AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.808

Nytt farthinder testas i skåne, fortkörare riskerar att skada bilen.

Sida 2 av 3
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Vore det inte ganska smart!
Om man kör i 50 så kommer inget fartgupp at tala om = inga skador bilen vilket ett normallt fartgupp skulle ge.
Kör man för fort kommer fartguppet och man kan råka skada bilen = precis som man skulle göra på ett vanligt fartgupp om man kör i 70 över det.
Lars
Paap Reeder
... men stod det inte 4cm! Det är väl inget att bråka om! ... och skulle man missa hastighetsskylten är det väl bara att dra en kick-down och "lätta litet" på framvagnen över guppet.

Måste berätta: när man började med de "vanliga" asfaltguppen i mitten på 80-talet fanns det en annan "rörelse" igång i landet nämligen de som åkte omkring med ett "Nej till kärnkraft"- märke på bilen och gärna flera stycken.

Jag låg med min 3,0SA/E3, som var nerväxlad med en 40%-lamelldiff (kommer inte ihåg utv nu men den gjorde "bara" drygt 165 kmh med den) bakom en dylik "kärnkraftsSaab-96:a" på en 30 väg.

Saaben bromsade ner till 10-15 på guppen och betedde sig i övrigt "överdrivet" försiktigt och presterade en miljömässigt "lärande och instruerande" körning.

Till slut rann testosteronet över i mina Solex dubbelmonterade förgasare och jag lyfte med en KD över 3,0:an över bulan i ca 50 knyck och körde om den kräkgröna saaben mitt på guppet.
Den låg sedan på hornet så det blev härdsmälta i båda tutorna.

OBS ... säger INTE att man skall köra som en blådåre på 30-väg ... vibrationer i fastigheter var det där... men att köra 10 knyck över guppen ... jag klarade det inte.

MVH /// Paap R

Stackars dom människor som köper beggade hyrbilar i framtiden...
Varför inte montera upp en ksp som drar av en liten salva när dom ändå är igång. Bara hoppas att dom som hittar på sån här skit har en liten finnig och ful 14 åring med trimmad moppe.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Men glömmer ni inte bort det faktum att hindret aktiveras ej om ni håller hastigheten?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

mattias h. Bra idé. Jag bor själv vid en trettioväg och agerar ofta hobbypolis. vägen ligger vid en skola med mycket barn i rörelse. Att bli påkörd i 30 eller 50 kan utgöra skillnaden mellan liv och död för den påkörda. Som det är nu vågar jag inte släppa ut min grabb själv. så visst, en ksp vore välkommen av mig.
Javisst man ska alltid piska befolkningen till total lydnad. Varför inte börja med elchocker till alla som nån gång ringer sig sjuk från jobbet trots att dom inte är det!
FredricF
Ehh... 4cm högt hinder skall skada bilen?
Både fjädrar och dämpare är ju skapade för detta. Det kan säkert vara obehagligt men inte slår man sönder bilen inte. Faktum är att om bilen verkligen går sönder så tar denna anordning säkert betydligt fler liv än den räddar (som CiM påpekade) så jag hoppas att dom (vägverket) vet vad dom gör....

Det som gör en förbannad är att det är sånt här man slänger ut skattepengar på, prylarna är säkert inte gratis och det riktigt stora skillnaden mot vanliga fartgupp undgår mig. Undrar vad dom kostar? Och varför frågar aldrig reportrar sånt?

/Fredric
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Straffet ska väl ändå vara i proportion till brottet, att köra 60 på 50 är väl inte något jätte grovt brott i mina ögon. Om man tänker sig att man har en 240 eller SUV så kan man blåsa över 4 cm i 90 om man så önskar, men kommer man i en E60 med 18/19" fälgar i låg profil, ja då kan 4 cm göra fälgen orund eller ge skador på fälgkanten. Köpa en ny 19" fälg kostar ett gäng tusenlappar. Då tycker jag att en fartkamera är en betydligt bättre lösning.

___
Bilen: Länk
Ci
531
CiM
325ciM-04
mattias h: ksp är inte lika träffsäker som en värmesökande robot. heheh

robert lundberg: när min unge växte upp, såg jag till att hon inte sprang och lekte bland bilar.

mugge: 60 istället för 50 är lika med världens undergång. tänk på det.

kilroy
Som man kan förvänta så verkar inte alla ha läst artikeln innan dom svarar.

- Hindret aktiveras inte om man håller rätt hastighet, precis som Player säger.

"Det är väldigt lågt att skapa hinder som kan skada bilen."

Varför är det lågt? Vi har redan massor med fartgupp, dessa kan också skada bilen om föraren är ovarsam.

