|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt en lamelldiff till min 325a. Gjorde ordning den utvändigt och bytte olja i den. Men nu har den legar i garaget ca 3 veckor och såg idag att det har runnit lite olja från ingående axeln. Misstänker att det sitter en packbox där. Är den svår att byta? räcker det med att skruva av den ingående axeln på klumpen (den stora bulten) eller måste den plockas ned helt? Också undrar jag ifall någon har något bra tipps på hur man får av den ingående axeln från kardanen? Sitter ju "ganska" hårt. Såg att det var 17mm på en sidan och den andra var rund(?) har aldrig sätt en sådan mutter eller vad det är förut.. Hoppas någon orkar svara på någon av mina frågor. Mvh Erik | |
|
Nu vill jag inte påstå att jag är 100% säker, men vill minnas att De ska räcka med att lossa bulten samt dra bort medbringaren, lossa skyddslocket. Få ut lagret och sen byta boxen... Nån kanske kan bekräfta? Att muttern e rund kan bero på att de sitter ett typ av skydd över den! Bort med det sen mutterpicka eller rörtång o spärrskaft. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Okej. det låter ju lovande iaf! Nu när jag tänkte efter så såg det ut som att den såkallade muttern var avslipad på en kant. kanten mot klumpen, alltså som att den höll i muttern så det bara var att skruva av på ena sidan. kan det stämma? Mvh Erik |
|
|
Länk där har du en bild på hur det är uppbyggt. det är alltså 5:an som du ska byta, sen dör man även byta nr. 3, det är en låsbrycka för muttern. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Okej, då vet jag va jag ska ha för något iaf. Men ingen som kan bekräfta Mr_Fatise ang bytet av p-poxen? Mvh Erik |
|
|
Om du kollar hur det är uppbyggt på länken så tycker iaf. jag att du inte ska behöva ha ur några lager. Utan det borde räcka med att pilla bort låsbrickan (3:an), lossa på bulten (4:an), bort med flänsen/medbringaren (1:an) och smuts skyddet (2:an). Sen borde du komma åt Packboxen (5:an), den kan dock vara lite pillig att få ut, va försiktig så att du inte skadar axeln där pakningen skall glida mot då lär den gå sönder ganska snabbt igen. Sen använder du nått passnde rör till att driva in den nya (pressa bara där packboxen är förstärkt!). Hoppas du förstog nu. mvh Erik Jakobsson A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Okej! Jag har beställt en låsbricka och p-box idag iaf! kommer på tisdag. Få plocka ned den då. Mvh Erik |
|
|
jag har rivit sådanna bakaxlar. det enklaste för att få loss medbringaren nr1. sätt klykan i skruvstycket. och dra med spärrskaft med 30mm. hylsa. går det tungt utav f-n. förläng med rör. och ta i. det är vanlig gänga på axeln. inge vänster-gängs-skit. |
|
|
Jag plockade faktist bort den idag. tog med den till jobbet för där finns det tryckluft och mutterdragare :) Så det problemet är nu fixat.. Imorrn ska jag försöka få av kardanen från klumpen som sitter på bilen. villket lär bli mycket jobbigare.. Mvh Erik |
|
|
Sådär ja. fick bort klumpen iaf. Efter sönderslagna knogar och några svordommar :P Nu ska jag bara byta p-boxen på den "nya klumpen" Jag undrar även ifall det är någon här som vet om det går att byta silentblocken nu när bilen är upphöjd? jag har pallbockar på på bakaxeln. Kan jag "bara" plocka bort silentblocket nu eller? alltså lossa på 22mm bulten och ta bort den? eller måste jag trycka upp fjädringen med domkraft? Kanske en luddig fråga men hoppas någon förstår. Mvh Erik |
|
| tror det är ganska jobbigt...Länk där är en tråd om det. bara att läsa på :D | |
|
Tack för länken.. hmm jo det blir nog det.. jag har en hel vinter på mig så det löser dig :) Mvh Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.