|
|
|
|---|---|
|
Hej. abs lampan tänds efter en bits körning o ibland lyser den inte alls. har haft bilen inne på bmw och dom mätte upp alla givare som skulle vara ok. Men, det gick inte att läsa av felkoderna pga att dom inte fick kontakt med boxen. så jag bytte till en annan men ,, ingen skillnad.. någon som har en idé om vad det skulle kunna vara?? mycket tacksam för svar.. | |
| Det kommer inte isamband med ngt speciellt typ vid regn? | |
|
samam på min e39 tänds ibland o ibland inte har för mig att de är blöt ute näär den lyser |
|
|
Jag har precis fått sama problem med min bil. Det började när det var regning ute...har mätt upp alla 4 givarna men ingen avviker. Alla ger en resistans på 10 ohm. Åkte in till verkstad för diagnos på ABS-enheten men dom hittade inte heller den utan enbart motorn. Han sa att antingen är det en säkring som gått eller så är ABS-modulen kass...tyvärr verkar alla säkringar vara hela och det knäpper i reläerna inne i modulen när man slår på tändningen. Borde därför vara något efter modulen som strular. jag är också väldigt tacksam om någon kan ha en lösning på detta!!! Mvh Joakim |
|
|
de kan vara kransen på hjulnavet som är rostigt så att givaren tappar kontakten rwa |
|
| Tack så mycket!!! Ska kolla upp det...återkommer med resultat | |
|
Jag har nu haft loss hjullagerna som kransen sitter på, men allt är som nytt och det hjälpte inte att rengöra....bilen har bara gått 6300 mil. Dessutom lyser lampan hela tiden nu och då borde inte felet ligga där eftersom den borde inte lysa i alla lägen då. Så fort tändningen aktiveras lyser lampan. Känns som det har blivit oxid i något kablage pga. fukt. Inga mer förslag på vad det kan vara? Jag är tacksam för allt. |
|
| har du kollat både fram och bak | |
| abs lampan släcks väl förrst när du snurrar på hjulet samt att motorn är på | |
|
ABS-lampan lös lite till och från i början...men nu lyser den hela tiden när motorn är på. Detta tyder ju på att det inte kan var fel på kransen då den i sådana fall i vissa lägen skulle slockna. Kransen kan ju inte vara kass runt hela varvet...framförallt inte när allt ser nytt ut. har bara kollat fram men är tveksam till om det är idé att kolla bak. Eftersom det ösregnade när den började lysa tror jag snarare att det elektronikproblem. |
|
| du kan ju ta ur abs givarna brukar samla massa metall spån och skit som kan störa signalen | |
| Japp. Gjorde det på de främre igår men hjälpte ej. kan ju kolla på de bakre med. | |
|
Låter mer som ett elfel , har du kollat alla kontaktskarvar mm ? Billy aka Fantômas |
|
|
Nix det har jag inte gjort, vet bara inte vart jag ska börja. Nu tar det ungefär 10 sekunder innan den börjar lysa...under några dagar har den tidigare lyst direkt. Har du någon aning om var det smidigast tränger in fukt? |
|
| tänds abs lampan när du kör sakta framåt eller tänds den efter 10 sekunder när bilen står still? | |
| När bilen står still. Nu när jag testade igen tändes den direkt. Detta tyder ju på att det inte har med kransen på navet att göra. | |
| du får prova dig fram på e-28 ans abs modul under en plastkåpa där själva abs modulen sitter är det ett relä du får kolla upp var ditt abs relä var det sitter gå in på realoem.com och kolla! ta av plastskyddet på relät och kolla så att de öppnar och stänger riktigt när det får ström annars prova och kör bilen framåt när du har gjort rent dom bakre givarna med! | |
| häng av batterikabeln 10 min de kan va så att felet lagras i datorn | |
| OK, ska kika på det. Tack för alla förslag!!! | |
|
Kan det ha nåt med ljusmodulen att göra? Låter långsökt men finns det någon koppling mellan den och ABS:n? Det är lite samma symptom som när ena halvjuset la av och jag fick löda om en krets i kortet på ljusmodulen...nu har nämligen höger halvjus börjat sluta lysa emellanåt. KANSKE MÅSTE LÖDA OM IGEN. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.