|
|
|
|---|---|
Natan |
Hej Har funderat ett tag på detta med den berömda plastkulan i de adaptiva lådorna. Min fråga till någon som vet är kort och gott, är detta något som även gäller E39 modellerna, de inlägg som finns här har ju mest handlat om bilar 93-94? Efter vintern upplever jag det som om lådan skulle vara lite trög just när man lagt i D, annars inga problem. Jag har läst en del på forumet om detta och jag hoppas, om det skulle vara något krångel, att det även i mitt fall räcker med ett oljebyte + filter. MVH Natan |
|
Du måste trycka på gasen också Natan. :-) Jag har också hört om denna kula och frågade då min BMW verkstad. De har inte haft en enda bil (E39)med detta problem. Jag har även läst detta forum ett par månader nu och hört att man skall serva lådorna (byta olja och filter). När skall man göra det (vid vilket miltal)? Hur svårt är det att byta olja och filter i vxl-lådan själv? Men det kanske är ett alternativ för dig Natan. Lycka till!! Mvh /NP |
|
Natan |
Självklart trycker jag på gasen, är sen igår 1800 kr fattigare :-( Det jag menade med oljebyte var definitivt inte att göra det själv och jag vet att man inte ska behöva det heller, men efter ett samtal med en mek på en BMW verkstad, samt lästa inlägg här på forumet, har jag fått det intrycket att istället för att rusa iväg och spendera 10000-tals kronor på renovering så fort lådan krånglar så kan det i de flesta fall löna sig med ett oljebyte fast man inte "ska behöva det". Det har nog inte så mycket med miltal att göra men jag tror å andra sidan att det inte skadar att göra det ibland heller, det är väl upp till ägaren att bestämma när och om man ska göra denna extra service. Det viktiga är väl att har man börjat byta en gång så måste man nog fortsätta med regelbundna intervaller. Men det känns skönt att höra att det är sällsynt med problemet på E39 i alla fall, nu blickar jag framåt några tusen BMW mil till med mer gas i starten och mindre gas på landsvägen.........:-) MVH Natan |
|
jag tror oxå att det är som vi säger " mycket snack och lite ull" ang denna lilla sketna plast kula... Har varit i kontakt med ett antal "BMW proffs" ( bl.a. Aros Auto och Jarls Bilservice) och där vill man mena att problemet med dennn lilla plast kulan är sällsynt överdrivet.. Nån som verkligen VET något annat?? (inte bara tror eller har nån kompis morsa kusins grannes brosas svåger som kanske fick byta plastkula...) |
|
Natan |
Ja, det vore verkligen intressant att veta om någon verkligen har bytt den och hur det i så fall yttrade sig. Den berömda plastkulan.........detaljen, myten och legenden MVH Natan |
-:BeeMWe:- |
Natan: Du har sett sagan om ringen ser jag :) |
Natan |
-:BeeMWee:-, Nåt åt det hållet, men känslan blir den samma i maggropen när vi står inför det okända..... MVH Natan |
|
Angående plastkulan så har jag pratat med Wölkes i Gbg och de säger att snacket om den kulan är starkt överdrivet, de har haft inne någon enstaka bil som haft problem med det, men det är sällsynt. Dessutom lär det ju inte kosta mer än typ 2-3000 att byta den, så det är ju inte precis någon katastrof... Man kan ju t.ex jämföra med avgassystemet som med ett visst intervall måste bytas på -alla- bilar och det kostar i allmänhet mycket mer... bättre att oroa sig för något sådant isåfall... |
|
|
Är det sant ?!?! kanske vi kan döda en myt nästan lika stor som att: Alla importbilar är skruvade i mätaren Alla BMW käkartoppar BMW är oduglig som vinterbil Att opel rostar (hahahaha näää jag bara skojade...) |
|
|
§har du kollat oljenivån? hade samma problem jag med, men det var låg nivå på oljan, bytte olja och filter, så nu funkar det perfekt [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.