AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.555

dubb saknas = dubba däck själv?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
HEJ!

Nybliven bilägare...

Jag har jättefina vinterdäck, dock saknas det några dubb här o där.

1, Kan man köpa dubb löst och trycka ned i dubb-hålen? Eller måste det ske maskinellt? Jag vet inte riktigt hur dubben sitter fast i däcket?

2, är det normalt att man tappar lite dubb? Kan man förhindra det? Idag var jag tvungen att öka över en vass toarkant(eftersom nån idiot ställt sig mitt i vägen), och just vid sådana tillfällen tror jag man kan riva ut en dubb, eller om man åker på gropar i asvalten osv. Jag har jättedåliga vägar i området.
Gemini__
Det går att kompletteringsdubba om det finns lämpligt ställe att sätta dubben på då man måste borra nya hål. Du kan inte trycka ner dem för hand.

Kör man lugnt minst 50 mil när däcken är nya har man vunnit mycket. Vidare gäller det att inte vara vårdslös i fortsättningen heller, då hjälper det föga att man kört in dem enl. konstens alla regler =) Att enstaka dubb försvinner iaf oavsett hur man har kört är inte ovanligt.

Mvh:
Thomas
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
För mig ryker dubben lika mycket som gummit.... Tyvärr..

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du behöver en dubbpistol och en kompressor för att dubba däck, men det har din däckshandlare så vänd dig till honom för komplettering Som Gemini säger måste det borras nya hål, gamla använda hål är inte nån idé att dubba om i för dubben lossar med en gång.
I vissa fall kan man limma dubben som rallyåkarna gjorde el fortfarande gör, då sitter dubben bättre.

///MVH Hasso
Länk
Na
440
Nattugglan
Oki, tack, som jag misstänkte, det krävs maskin, dubbpistol som nämndes.

De ser ändå bra ut idag, men till nästa vinder kanske det tåls att titta över.
Hur mycket kan det kosta tro att kompletera dubb? Styckpris per dubb? ...eller per däck? Det e ju så få dubb så per styck vore ju bäst.
..vad det nu kostar?

Gemini__
Kommer inte ihåg på rak arm hur mycket det brukar kosta. Det är inga stora summor det handlar om iaf.

Har drygt 300000 st dubb till salu annars, bara att köpa:
Länk

=))

Mvh:
Thomas
gretzky
Nattugglan
Kompl.dubbning brukar ligga på ungefär 100:-/däck. Men det är väldigt få däck idag som går att kompdubba. Dubbas då oftast med en 10mm dubb. Vad är det för däckfabrikat som tappar dubb lite här o var?

dieseldoris
Na
440
Nattugglan
"Gislaved Frost" nåntong heter de. Skall vara bra däck läste jag.

Känns ju onödigt att dubba några få budd om man betalar per däck.

gretzky
Vad jag vet så är det riktigt svårt att få i några dubb över huvud taget i Gislaved. Kolla om du hittar några tomma ytor där man kan borra nya dubbhål så ser du snart hur mycket dubb som går i.

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.