AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
941

Hur kommer jag åt coupe fläkten ?

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Som aviserats i ett annat inlägg så har min coupe fläkt nu sagt upp sig.
Har kollat fläktmotståndet och även gjort lödningen för att motverka kontakt fel men som sagt, Tyvär är nog hoppet ute för min fläkt.

Ni som pillat med fläkten innan, hur kommer man åt den ?

Måste jag skruva ner hela instrument brädan för att komma åt den eller kan man komma åt den om man smyger sig på den via motor rummet ?

Antar att man får pilla loss torkar motorn också om man skall ta det det hållet...
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Såg i tipsen att det kanske sitter ett svärd i denna bilen också.
Är det någon då som har koll på om det är samma svärd som till 750:an ?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Fläkten tas bort från motorrummet sitter en lucka mitt i torpedväggen som du skruvar bort,och nej du behöver inte ta bort torkarmotor
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Perfekt, Då är helgen räddad.
Tackar för hjälpen och återkommer om jag får trubbel med det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sidor som kan komma till nytta i helgen. Inget direkt svårt utan oftast är det ganska rättfram - dock fyllt med massa pill och svordomar.
Länk
Länk
Länk
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Tack för bilderna, det blir helt perfekt att ha som någorlunda underlag.
st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
Hej, undrar om det är lika enkelt att komma åt Cupéfläkten på E39, finns det bilder isf ???

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jaha så var det gjort och det vart inget fel på grejorna endast lite smörja som behövdes i lagerna man fy fasiken vad det luktar i coupen nu så jag får hoppas att det släpper med tiden.

Tackar för alla bilderna och tipsen, det var på pricken...
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Om du har kollat lödningarna på fläktmotståndet så har du förmodligen ett sådant och inte ett svärd. Svärdet fanns på de första modellerna av e34 88-89 sedan kom fläktmotståndet istället.

-----------------------------
According to Einstein: "The faster you go, the longer you live"
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Stevemedloyden:
När det gäller E39,så är det tyvärr ut med i-bräda som gäller.
Fick göra detta för nåt år sedan på min.
Blev svin-dyrt på aukt. BMW verkstad.
Men kolla fläktmotståndet först.Det är tydligen ytterst sällan att själva fläkten ger med sig.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jo min är en 92:a med AC och jag hittade bara ett motstånd som satt på förarsidan. Lödningen tyckte jag var lika bra att få dit när jag ändå hade av grejorna men som sagt.

På min 750 som är en 88:a så har jag svärdet som sitter på passagerar sidan, lite halvbökigt att komma åt det men det går om man har en någorlunda lång skruvmejsel.

Felet låg i att lagerna torkat i fläkten och fick den att gå lite trögt så med ny fin ptfe smörja i dom o lite 556 på motorns anakare så gick han precis som vanligt igen.
Den får inte gå trögt det minsta när man känner på den för då orkar den inte gå igång.

Trångt och jäkligt att få till det med alla klipps o sånt men i övrigt en väldigt enkel operation att få ut grejorna.

Man fick vrida o vända på fläkten i hålet men det gick...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.