|
|
|
|---|---|
|
Jag fick airbag-lampan att lysa i bilen när jag bytte stolarna och satte igång tändningen utan att ha alla kablar kopplade till stolarna, satte sedan in allt som det ska vara... men måste åka till bmw för att släcka lampan el alt köpa en kabel och göra det själv. Men... Om denna lampa lyser, betyder det då¨att airbagen är urkopplad? Vad skiljer detta åt och hur bmw kopplar ur airbagen när amn ska ha barn i framstolen? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lyser lampan är airbagsystemet ur funktion enligt all dokumenation som finns (tills någon bevisar motsatsen). (finns dock alternativ på nyare BMW X3-E90 som har en annan typ av sensormatta i passagerer stolen som är viktkänsligt på ett annat sätt än det som sitter på äldre aktiveras vid ca 12 kg där har kan lampan tändas om man sätter ett lättare vikt/barn som indikering på att passagerarairbagen inte är aktiverad men resten av systemt är OK) Du måste reseta med diagnosprogram eller speciellt restverktyg/återställare. Man kopplar ur passagererairbagen mjukvarumässigt med DIS hos BMW för en rundnätt summa pengar på ett par tusen spänn gissar jag på. ///MVH Hasso Länk |
|
Skulle aldrig sätta mitt barn fram även fast lampan lyser. Airbagen kan lösas ut vid en smäll iallfall. Ni kan säga va ni vill men alla bmw verkstäder säger att dte är så, även försäkringsbolagen. Barn sitter säkrast bak |
|
|
Jag lät montera ur airbagen på min e46:a när grabben var liten, vågar ju inte riskera nåt. BMW CS #5206 |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oggyone: ALLA Bmwverkstäder Nej du knappast, du har inte haft kontakt med alla BMW verkstäder och inte heller alla försäkringsbolag. bara dom som tror sig veta. Enligt BMWs egen dokumentation så är systemt ur funktion så länge lampan lyser, och det är också historiskt gängse regler i verkstadskretsar. Jag har ännu INTE sett ett dokument som styrker att systemet fungerar däremot motsatsen, och tyvärr har jag hört ditt påståeende tidigare men aldrig nån som kan styrka det med dokumention så sprid inte sådan viktigt info på hörsägen utan enbart med skrivna dokument. Men självklart ska man aldrig chansa på att sätta ett barn framför en airbag även om den vore mjukvarumässigt bortkopplad eller när lampan lyser, det finns ju andra felkällor som kan lösa ut en airbag utan att man behöver krocka. Utan den ska mekaniskt plockas bort, bör väl även gälla sidoairbagen i vissa fall, men barn sitter bäst bak. ///MVH Hasso Länk |
|
PÅ min 323Ci -00 som airbagen plockades ur på, fick dom även byta bältet, det var av annan typ om airbagen saknades. Dom lagerhåller även min airbag om jag vill ha den inmonterad igen. Detta var på BMW i Grästorp. BMW CS #5206 |
|
|
Precis det ÄR ett an annan typ av bälte Hasso Jo jag har ringt alal 395684 st verkstäder o alla 306 försäkringsbolag i sverige. Allvarligt så förstår du vad jag menar. Kolla du på din dokumentation det är ju upp till var o en. Men faktum är att det är så. Har varit med om att airbagen var avstängd men den ploppade ut. Lyckligtvis så var det ingen barnstol elle rbarn som satt där. Det är därför jag frågat o ringt runt. |
|
Inte MIN Dokumentation utan BMWs som dom tydligen inte läser själva i vanlig ordning. Det är skillnad om en airbag är avstäng mjukvarumässigt ser inte jag heller som 100% eller om hela systemet är nere/ur funktion vilket det är när lampan lyser. Det är lika skrämmande om du fått 395684 svar som 1. Vilket betyder att du inte behöver laga airbagsystemet om lampan är tänd för den fungerar ändå låter väl jättelogiskt i det resonemanget eller hur. Men efter 30 år i branschen så har jag min uppfattning klar och även tillförlitlig dokumentation som styrker att systemet inte fungerar när lampan är tänd. ///MVH Hasso Länk |
|
Det är ju det jag säger, stängt av airbagen på pass sidan. Inte att den lyser att systemet är nere. Nä seriöst du tror väll inte att ja ringt runt till alal bmw ställen i sverige? |
|
"Skulle aldrig sätta mitt barn fram även fast lampan lyser. Airbagen kan lösas ut vid en smäll iallfall." Visst kan det kanske gör det men med lysande lampa är inte systemet aktiverat alls vilket det är när man kopplat bort en airbag , det är en viss skillnad , det gäller att inte vilseleda. Men systemen är rätt genomtänkta och säkra även om det hänt att airbagen löst ut på en E39 när någon kört in i en vattensamling. Se bilden på länken, denna bil har nästan slagit i över allt men endast sidoairbagen har löst ut pga ingen riktig frontsmäll. (samtliga klev ur med mindre blessyrer) Länk. Nja du sa ju faktiskt att du ringt till alla BMW och försäkringsbolag, komma med sådana orimliga påståenden gör inget annat trovärdigt heller i mina ögon och inte lämligt på ett seriöst forum. ///MVH Hasso Länk |
|
Skulle inte chansa på det. Jag slet ur bagen fysiskt medans nr.2 skulle sitta fram. Och lät resten vara deaktiverat (optimist). Nu, 3 mån. senare är bägge småttingarna bak och bagen på plats, med släkt lampa! Sket i bmw:s löjliga bortkoppling med dokument mm., kanske dumt att köra runt utan airbags i flera månader, men hellre det än att sätta lilla damen på en "deaktiverad" bomb. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.