|
|
|
|---|---|
|
Tjenare... Saxxat detta ur et annat forum. Censurerade för att inte rättrogna bmw ägare skulle kräkas. Men blev lite nyfiken på svar och på autopower finns alltid svaren. Håller på å moddar dit en intercooler, byter motorkuddar och vx låda i min bruks XXX TD. Plockade isär kompressorhuset idag för rengöring. Jo, faktiskt fanns det en turbo under ca 2-3cm med diesel/olja gegga. En K24 närmarebestämt. Nu till min fråga. Inloppet till turbinen på min turbo är ca 32mm och på en av alla andra K24 som ligger i garaget har 45mm inlopp, självklart är turbinen större. Hur skulle det bli om jag byter turbin och kompressor hus? Laddar den tidigare eller senare? Klarar den att ladda mera utan att övervarva turbinen? Sen nästa grej är delarna separat balanserade eller ballanseras allt tillsammans? Mvh //M(arkus) | |
|
Med ett mindra avgashus så laddar den tidigare men dör även tidigare, Samma sak gäller för kompressorhuset. Du klarar av att ladda mer med en större kompressor utan att riskiera övervarv på turbon (dock blir det ett större lagg). Angående ballanseringen så är jag osäker, vissa säger att alla delar är noll ballanserade separat andra säger att dom är ballanserade tillsammans mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Jo... dom grunderna kan jag Nu är kompressorhusen identiska förutom inloppet. Större inlopp= Större kompressor? Mvh //M(arkus) |
|
|
jo, större inlopp större (och tyngre = trögare ladd, men kan flytta "mer" luft utan att "bottna") kompressor. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Okej, då uppnår ja inget önskvärt med ett större inlopp på min bil. Tack för svaret. Mvh //M(arkus) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.