|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en lite underlig sak på min bil. Jag började köra ungefär 200km och när jag kom fram visade temp(?) visaren rött. Den brukar normalt vara i mitten. Stängde av bilen snabbt när jag såg det. 1 vecka efteråt vågade jag starta bilen igen och såg att den gick ett streck under rött, altså över mitt linjen. Stängde av bilen igen och lät den vara en dag. Nästadag gick jag och kollade kylarvätska på bilen, den låg mycket mycket under minimi gränsen. Fyllde på kylarvätska och körde ett tag, funkade bra. Tempen började bli ganska normal. Nästadag när jag gick till bilen och kollade kylarvätskan så var den mycket mycket under minimi gränsen igen. Fyllde på den igen och testade köra lite. Funkade bra ännu. Nästadag när jag kollade kylarvätskan igen så var den mycket under minimi gränsen. Var tar min kylarvätska vägen? Har testat detta två gånger nu och händer samma sak båda gångerna, alltid är den under minimi gränsen. Någon som kan hjälpa mig med "felet"? | |
|
Ja, nånstans tar den ju vägen. Antingen så läcker någon slang, då borde du kunna lokalisera felet. Eller så försvinner vätskan i motorn, pga att topplockspackningen har spruckit på ett eller flera ställen eller att toppen blivit skev pga överhettning. Testa med att parkera bilen med nyfylld kylarvätska i ett torrt garage, starta sedan upp och låt gå på tomgång och varva lite grann och stäng av sen. Dagen efter kan du kolla om det är fuktigt under bilen. Annars så har du inre läckage, dessvärre. Hur är dina avgaser? Väldigt vita? Vatten i oljan eller vice versa? |
|
| Kan ju vara värmepaketet som läcker, har du imma på rutorna eller kylarvätska under golvmattorna, under golvmattorna fram? | |
|
Har testat med att försöka kolla under bilen dagen efter jag varit och kört. Men hittar ingen plats var det skulle finnas något fukt. Om vätskan försvinner in i motorn, kan man se det via oljan? Oljan ser normal ut iaf. Imma på rutorna har jag inte. Men under golvmattorna har jag inte kollat. Kan berätta även att bilen går som normalt också, inga konstigheter annars. Tycker den är pigg ännu :) |
|
|
Vad menar du med vice versa? Avgaserna är normala vad jag kommer ihåg. |
|
|
Vice versa betyder tvärt om. Jo, hade en 325i -91 som toppackningen hade gått på 4 olika ställen. Den gick också bra. Skulle inte rekommendera dig att köra bilen tills du gått till botten med felet. Gör ett co test på verkstad eller kylfirma. Kostar 200 spänn och det dem kollar är om det finns avgaser i kylarvätskan, då har du en läcka mellan topp å block. Då är det dags att sätta på sig meckhandskarna! |
|
|
Okej, tack för tipset. ska inte röra på bilen nu :) ska gå till verkstan nu idag eller imorron och se när dom har tid att göra ett co test. Hoppas detta inte blir allt för dyrt för mig :D Har lagt så mycket pengar redan på denna bil. Vad kostar allt det där att laga det som du sagt att det kan vara fel på? |
|
|
Jo, ett co test tar typ 5 min. Borde dem kunna fixa snabbt. Vad för bil har du? Vad gäller vad det kan kosta så beror det på flera faktorer. Vid det mest gynsamma scenariot så läcker endast en slang. Kostanad mellan 50-600 spänn typ. Vid värsta tänkbara scenariot så har din toppackning gått, toppen blivit skev och måste bytas. Lämnar du in det så tar dem väl ca 8-20 kkr. Beroende på verkstad och om toppen är så pass skev att den behöver bytas, planing hjälper inte, ja, då blir det ännu dyrare. Många variabler som man inte vet nu i förhand. |
|
|
När värmepaketet i min gamla 525-91 hade gått sönder. så blev det varken någon imma på rutorna eller blött under mattorna. Vätskan rann istället ut genom AC:ns kondensdränering mitt under bilen. // Jögge |
|
|
Jävlar, får hoppas nu att det inte är något alvarligt med bilen. Det är en Bmw 316i -92 E36 Bilen ska in imorron på felsökning. |
|
| 316i är billigare att repa än 6 cyl alternativ. Så d ju bra. | |
|
Såja, nu har min bmw varit på verkstan. Dom sa att kylaren gått sönder och att den läcker. Skulle du kunna vara snäll att länka till en sådan? Dom sa att det ska vara en med måtten: 440mm x 328mm x 32(mm?) |
|
|
Gärna en kopia. En original från bmw kostar 2575kr. Kopia via verkstan kostar 1916kr. Något som är billigare än det där :D |
|
|
OKey! Läckage allså. Right, en kylare får du nog inte billigare än så. Om du köper ny, testa med biltema kanske om du verkligen måste ha d billigaste! Själv hade jag köpt en kvalitetskylare, den är ju en viktig sak. |
|
| Det är så att jag inte riktigt har råd med en kvalitetskylare. Jag får nog kolla på beg. kostar vid 600-1000kr. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.