|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
På 30-sträcka....... kanske ok men tveksamt. Här i Solna håller dom på med rätt stöddiga asfaltsomläggningar och det är ingen lek att klippa frästa skarvar på ett par cm i 35-40 blås så ni som tycker att 4 cm låter lite borde nog ta fram måttbandet!!!!, min 323:a med M-chassie hade protesterat högljutt. Sätt ut lite fler kameror istället!!! :-) Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ? |
|
|
Paap: våra E32:or har nog lättare att leva med dessa otyg :-) Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ? |
|
|
Ja vad ska man säga ännu ett sätt att spendera våra skatte pengar på.... Fråga brandkåren/Polisen/Ambulansen om vad de tycker om alla gupp och nu detta. Jag tror ingen inom utrycknings fordons branschen ser fram mot ett ytterliggare hinder på vägen. |
|
|
starre: tanken är att utryckningsfordon ska ha transponder el liknande som gör att de kan passera hindret i högre fart utan att det fälls upp - vilket faktiskt är en fördel gentemot vanliga vägbulor. |
|
|
Kan det bli bättre? Man håller max skyltad fart, vägen är slät, man kör för fort och får känna på farthindren. Utryckningsfordon kan tillfälligt disabla anordningen vid behov osv. Vad är att klaga på? Synd bara att de är rätt kostsamma och kräver en del underhåll, i synnerhet här i Norden. Idén är långt ifrån ny, olika system har testats, från uppblåsbara slangar till hydrauliska anordningar med små balkar osv som uppenbarar sig över vägbanan vid behov. FP |
|
|
Tur man fortsätter köra med 225-65-15 för komfortens skull. Tycker delvis att det är en bra idé men allt för tillkrånglad och oeffektiv ur kostnadssynpunkt. Men visst, hade alla kört normalt hade sånna här saker aldrig behövts, men vissa borde ju aldrig ha fått något körkort! |
|
|
Håller med pershav samt Player, om man kör lugnt och lagligt är ju detta inget problem. Är det ingen som har reflekterat över detta faktum?? Mats BMW CS #5847 |
|
|
jovisst har vi reflekterat över detta. lika bra att man återinför dödastraffet, för gör man inget olagligt behöver man inte vara oroligt för det, eller??? |
|
|
CiM> Eller avskaffar straff helt menar du, för att det kan drabba den som gör nåt kriminellt. Genomtänkt inlägg! Aktiva farthinder är ju klockrent. Inga problem alls vid laglig hastighet, farthinder som skakar om lite om du kör för fort. Ger dessutom möjligheter till bättre utryckningsväg för blåljusorganisationerna, och minskar risken för förslitningsskador hos till exempel bussförare inom lokaltrafiken. Vanliga farthinder har faktiskt gjort detta till ett reellt problem. Hög kostnad nu, men ökade volymer kan säkert pressa priserna något på aktiva farthinder. Ett vanligt dumt farthinder kostar även det, dels i ren kostnad för anläggandet, men även genom fördyrande av vägunderhåll, vinterväghållning och så vidare. |
|
|
hangaround:den som ej har syndat får kasta första stenen!! du menar att du aldrig har brutit mot gällande hastighet? hur många ggr har du sett mätaren och inset: oj, ligger 8 km fortare än gällande hastighet. och tänk om du bara 1 gång kör lite fortare omedveten och kör över en sån ramp med dina lågprofildäck. när det gäller straff så finns det andra alternativ än att få sin bil förstörd. sätt upp vägkameror istället för det här idiotiska förslaget. det finns inget ursäkt att köra fort på 30 sträckor, men inte faaaan sitter jag och glor på mätaren för att hålla exakt 30, när jag kan koncentrera mig på om det finns några oskyddade barn intill vägen. |
|
|
hangaround:den som ej har syndat får kasta första stenen!! du menar att du aldrig har brutit mot gällande hastighet? hur många ggr har du sett mätaren och inset: oj, ligger 8 km fortare än gällande hastighet. och tänk om du bara 1 gång kör lite fortare omedveten och kör över en sån ramp med dina lågprofildäck. när det gäller straff så finns det andra alternativ än att få sin bil förstörd. sätt upp vägkameror istället för det här idiotiska förslaget. det finns inget ursäkt att köra fort på 30 sträckor, men inte faaaan sitter jag och glor på mätaren för att hålla exakt 30, när jag kan koncentrera mig på om det finns några oskyddade barn intill vägen. |
|
|
Joodå, jag har kört för fort. Ofta och mycket. Så tagga ner lite :) Men ditt resonemang går ju ut på att farthindret straffar dig, och du kan lida skada. Rättsystemet straffar dig, och du kan lida skada.. på samma sätt som att du tycker dödsstraffet är bra för att den som inte gör nåt olagligt riskerar att dö. Den som inte gör nåt olagligt behöver inte vara rädd för farthindret heller.. Skillnaden mellan en fartkamera och ett farthinder är att ett farthinder fysiskt hindrar framfarten, det gör ingen kamera hur dyra än böterna må vara. Risken att en fotgängare dör vid en påkörning ökar väldigt markant från 30, och vid 50 km/h är risken stor. Det är just därför farthinder är så effektiva i stadsmiljö, och just därför fartkameror passar bättre utefter landsvägen. Men farthinder är dumma varelser, dom ligger alltid där och är ivägen. Urskillningslöst. Ambulansen på väg till ett hjärtstopp måste smyga över, busschaffisen som kör över några hundra gånger i veckan får ryggen sabbad, vinterväghållningen får merarbete. Aktiva farthinder därimot, finns bara där när det finns nåt att hindra. Inte för att sabba dina fälgar, men för att faktiskt hindra din framfart. Vi snackar inte pansarvagnshinder, vi snackar en metallprofil som är betydligt längre än ett vanligt farthinder. Och dom gångerna du inte kör för fort, så märker du inte ett skit av farthindret, trots dina lågprofil. Testa att tänk lite längre. Vem vet, you might even like it :) |
|
|
Helt meningslöst, som hojjförare kommer man att yla förbi på trottoaren och då är risken överhängande stor att fotgängare kommer att skadas. Det enda rätta är att skärpa straffen, längre tid högre böter, alternativt kameror vid dessa platser! inte tvinga människor med dessa kommunistmetoder att följa lagarna som är rent ut av farligt. De som vill bryta mot lagarna kommer alltid, alltid att göra det och då måste man försäkra sig om vad som blir bäst i längden. Varför inte sätta upp ordentliga trafiklysen/övergångställen och tokhöja böterna för dem som inte följer väjningsplikt eller stannar vid rött vid just sådana här ställen? Tvångsmetoder tror jag inte på, man ska kunna välja vill jag följa lagen eller inte, väljer man att inte göra det är det på egen risk och följderna ska kännas. Vi måste ändra moralen och inställningen hos den enskilda individen och det gör man inte med tvångsmetoder!! Psykologi helt enkelt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.