätt i pris just nu. Dessutom är utbudet stort.
Du har garanterat roligare bakom ratten än i en S4a... Iallafall när det inte snöar ;-)

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
85
zacke_bgd
bmw 320 e36 coupè
en bmw är alltid en bmw speciellt de lite större motorallternativen så kan man bara inte bli missnöjd, den komforten och körkänslan och motorernas karaktärer och klockren växellåda och bmw:s underbara chassin som håller dig på vägen i alla situationer eller iallafall nästan alla hehe. ja älskar bmw de märks nog.
audi s4 har ja kört och ja skulle ju vara korkad om ja skulle ljuga å säja att det är en dålig bil, det är en kanon bil men inte den bmw kännslan som jag pratade om, du kommer missa nått om du väljer audin

zacke
Visa användare
85
zacke_bgd
bmw 320 e36 coupè
och mycket stor tisk att bmw:n är dig pålitlig om du sevar den som det skas så kommer den ge dig oändligt med körglödje år efter år du kommer aldrig mer beöva välja bil det kommer säkert bli bmw resten av ditt liv

zacke
det som är ite fördeö med s4:an är ju att den är lättrimmad.. ett litet chip o du är uppe i 300hästar... men bmw är som sagt bmw och mycket roligare att köra.. tänk barapå bakhjulsdriften :P
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo...309hk och 480Nm med itsfun-chip för 4900:-
Är ju helt okej effektökning för de priset...
Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
jag fick prova en rs4 i somras, mycket fina och stabila vägegenskaper (som alla redan lagt fram :)). men det var ändå det där lilla extra som saknades.
trots betydligt övertag vare gäller effekt så va faktist min lilla (lättad, och vässad) 320i ACS mer underhållande när det svängde rejält.
mycket ligger i den snuskigt fina styrningen och bakhjulsdriften. och det är nog främst av dessa två anledningar man köper BMW.

Jag hade valt 330 alla dagar, men de är ju en smaksak, eller...

xc
135
xc00b
E34 525ix touring
satt i samma sits/valet men tycke att audina ofta hade gått för långt o kosta för mycket för samma skick och dom känns lite äldre än va bmwn gjorde men nästa gång jag byter bil blire nog en audi s4 -03 med nya v8an utan turbo eller en v70r av nyare årsmod.. men är rätt nöjd med bmwn nu fast tycker dock den är lite för slö ibland..

tja
tack för svaren.

Tänkte fråga bara hur är det med rosten(är dom galvade 330) och buller.
Jag tycker personligen alla s3 är dåligt ljud isolerade eller så är jag bara lite ljud känslig. Enligt aftonbladet skulle buller nivån i s3 ligga på ca 70db(A) tro mig det hörs och det känns i öronen efter en lång färd i en audi s3.

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag har iof "bara" haft en Audi 100 2.3, en A6 2.8, och en A4T......men BMW:n är annorlunda till sin fördel.

Ett ord som många BMW-ägare gillar att lufta är "körupplevelse", och det måste jag instämma i.
Audi är bra bilar med god prestanda och kvalité, men har inte samma mervärde i just körupplevelsen som helhet. BMW känns sportbil trots att de inte är några racermaskiner direkt.

S4 är ju dock avsevärt piggare än just 330:n.

Mitt tips: Ut och prova båda, helst samma dag =)
xc
135
xc00b
E34 525ix touring
s3:an är bullrigare än s4 och 330in i mitt tycke iaf..

Fr
8
Friend
330XD Touring -07
Kolla försäkringen så har du problemet löst.

Dom kostar nästan lika mycket(typ 200kr i skillnad) försäkrade i mitt namn:-)
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag kan i alla fall säga efter att ha åkt lite i en chippad s4 avant att de får ett djävulskt vridmoment. Man kan lägga i 6:ans växel i 50 blås och ändå känna att det drar fint =)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
mickes3: Om du inte kollat många försäkringsbolag så ring runt till alla och få prisuppgift det skiljer kraftigt mellan bolagen, tex testa insplanet sen alla stora bolag för sig.
Kul val annars rak mustig sexa eller en lättchippad Awd Audi och gasa runt med på vintern.
Det borde vara större risk att åka på dyra rep på Audin men kolla historik noga är väll viktigast,garanti reparationer osv.

Mpower
xc
135
xc00b
E34 525ix touring
sveland försäkringar e billiga på bmw..

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
xc00b: Har läst på detta forum att Sveland är lite si och så när det kommer till skadereglering. Det är en sak att få en billig försäkring. Det är en helt annan att få ut pengar när det väl händer något.

Länk

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.