|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis köpt en 328ci -99. Tyvärr har jag än så länge inte haft annat än problem med den. Det är framförallt förardörren som har konstigheter för sig. Detta är vad som hänt än så länge: Till att börja med var dörren lite trög att öppna, den "släppte" inte när man drog ut handtaget utan man var tvungen att rycka till. Inte förrän jag ryckte till hoppade rutan ner de millimetrarna den ska för att gå från från listen ovanför. Idag började så de riktiga problemen. När jag skulle öppna dörren gick inte rutan ner längre, vilket får till följd att ibland när man stänger kommer rutan ovanpå listen och kommer alltså inte i kontakt med gummilisten. Elhissen fungerar fortfarande felfritt, så jag tror att det är något problem i handtaget (alltså i dörren). Det går att öppna inifrån utan att jag behöver trycka till, tyvärr hoppar inte rutan ner från detta hållet heller längre. Inte nog med detta, precis när jag kom hem har också innerbelysningen slutat fungera då jag öppnar förardörren (fungerar utan problem då passagerardörren öppnas). Det har också slutat blinka då jag låser bilen. Känns som att allt har en koppling till dörren, men det kan vara helt fel. Så allt tyder på att något i dörren konstrar, någon som haft samma problem eller har någon idé om vad det kan vara? Har också ett problem med att kåpan till bakspegeln på höger sida ramlar av :S vågar man limma fast denna? Känns lite tungt att tappa den ju, när den ramlade av nu hade jag tur att en kompis såg det. Hoppas någon kan hjälpa mig med problemen! Tack på förhand! MVH Johan | |
|
Det är inte enkelt att felsöka online men här kommer lite tankar, fria tankar, prova om nån sav dom stämmer. Har du köpt bilen på en bilfirma eller privat? Verkade säljaren seriös och undersökte du bilen noga? Kan det vara så att det kan vara en tidigare skada som inte är korrekt reparerad? Kolla runt kanterna på dörrar och skärmar innanför dörrar efterev lackskarvar och ojämn lackyta om du stälelr dig på huk vid typ ett hjul. Får en svag känsla av det såsom du berättar det. Har bilken ett X som första registreringsbokstav så kan den vara nyimporterad. Kan kanske vara låg batterispänning bara? Mkt el i bilen. Ladda batteriet ett par dygn och se om det blir bättre-Det låter som ett flertal fel. Åkte 330Ci ett tag. Den var lite trög i dörrarna ibland. Bl a fått byta båda c-låsmotorerna för dom gav upp. Även fått smörja listerna. Låter lustigt att kåpan ramlade av. Som du skriver, elfel som har med dörrarna att göra. Kanske någon eller några kontakter som inte sitter i som dom ska? Jag skulle åka förbi BMW och be dom göra en felkodsavläsning med sin datorutrustning då kanske du blir lite klokare. du kan ju kolla import och begagnatguiden här till vänster som nån slags checklista ang bakgrunden på bilen. Det var allt för mig. Lycka till Asken |
|
|
Klassiska fel i coupedörrarna, det är flera saker som är beroende av att låsmekanisken och allt i handtaget fungerar korrekt. För att automatiken i rutan (den ska "trilla" ned när man öppnar och gå upp under listen när dörren stängs) måste fönsterhissen fungera (vilket du skriver att din gör) och en liten brytare som indikerar öppen dörr fungera. Brytarfunktionen testar du enklast genom att sätta dig i bilen och stänga dörrarna. När du öppnar dörren ska lampan för öppen dörr/baklucka tändas, lampan sitter under hastighetsmätaren, men det visste du säkert redan. Sannolikt behöver c-låset i förardörren bytas. En dryg tusenlapp + jobb & moms. |
|
|
Asken: Bilen är inte imoprterad, dock privatköpt. Tidigare ägaren verkade seriös och inte ute efter att lura någon. Med tanke på att andra dörren fungerar felfritt tror jag inte att det är batteriet, då skulle jag haft andra problem också. Tack ändå! Platypus: Precis som du beskriver så har jag misstänkt att det måste vara brytaren som indikerar för öppen dörr. Jag har redan konstaterat att innerbelysningen inte går igång, så det är i stort 100% att det är brytaren. Denna sitter ju tyvärr inte lika enkelt som på andra bilar... Du vet inte om det finns någon möjlighet att göra jobbet själv? Skulle vara skönt att slippa betala för att få det gjort, är ju så sjukt dyrt. Tack för bra och utförliga svar! Ang. backspegelkåpan: Finns det något lim som inte fäster den så hårt? Den sitter ju jättelöst nu, men jag skulle vilja ha ett lim som inte gör att den sitter som berget sen. Några tankar om detta? MVH Johan |
|
|
Varför vill du inte att kåpan ska sitta hårt? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Heltsonika: Om man skulle behöva komma till och byta något gör man väl detta från baksidan? Jag vet inte, jag bara tycker det känns logiskt. I alla fall skulle det ju vara bra om den gick att "slita" av då... MVH Johan |
|
|
Vestis: de gånger jag haft problem med dörrarna suckar de alltid på verkstan. Det är rätt mycket pill och pyssel, airbags, osv. Gör man fel vid låsmonteringen måste man ta sönder innerklädseln på dörren för att få upp den. Visst sparar man pengar med att göra det själv men jag brukar betala för att göra sånt jag inte orkar/kan/vill göra själv. Ang. speglen hade jag limmat dit dåpan så att den satt rejält. Varför vilja ta bort den? För att byta t.ex motorn i spegeln så gör man det inte från baksidan utan man bänder bort glaset istället. Det finns begagnade speglar på powerbörsen om mekanismen skulle ge upp helt och hållet. Hmm, kanske skulle lägga ut en annons på mina originalspeglar? :-) |
|
|
Kör med Epoxylim. Finns snabba som härdar på 15 sekunder och det sitter. Jag tror inte du någonsin kommer behöva ta bort kåpan igen. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Platypus: Nej då verkar det väl som att jag borde lämna in den. Synd det kostar så mkt kosing bara. Men då verkar det ju som att jag kan limma dit kåpan bara. Kalas ju, då var det problemet ur världen. Det senaste nu är att en list i taket släppt, den som sitter på insidan uppe vid sidorutan fram. Det är dock på högersidan detta problemet finns. Får bli lite lim här också. Fan, känns just nu som man fått tag på ett riktigt måndagsex. :( Men det löser sig väl till slut, den känns jävligt go att köra i alla fall, bara gått 8300 mil. Tack för hjälpen så här långt! MVH Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.