AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
850

Varför lyser EML-lampan?

bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
Förklara för mig någon varför EML lyser??? vad måste jag göra????? vad behöver bytas????
Decibel
Finns massor att läsa om EML, kan vara allt från styrboxarna, Luftmassemätarna till spjällhusmotorerna, alla har jag för mig betingar ett pris på runt 5-10.000kr stycket på BMW.

Tryck på sök inlägg däruppe och skriv EML och välj 7-seriens forum så hittar du massor.

---
Bilstereogalningen NO:1
Paap Reeder
Gäller det din M70 så är det i runda slängar så här:
Ca 15 sensorer är anslutna till systemet. Allt från lambdor, vevaxelgivare till tempmätare. Sedan styrs de 2 spjällmotorerna av resp motorstryrningsbox.

Motorstyrningsboxarna samordnas av EML som i sin tur styrs av gaspedalen via en potentiometer.

Till systemet är sedan automatlådan ansluten med sin box som har liknande system med sensorer för oljetryck, temp o s v.

... oooommmm nått in te stämmer i systemet lägger EML-boxen systemet i nödprogram vilket innebär att bl a vrid och varv är maximerat till att klara ett "limp home" men inte mer.

Således att svara på frågan vad som är fel om EML-tänds är näst intill en omöjlig uppgift utan en uppkoppling mot DIS på en BMW-verkstad som har direktuppkoppling mot Munchen.

Då kan systemet(en) testas och diagnosticeras. Kostar 500-1000:-. Det andra är att börja byta delar på måfå i systemet vilket kan kosta 50 000:- innan linan är klar.

... således: boka tid för en DIS ... återkom.

MVH /// Paap R

bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
Synd att en auktioniserad verkstad i kramfors inte kunde lösa mitt problem då..körde hem bilen igen
Paap Reeder
... då "lutar det åt" instrumentfel.

Är absolut inte säker men enligt min uppfattning "ser" inte DIS ett instrumentfel. Har som sagt det felt på mitt andra instrument till M70:ian -det som jag fick tjuvkoppla på baksidan för att få igång den.

Är som sagt inte säker på detta.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.