AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.578

kamkedjan gick av på min 325i -93, måste jag byte motor?

Sida 1 av 2
Re
135
Reloaded
BMW 325i -07
min kamkedja gick nyss av, hur stor är chansen att jag måste byta motor??
har en 325:a 93:a..

Hej, det va ju surt men det blir motorbyte för dig. Oftast när en kamkedja går av så slår den sönder delar i bröstet på motorn och toppen e skrot med = ej lönsamm rep av motor

Mvh svante
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Hur långt har motorn gått?, om man får vara nyfiken?
Re
135
Reloaded
BMW 325i -07
motorn har ungefär gått 24300 mil.. jo jag antog nästan att jag skulle va tvungen å byta motor

328_Driven
byt motor ! eller skrota bilen elelr sälj den
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har också en 325-93 med kamkedjan av, skall köpa en motor på skroten i Partille för 6000:-
Det finns en kille i Eskilstuna som har en 325 motor med vanos, som han säljer för 6000:-, firman heter toms motor, om du är intesserad.

BMW CS #5206
Fa
63
FaluntillStockholm
325ia touring 2012
Hur länge håller en kamkedja ungefär. Bör man byta vid ett visst antal mil?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hm detta är allvarligt,har tidigare haft M50 som en kanonmotor.Har själv M50 i 2st kjedjorna är kollade visuellt och "ser" mkt bra ut.Mina har gått mellan 20-30.

Är 2,5 känsligare? finns det något som antyder att milen inte stämmer på era bilar.
Är som sagt mkt billigare att veva i en ny kjedja än en "ny" motor.

Mvh/Micke
Re
135
Reloaded
BMW 325i -07
jag har ingen aning om hur länge en kedja ska hålal vissa säger att den aldirg behöver bytas vissa säger att den ska bytas.

jo men hur ska man veta att kedjan är dålig då? brukar den ticka åxå?? för jag har hört massa tickande ljud men har trott att d är ventilerna som tickar.

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
ofta när kedjorna går av tidigt tex vid 20 tus mil så beror det på att bilen gått mycket längre än mätaren visar, har inte hört att det finns nån intervall, men kanske. typ saab o mb hade iallafall förr i tiden intervall på sina typ vid 10 tus mil, men dom hade problem, det hade inte bmw. har själv aldrig varit med om en kedja som brustit på mina bmw och jag har haft MÅNGA bmw, däremot hade jag en som en länk hade tappat sin rulle på.
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Kan bero på hur dom alltid så viktiga oljebyten har skötts oxå, behöver inte alls bero på att mätaren har skruvats.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Går kedjan av så brukar den slå i sönder en del + att ventiler-kolvar kysser varandra med krokiga ventiler och ev skadade kolvar på köpet. Det räker inte att bara stoppa i en annan kedja utan nu när m50 snurrorna kommit ner i pris så är det billigare att byta maskin än att renovera. Men lyft på locket och kolla läget, ev så kan mer har klarat sig än vad man tror?

Vilken kedja har gått av?
Låter väldigt otroligt om kedjan går av vid 25000mil?

Det brukar uppstå ett skramlande ljud när kedja/kjedor är dåliga.

Den enda gången jag har varit med om det var i en gammal Porsche 2liters 6a...som rullat duktigt långt och med mekaniska spännare så funkade det lite dåligt. dvs det blev skrot av den maskinen.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Lyft ner en 2,8 liter motor (m52b28) så kanske det känns bättre? Dem kostar väl lite mer men inte så värst mycket mer, kanske 10-12?

Det som kan hända är dem här är att dem här kedjespännarna blir slitna och göra att kedjan hoppar av, då blir ju konserkvenserna allvarliga.

I regel ska inte kedjan gå av, men mkt beror på körstil och underhåll.

Tråkigt att höra i alla fall, hoppas det löser sig så billigt och smidigt som möjligt för dig.
En dubbelkedja (som det sitter i de flesta BMW från ca 89 o framåt har jag för mig, bortsett från motorer med rem då...) har inget bestämt bytesintervall utan skall hålla "livet ut" så att säga. Detta förutsätter dock att sträckaren/sträckarna fyller sin funktion. Om man vill vara på "den säkra sidan" så byter man kedja/drev/sträckare senast vid ca 40000mil (inte min personliga uppfattning utan en rekommendering av "motorbyggare"). Men som det sagts tidigare så bör man kunna höra att något med kedja/spännare inte är som det skall innan den går av, dock långt ifrån alltid...
Re
135
Reloaded
BMW 325i -07
ok jag har ingen aning om vilken kedja som gått av. dem skulel kolla mer på bilen på tisdag så hoppas de blir billigt.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Du, inte för att krossa dina förhoppningar, men förbred dig på att det blir dyrt. Då känns det bättre om det inte blir SÅ dyrt du räknade med från början..

Det finns 2 kedjor, en mellan kamaxlarna och en från veven. Att byta den mellan axlarna är inte så svårt och själva kedjan i sig kostar inte mer än ett par hundra men ventiler som kolliderar med varandra, slår i kolven och blir krokiga osv är följderna av rem/kedjeras.
Har bytt motorn i min för nån månad sedan. Blåste motorn efter en övervarvning så det va bara att lyfta i en bättre beg. Motor går att köpa på bla bildelsbasen.se en med vanos som är komptestad och i förhoppningsvis bra skick med runt 15.000mil på mätaren ligger på runt 8000:-. Sen behöver du nån som plockar i den oxå och är du smart så byter du även kopplingen samtidigt (kopplingsats 1500kr på mekonomen). Kolla med nån på forumet om det inte finns nån hemmamekare som kan skifta den åt dig,svart. Behöver inte bli så blodigt dyrt men räkna med runt 15-20.000:- allt som allt med matrial + arbete. Räkna sedan om du tycker det är värt att lägga ut de pengarna på bilen beroende på övrigt skick. Du kan ju sälja toppen och de delarna som du inte behöver på powerbörsen. Sålde min övervarvade topp med krökta ventiler för ett par tusen. (Jag skrev exakt vad som hade hänt med toppen och att den hade minst krökta ventiler osv)

Re
135
Reloaded
BMW 325i -07
jo jag har räknat med minst 15000 iaf. å jag tänker byta motor i den för tycker den går så jäkla bra den här bilen. plus att jag känner ju hans som har service stället så kanske bli ltei billigare åxå.. kan ju säga åt han att byta kopplingen..

Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Motorbytet på min gamla 318is gick på totalt 10k
Motor 6000:- och bytet 4000:-
Betydligt billigare än att försöka ge sig på en renovering.
Toppen såldes för 1000:-

Kolla bildelsbasen och glöm inte att pruta, vissa chansar vilt när de skickar prisuppgifter.

Lycka till!
Re
135
Reloaded
BMW 325i -07
ok. sitter d 2 kedjor i den. för han rindge nu å sa vilken d av smo va av men kom itne ihåg vilken. va e d för kedjor??

Det går inte att jämföra en 1,8l 4cyl 16V motor och en 24V 2.5l Vanos motor det är helt fel motorfamilj och prisklass.

"simon e30" Att få tag på en frisk motor till en 318is kan inte varit lätt, de växer inte på träd direkt. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.