AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.562

Vinterförvaring av min Z3 Coupé

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej på er,

Tänkte ställa av bilen några månader då jag led som f-n förra vintern när jag körde den. Skämt osido så farligt var det inte men i år kommer jag att klara mig utan bilen så då tänkte jag att det lika bra att ställa av den. Vet att det finns en del trådar om detta men vill ändå skriva mina frågor här.

1: Bytte olja i slutet av sep, behöver jag byta den igen innan jag ställer av den?

2: Kapell, behöver man det om den ska stå i sval garage? Temp ca 12 grader. Någon som vet vad BMW tar för sina?

3: Batteriet, ska jag koppla ur det? Larmet kommer väl inte att fungera om jag kopplar bort batteriet?

Tänkte bara ställa av den dec-mars så det är inte jättelänge.

Tacksam för hjälp.

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Tveksam om du behöver kapell, men visst det känns kanske bättre rent mentalt.

Larmet kommer inte att funka om du kopplar ur batteriet som du är inne på

Jag hade slängt de där hundra lapparna som du tänkte lägga på ett kapell på en laddare istället och haft bilen låst och larmad och laddat batteriet någon/några gånger under avställningen. =)

/// Viktor
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej!

Jag ställer också av bilen och för mig har det blivit Biltema för hela slanten. Lite råd jag snappat upp här på forumet (finns mycket att söka på)... :)
Tror ej du behöver byta olja, en gång / säsong har jag hört räcker, men jag är ej säker.

Kapell
Rattkrycka
Batteriunderhållsladdare
Fuktslukare (lufftorkare) i kupen
Dra ej åt handbroms
Ha fulltankat mot kondens
Har ökat däcktryck till ca 3 (för att ej få ojämna däck "däckklackar")
Har smort in sätena med någon lädersmörjning
Skruvat bort radioantenen
Nytvättad och nydammsugen

Delade meningar på forumet om man skall köra bilen (för att smörja motor + för airconditionen) allt från: 1g/månad, 1g/varannan månad, inte köra alls?

Kanske någon som gärna vill lägga till något.

Mvh - FMZ3

ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Tillägg till FMZ3:s utmärkta lista:

Glöm inte att sätta ut 4-6 råttfällor runt bilen, de kan äta upp allt från skinnklädsel till kabelstammar i motorrum. Fråga mej. suck.

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

Tack för alla bra svar. Tror farsan har en underhållsladdare men problemet är att jag inte har strömuttag i garaget där bilen står...tror jag inte iallafall, ska kolla det ikväll.
Man skulle kanske kunna ha det i och koppla ur och ladda det några gånger under vintern. Känner inte direkt att köra bilen när den är avställd, fasen om nåt skulle hända....garaget är inne i stan så risken är för stor.

Mot fukten tänkte jag köpa en el två torrbollar som får stå i bilen.

FMZ3: Biltemas kapell, har du märkt att det bildas kondens under det? Det kanske har ventilering?

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
CompactK:

-Låt batteriet vara kvar, lossa minuspolen, inga problem.

-Jag har silverfärgat kapell från Harald Nyborgs, det har små lufthål i väven, storlek M, kostar 199:-.

Ett till tillägg på listan: Kolla FRYSSKYDDET i kylvattnet, om du har kallgarage.

På lördag "stoppar jag om" min Z3 och önskar den god vintersömn.
Väcker den ur vinterdvalan lagom till valborgsmässoafton 2007.

När tänker ni plocka ut bilarna i vår?

Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
Jag kör med CTEK underhållsladdare, den är otroligt bra.
Jag tankar upp, tvättar bilen, slänger på ett kapell så är det klart. Då och då brukar jag rulla bilen fram eller bak så däcken flyttas ett kvarts eller halvt varv. Brukar inte få ojämnheter i däcken då. Fast tipset om att lägga i mer luft var också bra.
Under vintern brukar jag även pyssla om den lite. Ett lager vax till, Armour all på svart plast mm. Det är härligt att ha en bil i tip-top skick till våren.
Nu står min 728 i nyvaxat skick med nya vinterdäck redo för vintern i garaget. Dom får byta plats när det blir halt.
Lars...
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Då var alla grejer inhandlade. Blev ett styck kapell från Harald Nyborg, riktigt härlig kvalitet måste jag säga... Batteriet får sitta kvar, hittade ett uttag i garaget som var nära min plats så det är bara o ladda =). Köpte även en torrboll som får stå i bilen..

På torsdag går bilen i ide....

Tack för all hjälp!

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
En lite fråga till bara.... Om man skulle koppla ur batteriet vad händer då med service intervall mätaren? Tickar den på som vanligt eller?
Osäker på om et är tid el antalet körda mil dom går efter?

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Självfallet tickar den på som vanligt. Det är ju pga detta man servar bilen efter kalendern annars skulle man ju haft typ 1000 milaservice.. ;)

Kunde inte låta bli (Bränsleförbrukningen = Serviceintervallmätaren)

Z MMM Coupe
Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
Jag åkte till Harald Nyborg jag med för att handla kapell.
Priset 199 kronor är otroligt billigt med den kvaliteten.
Jag har köpt två kapell tidigare till mina bilar (en Z3 och en Viper) från Jenico i Bromma. Dom kostade över 900 kronor. Detta är precis samma kvalitet. Kanske passfomen från Jenico är bättre. Men för två hundralappar är detta kanonpris. Köpte ett XL till 728:an och ett S till Z3:an.
Till det priset hittar man inget bättre. Perforerat, mjuk skön kvalitet, gummiband fram och bak, kan stå ute, med packsäck för förvaring.
Ni som inte köpt än, gör det, du blir inte besviken.
Lars...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.