|
|
|
|---|---|
|
Man undrar vad som komma skall. I Dagens Industri från i går står det att London inför avgifter på SUV om 335:-/dag = 10.000:- / månad för nöjet åka SUV i innerstaden. Det lär nog komma till storstäderna i Sverige vad det lider. I dag i DI Weekend står det att SUV köper man om man önskar jordens undergång... "Natursvin" vill man inte vara. Undrar när dråpslaget kommer.... ?? I London lär en X5 bli osäljbar pga avgifterna... M3/// Mullret | |
|
Låter som en bra idé, jag har aldrig förstått varför man ska ha ett sånt fordon i stan. Egentligen föstår jag inte varför man ska ha det någon annanstans heller, vad jag förstår är inte terräng egenskaperna helt lysande. |
|
|
Jag tror X5 och andra SUV-ar framkommit av en kombination av trender, show-off, marknadstryck, flärd. Trots att det är ett "onödigt" fordon så kan jag hålla med om att en X5 är skön att köra och perfekt i dåligt väder, snö och elände. Men det är enkelt för alla med "grön" inriktning peka på bristerna, viket syns nu mer och mer i diverse media. M3/// Mullret |
|
|
Jag kan hålla med om att det är svårt att förstå varför man ska ha en stor klumpig terrängbil som inte går att köra i terrängen. Nåväl, det finns väl stora egon som ska få plats också... Jag är inte säker på att 10 000 kr/månad i skatt gör X5:orna osäljbara i London. Lönerna för "professionals" och företagsledare är MYCKET högre än i Sverige (10-12 MSEK/år är inte ovanligt för en advokat) och då kan det vara värt lite extra pengar att få köra med bilen inne i stan. Dock har jag svårt att förstå poängen eftersom trafiken i city mest står still. Det förtjänar att påpekas att "biltullarna" i London inte omfattar hela innerstan utan en begränsad del av de centrala stadsdelarna. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Tycker att något bör göras för att få ordning på utsläppen. Det är ju trots allt rätt onödigt mycket bensin som slukas per km färd. Vad jag dock vänder mig mot är denna jakt mot "stadsjeepar" och lyxbilar i helhet. Det är ju för fan inte priset på bilen som avgör hur smutsig den är. Varför får folk åka omkring i gamla skitbilar utan katalysator fortfarande!? Min Cabrio Länk |
|
|
Därför att de här frågorna handlar mer om religion än om vetenskap. Tanken att människan själv med sitt dåliga leverne orsakar sin egen undergång är nog lika gammal som mänskligheten själv. Jag är själv emot SUV:ar (Audi Q7 är nog den fulaste bil som någonsin tillverkats) men kan tänka mig att köpa en bara för att reta undergångsmoralisterna. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Alltid uppfriskande diskussioner på Autopower! Kul! M3/// Mullret |
|
| Sanslöst... Betvivlar att en X5 3,0diesel med 231 hk och parikelfilter påverkar miljön i större utsträckning än en V70 140 hk.... Inte tar X5:an upp nån större plats på vägen heller för den delen... | |
| Som jag uppfattat det så är det avgift på att köra bil i London oavsett vilken bil du har. De ända bilarna man ser är i princip hantverkarbilar, poliser och limousiner med privatchaffisar. | |
|
Som sagt.... att dra alla SUV:ar över en kam är ett tecken på okunskap. Idag finns det SUV:ar som är både snålare o snällare mot miljön än andra "vanliga" bilar. Och.... SUV:ar må vara högre men ta mer plats ytmässigt....nja... /Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.