AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.364

Plocka bort EGR M20B20

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Jag har funderat på att plocka bort mitt EGR-system då rören är otäta.

Frågan är om bilen fortfarande klarar av besiktningen utan EGR monterat?
328_Driven
EGR ???
to
46
tobbee28e30
323im touring-98
327,5 turbo touring-
320 touring-97
tja det brukar inte vara nåt problem beror på hur grinig besiktningsgubben är jag besikta min 520 utan rören o utan problem så prova
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Kan man göra något åt avgasvärderna som förmodligen ökar?

(EGR=avgasrening,skickar avgaser tillbaka till insuget/luftburken för att återförbränna avgaser och ge högre förbränningstemperatur)
to
46
tobbee28e30
323im touring-98
327,5 turbo touring-
320 touring-97
0.7 i co på min när jag besikta senast så det är inte så farligt
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nja, inte EGR, men pulsair ventiler.

EGRen öppnar med vakum från insuget, ventilerna arbetar med avgaspulser, men dom gör samma sak.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Då plockar jag loss dem! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Michél : Rejäl bump men fick du några problem med avgasvärdena vid besiktningen efter du hade plockat bort pulse-air systemet?

EGR och pulse-air är dock inte ritkigt samma sak. De är båda ett system för reducering av avgaser, men använder olika kemiska processer för att uppnå detta (och uppnår även olika typ av resultat).

EGR (eller Exhaust Gas Recirculation) gör som namnet säger, cirkulerar tillbaka en del av avgaserna tillbaka till insuget för att ingå i förbränningscykeln ytterliggare en gång. Genom att mängden inert gas ökas i cylindern sänks förbränningstemperaturen något vilket resulterar i att främst NOx värden sjunker. För att ytterliggare öka effektiviteten används ibland även en EGR kylare som kyler avgaserna innan de förbränns vilket sänker förbränningstemperaturen ytterliggare och därigenom fås ännu lägre NOx värden.

Secondary-Air Injection
Detta system bygger på att luft tillförs i grenröret, så nära som avgasventilen som möjligt för bästa effekt. Detta skapar en exoterm reaktion (en kemisk reaktion där värme avges) varvid främst HC och CO förbränns genom oxidation. Det finns flera metoder att tillsätta luft, man kan tex montera en pumo som pumpar in luft eller så kan man som i vårt fall utnyttja tryckskillnaderna som bildas av avgaspulserna för att suga in luft (som ofta går under namnet pulse-air system).

Källa : Bosch Automotive Handbook
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Michél : Vad fick du för värden när du plockade bort pulse-air systemet?

Som feedback till andra så plockade jag bort mitt pulse-air system på min M20B23 och det var inga som helst problem (det var Shell V-Power vinterblandning i tanken vilket idag bör betyda 99 oktan med max 5% etanol).

CO var väl innanför gränsvärdena (HC mäts inte, estimerat lambda räknas inte ut, förhöjt varvtal mäts inte)
CO = 0.2 (3.5)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.