AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.178

problem med abs-bromsar

Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Har fått ett problem med min flickväns bil. Hon studerar 25 mil från mig så jag kan inte idag undersöka bilen. Det är en allvarlig säkerhetsrisk. Nu är det inte en BMW som jag har utan en Ford Scorpio 2,0 - 94, men ABS-bromssystemen är ju likartade på alla bilar så detta eminenta forum med så mycket kunskap och erfarenhet är nog rätt forum att fråga.

Saken är den att bromspedalen plötsligt vid inbromsning ibland trycks tillbaka mot foten, blir fast där och ett knakande ljud hörs samtidigt som ett tydlig ton ljuder. Detta händer allt oftare och hon är livrädd. ABS-en fungerar i övrigt som den skall. Bromsvätskenivån är OK.

ABS-systemet är troligen boven i dramat. har ni varit med om något liknande och vad var då orsaken ? Mycket tacksam för ett snabbt svar !!!!!!!!!!!!!

Smid medan järnet är varmt !
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Skit på kransarna som givarna läser signal på... kanske?

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Det är inte så enkelt att ABS-systemet bara går in som det skall vid bromsning, pga fläckvis halka och dålig friktion? Känslan blir ju liknande som du beskriver, och om bromsverkan finns osv så kanske...?

FP
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Nej Folke, Hon vet hur pedalen känns när ABS:en fungerar. Alltså en vibrerande känsla. Vad som händer nu är att pedalen slår tillbaka till toppläget och blir stum och ett knakande ljud hörs tillsammans med en ljudlig ton. Har funderat på om det kan vara bromsservon som spökar. Har ni efarenheter av detta ?

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Länk?

grymmt bra forum när det gäller ford.

sök/fråga där så får du nog mer hjälp än här.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Kan också vara så att bromsvätskan är gammal och har tappat lite i kokpunkt, och därmed kokat vilket medför lite bubblor i systemet. Har råkat ut för detta med en passat vid hård inbromsning. Därefter var det liknande symptom, gick knappt o bromsa med bilen.

Prova att lufta bromsarna och därmed byta lite av vätskan, eller ännu bättre att byta hela vätskan.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
JJag har själv en BMW och är därför ofta inne på detta eminenta forum. Här finns vetande, erfarenhet och kunnande. Därför är detta rätt forum att fråga.Dessutom är ABS-systemen likartade till alla bilar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.