Inbrottslarm skadar inte inbrottstjuven men det ökar chanserna att han åker fast. Är det också "lågt"?

DNA-test skadar inte våldtäktsmän men de ökar chanserna att sätta fast dom. Är det också "lågt"?

Om man som argument mot farthinder som dessa anför att "då kan man ju inte köra för fort i stadstrafik"...då har man ju inkompetensförklarat sig själv och sin inställning.

Det är verkligen lågt.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Så i enighet med ditt resonemang så är ok att repa lacken på din M5 nästa gång du kör för fort? Du bör ju uppenbarligen vara kompetent nog för att hålla ha hastigheten? Men det kanske inte är några problem, du kanske köpte M5:an för att alltid hålla hastigheten med den? Det går liksom inte att resonera så.

Fartgupp skadar inte bilen på samma sätt då den har fasade kanter... det här hindret har en kant mycket likt en trotoars, det skadar fälgen om man kör med annat än balongdäck. Varför ska man skada bilen undrar jag. Sätt upp en fartkamera, det kostar ju ungefär lika mycket och gör jobbet utan att skada bilen och den betalar av sig på kort tid.

___
Bilen: Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
VArför inte hålla kvar fartgupp, dem ser man iallafall och är billigare att bygga, dessa 4cm klaffar är livsfarliga, betänk någon som provkör hoj eller är tvungen att just köra om vad som helst och råkar ut för uppfälld klaff som vintertid säkerligen kan ge bilar sladd så de verkligen kör in i dagis och tar med sig 5 barn i grillen :-)

Det de inte verkar förstå är att man kan inte ta bort folks beteenden genom att sätta förbud, hindra genom olika fysiska medel. Det som gäller är utbildning och det i stor skala, såhär går det om man kör på ett barn i 30, 50, osv så folk verkligen ser det med ögonen. Det ska vara verkliga händelser så man blir lite rädd och kanske mår lite illa av att se det, sådant biter !! Viktigt är också att se hur reaktionssträckan förlängs och tiden mellan man ska bromsa och faktiskt gör det.

Tyvärr är väl det bästa med en kamera som både kontrollerar fartöverträdelser och körning mot rött, dvs omdelbar bötfällning med chans till att förlora kortet också, 10000kr i böter för dem utan eller smutsig/falsk nummerskylt så är problemen borta eller?

Det är viktigare att polisen lägger resurser på endast nukter kontroller osv samt ägnar sig åt riktiga brott, och det kan dem genom att kameraverksamheten tar över.

Jag är helt emot kameror, men det är en annan sak.
kilroy
Mugge*

"Så i enighet med ditt resonemang så är ok att repa lacken på din M5 nästa gång du kör för fort?"

Vem skulle repa lacken på min bil nästa gång jag kör fort? Polisen? Enligt vilken jurisdiktion? Någon privatperson? Då gör den personen sig skyldig till skadegörelse.

OM samhället, i form av lagar och förordningar som är sanktionerade av samhället, gör det svårare för mig som bilist att köra för fort så får jag ta konsekvenserna.

Blanda inte ihop äpplen och päron, Mugge. Du kan bättre än så...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

har man tur så kanske guppet inte hinner med att reagera om man blåser på som f-n i typ 250km/h?? :)
vem blir först att testa detta?

(obs! inget moraltjafstjat nu tack)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Jag tycker Hassos tips är bäst... Blir kul och ställa till det för ond anande laglydiga typer i sina förnuftiga Skodor... He he he :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

CiM. Naturligtvis låter jag inte min grabb springa och leka bland bilar. Däremot är jag jävligt trött på bilister som kommer susande i 80-100 på vår 30-väg som är kantrad av ungar. Som förälder emottages varje hastighetssänkande åtgärd med tacksamhet. Och naturligtvis tycker jag bara dessa ska monteras vid 30-vägar.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Det syns inte så bra i artikeln, men jag har sett andra bilder. Mugge, det uppfällda farthindret har INTE en skarp kant riktad åt det håll bilen kommer från, utan har en profil som en kil där man kör upp på den låga änden. Det är inte att jämföra med att köra på en trottoarkant.

Jag tycker att det kan vara en god idé om den fungerar. Personligen avskyr jag traditionella vägbulor som man är tvungen att klättra över oavsett fart. Här går det ju obemärkt förbi bara man håller farten. Risken att man missar det är nog inte så stor, det lär skyltas rätt tydligt - meningen är ju att folk ska hålla ner farten, inte att utsätta så många som möjligt för ett gupp.

/ElakaKatten

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Mer om hur det är tänkt Länk

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
200.ooo kr kostar ett sådant "gupp"...

Varför kan inte dessa pengar satsas på mer poliser än idiotiska system som inte fungerar(och bara irriterar folk)???

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.