AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.623

Hur klarar e39 rost på chassiet?

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag har läst om att man ska se upp med bagageluckor, huvar och dörrar på e39.
Men rost på undersidan har jag inte lyckats hittat just något om, jag har använt sökfunktionen och inte lyckats hitta något matnyttigt där heller.

Jag undrar om e39 klarar rost bra under bilen och var man särskilt ska leta efter rost där. Hur brukar tröskellådorna klara sig tillexempel.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan bara meddela att farsans 523i E39 har 0 rost,både enligt verkstaden och vad jag kunnat se(+ naturligtvis av farsan).
Norrlandskörd i nu ca 15500mil,årsmodell 1997 uttagen ny i december 1996 av farsan i Skellefteå..

Touringmodellerna har visst "lite problem" med bakluckan+även att vissa har problem med rost/lacksläpp i div skarvar i dörrar och annat..
Underredet har vad jag förstår inga direkta problem,inte heller tröskellådorna..

Vet inte om senare årsmodeller har mer problem med rosten,men det verkar så..

Mvh Janne.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Tack Janne T, för svaret, jag tycker min Touring ser ut att ha lite klent rostskydd under, men har ingen haft problem med underredet så är det väl inget att oroa sig för antar jag.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Min ser helt oskyddad ut under men är 100% rostfri undertill i alla fall.
Bakom tankluckan, det sk "fågelbadet", har många haft problem. Dock är min helt clean där.

//
Länk
Jag har haft lite otur med min 96'a. Har rost i fågelbadet, lite längst ner på främre dörrarna och på bagageluckan.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
janne t! jag håller faktiskt med dig janne.har varit o kollat en del 01-02 525d.dom var rostiga i fågelbaderna,huven,dörrar.har själv en -98,som är bra mycket bättre skick en dom jag har tittat på.har funderat ett tag o byta upp mig till nyare e39 525d,men man börjar ju tvivla.hjävligt synd med en sån snygg kaross,som inte många kan mäta sig i mot.får vell vänta ett tag tills e60,har sjunkit pris så man kan göra ett klipp i tyskland///
robert pentén
jag har också rost men bara där vid bagageluckan tänkte ta bort den i vinter i garaget och slipa ner sen grundlacka sen lämna iväg den på lack.

Jag har också fått rost vid tankluckan och det är tydligen inte helt ovanligt. Ett tips är att släppa igen tanklocket mycket försiktigt, typ lägga igen det. Detta pga att rosten börjar vid stoppet för tankluckan pga att detta böjs och det blir då en spricka i lacken och korrosionen kan sätta igång.

Jag har fixat till detta med grundfärg, lack och klarlack och det har faktiskt stabiliserat sig och syns inte om man inte tittar noga. Likadant längst ner på bakluckan.

I övrigt ingen rost på bilen, 523 -97, 24000 mil, och biltvätt är inte min favoritsyssla.

robert pentén
just det glömde säga att min är en 96a med 21.000 på mätaren :) 540 e39a

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.