|
|
|
|---|---|
|
När man bromsar medelhårt med bilen uppstår små vibrationer precis som om beläggen hade varit slut och det låg metall mot metall, exakt samma känsla. Jag kontrollerade beläggen och upptäckte att beläggen bak var slut och att bakskivorna hade börjat bli lite lätt rostangripna. Jag bytte till nya Road House belägg och motionerade oken. Nu ser bakskivorna mycket fina ut och den lilla rost som hade bildats har nu försvunnit helt. Men problemen kvarstod, jag kontrollerade frambromsarna och de var slitna, så jag köpte nya BMW original belägg och bytte dessa. I samband med bytet provade jag även montera ner de främre bromsskivorna och kontrollerade skicket, de såg fina ut. Nu har bilen rullat ca 100 mil sedan jag bytte frambromsarna och problemet kvarstår. Någon som har tips på vad som kan orsaka dessa problem? ___ Bilen: Länk | |
| säker på att skivorna inte är skeva? | |
|
Jag har inte utrustning för att kunna mäta med säkerhet, det finns i alla fall inga vibrationer när man kör eller några typiska symptomen för att skivorna skulle vara skeva, det bara känns i pedalen som om beläggen var slut. Problemen upptäcktes efter att man varit bortrest och bilen stått utomhus på en parkering utan att ha körts i nästan 2 månader. Bilen har rullat 15 000 mil och varit i vår ägo i nästan 2 år, där den körs nästan 1000 mil/år. ___ Bilen: Länk |
|
| Om den har stått still i två månader utomhus så är det ganska normalt att det blir skrapljud när du bomsar, i alla fall ett tag, sen borde det försvinna. Luften är ju rätt fuktig så här års, så ytrost blir det på bara ett par dygn. | |
|
Det var över ett halvår sedan bilen stod still, bilen har rullat mer än 500 mil sedan problemet uppkom. Bilen har rullt ca 300 mil sedan bakbromsarna byttes och ca 100 mil sedan frambromsarna byttes. ___ Bilen: Länk |
|
| Klossarna behöver väl slita in sig lite efter skivorna? | |
|
Låter som fel på några bussningar/leder i framvagnen. Börja med att kolla/byta casterstagsbussningarna, som enligt vad jag förstått sitter dolda bakom hasplasten under bilen... Defekt framvagn leder ofta till att skivorna slår sig. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.