AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.809

Nytt farthinder testas i skåne, fortkörare riskerar att skada bilen.

Sida 1 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

Det är väldigt lågt att skapa hinder som kan skada bilen.

___
Bilen: Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Kör man med rejäl sänkning så är det ju inte bara stötdämparna och hjulupphängningar som blir motionerade.

//Stenback
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tänker på alla stackars entusiaster som kommer få sina fälgar förstörda! Tänk vilka skador det kan bli på 18" fälgar med lågprofil som kör på en 4 cm hög kant, däckets minimala profil kommer inte att klara av att ta hela smällen och det finns en stor risk för att få orunda fälgar.

Det är inte snällt... "straffet" står inte i proportion till brottet.

___
Bilen: Länk
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Vad underbart idiotiskt , möjligtvis acceptabelt på 30-vägar utanför dagis och småskolor....

Men detta är ochså ett attans hyckleri ty gatukontoret erkänner här att detta sliter på bilen , det innebär ochså att de erkänner att vanliga farthinder och våra idiotiskt spåriga , trasiga och guppiga vägar ochså sliter på våra bilar.
men det är tydligen ok ?

Det var för några år sedan på lokalnyheterna i Göteborg (Västnytt) ett reportage om 2 trafikforskare på Chalmers som hade räknat ut att varje svensk bilist i sverige betalar 7500:- Skr per år i bara stötdämpare , fjädrar , fram+bakvagnsdetaljer pga. våra dåliga vägar , 7500:- extra kostnad för våra dåliga vägar altså , och nu skall det bli värre....

Ingen som går på chalmers och har tillgång till biblioteket där ? måste varit i form av någon sorts avhandling eller uppsats.. finns garanterat kvar.
Ci
531
CiM
325ciM-04
12e budet ur moseboken: du skall icke äga ett fordon

nä. allvarligt talat, varför inte införa dödsstraff om man kör mer än 5 km/h. under 5 km räcker att kapa av högerfoten.
De
163
Devva
520i -89 E34
Suck...hur ska detta sluta?
Innan vi vet ordet av sätts väl sådana här upp...

Länk
Länk
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Varför inte spikmattor ? men gud nåde den ambulans som är ute i tjänst med ett brådskande akutfall i bilen... eller den småbarnsförälder med ett sjukt barn i bilen , tex. barn med diabeteskoma...
Storebror ser dig...

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Ci
531
CiM
325ciM-04
undrar vilket säkerhet det ger när nisse kommer körande med 70km/h och denna ramp höjs. bilen kan bara inte stanna på plats, utan med trasig styrled och hela framvagnen åker den i mötande fil eller i trottoaren, där emma går med sin barnvagn.
de här idiotiska systemet och liknande, kommer att få allvarliga konsekvenser.
folk kommer att glo på hastighetsmätaren oftare än att de har ögonen på vägen.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Hade dom inte detta farthinder någonstans söder om stan? (stockholm)
Ren idioti

Avdragare: Det där känner jag igen. Det vore intressant att läsa mer om det. Hittar du det publicerat på internet får du gärna posta en länk.

Mvh
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det borde gå att köra på andra sidan vägen om det inte finns trafik då?

Trafiksäkrare? Nope...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ac
383
Acous
e21 318i -82
men man saktar ju ändå ner när det är ett fartgupp, så om man slipper guppet är det väl bra? Eller har jag missförstått? Att köra 70 på ett vanligt farthinder är inte heller särskilt säkert och inte så bra för bilen. Det blir ju samma effekt som vanliga farthinder men man slipper hindret.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Självklart ska man hålla hastighetsbegränsningen. Men jag tror det är lättare att missa det här farthindret. Det är ju knappast så att man kör 30 över en vanlig vägbula heller. Visst är det skönt att slippa vägbulan om man kör lagligt men om man missat och kör 35km/h får man kanske guppa vidare till närmsta däckhandlare.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sånt där farthinder har funnits i Örebro i flera år.
En kollega tycker det är skitkul att köra ifatt en bil som kör i rätt hastighet så han löser upp hindret framför en helt ovetande bilist :)
En arbetskamrat som kör carbonbyggd tävlingscykel fick upp hindret framför cykeln pga en bekomvarande bilist körde för fort, blev ett nytt framhjul o en skrapad armbåge.

///MVH Hasso
Länk
kilroy
Så länge man håller hastigheten i stan så innebär det ju inga problem som jag ser det...så varför denna nojja?

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

do
162
dopamin
530i Touring -07
Men som Hasso skriver, andra fortkörare bakom kan tydligen utlösa hindret trots att jag ligger lagligt. Skitkul och komma med lågprofil och 50 knyck, särskilt när det inte är jag som orsakat fortkörningen.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
A) Hur går det för motorcyklisterna? Risk för omkullkörning är överhängande.

B) Hur läng kommer klaffarna vara hela innan någon saboterar dem?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Är det första april idag?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kanonbra att införa vid olycksdrabbade vägar samt trettiosträckor. Folk är korkade och behöver något rejält för att vakna till liv.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej det finns ett sådant farthinder i Mälarhöjden strax söder om Sthlm. Det ligger på en relativt lång raksträcka precis före ett villaområde, där det är lätt att hålla lite mer än 50. Inga varningsskyltar men påpassliga infödingar i baksätet varnade när jag körde där en natt för några veckor sedan, trots att de var ganska rejält på läsken. Man är populär fyllechaffis om man har Jaguar...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.