AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.446

Trådar vid stereobyte, E39

E39 525i-01.

Har bytt ut originalstereon till en vanlig och använt paneladapter + kopplingsadapter från MDS.

Så fort jag slår tändningen i läge 0 (första läget i tändningslåset) får stereon ingen ström alls. Därför provade jag som jag alltid gjort förr, kopplat stereons både gula och röda till bilens röda. Funkade inte alls eftersom det inte går nån ström ens från den röda när tändningen är i läge 0.

Måste jag nu dra en separat kabel från huvudkabeln från batteriet eller? Och hur kan det då komma sig att originalstereon får ström, för om jag inte minns fel fick den det fastän tändningslåset var i läge 0?

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Menar du med läge 0 avslagen tändning???
Lägena brukar benämnas 0-R-I-II. R=radioläget (första hacket), då skall stereon starta osv. Det finns både fast plus och R-spänning i kablaget, det är nåt i din adapter eller kablage som inte stämmer. Inte sällan innehåller inte adaptrarna alla 17 kablarna som kommer från bilens kablage

FP
Ja, med läge 0 menar jag avslagen tändning. I läge R får den ström.

Mig veterligen ska det väl finnas bara en röd. Men jag får väl kolla igenom alla trådarna...
0 = nyckeln tas ur, allt avstängt, R = radioläget som startar stereo och en del andra funktioner, I = tändning till, II = startläge (återfjädrande).
I kablaget till stereon på E39 har kabeln till läge R vit/lila färg och kabeln med ständig plus har röd/grön färg, jordkabeln är brun. Koppla nya stereons kablar via adapter osv till dessa så funkar allt som tänkt.

FP
Precis vad jag har gjort, kopplat via adapter. Resultatet är att stereon inte får någon ström alls vid läge 0, vilket gör att inställningarna för bas, diskant osv. har nollats när jag startar igen. Inte riktigt som det var tänkt, alltså.

Men jag ska gå igenom alla kablarna när jag får tid...

/Ronny
Stereon har ju som du skriver två olika matningar för minne och kraft. Dessa skall inte läggas ihop utan kopplas till rätt ställen i originalkablaget, då blir resultatet som det skall.

FP
...och det är precis detta som adaptern ska sköta om, eller hur? Det gjorde den inte. Det är då man försöker få ordning på saken genom att klippa av och koppla själv. Men som du säger kan det hända att något inte stämmer i adaptern.

Säkringen har jag kollat, den är hel.

/Ronny
Jo alla adaptrar har normalt sedan många år separat plusmatning för minne och kraft, men du skrev att du kopplat ihop dessa på stereon. Om dessa sen kopplas till den kabel som bryts när nyckeln vrids till 0 så blir det fel, liksom om de kopplas direkt till plus, då stängs aldrig stereon via nyckeln, och vissa drar även en rätt märkbar tjuvström även om man bryter på knappen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.