AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.143

Går det egentligen att rostlaga en bil?!

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena! Sitter med ett litet dilemma, har en 93 års 318is E36.. Motor/Låda/Koppling i riktigt bra skick, rullat 20000 mil... Problemet på den är rost... och ganska mycket... Men rosten som finns är ganska isolerad, och finns bara på dessa ställen...

Framskärmar och huv ska jag byta mot begagnade, så de är ej problem... Men bakskärmarna är rostiga och måte ju kapas o svetsas in nya... Ytplåten på bakre högerbalken är genomrostad.... Resten av bilen är faktiskt helt ok! Inte de minsta rost på dörrar och dylikt.

Men hur är det med rostlagningar, är all sorts lagning temporär? Har någon erfarenhet av att sådana håller i säg 5 år eller mer tillochmed?... Är all sorts lagning mest tillfällig?...

Ytplåten rostskyddar man med olika lager och sedan lack, men vad händer på insidan av plåten? Hur skyddas denna? Det svetsas ju igen så man inte vet vad som händer där inne.

Jaja, om ni kan komma med lite hopp så är jag redo att rädda bilen! Annars kanske man får ta farväl, vilket jag verkligen inte vill!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Glömde lägga till, att jag menar profisionell rostlagning, inte något jag kommer att göra själv i sådana fall...
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Ser karossen helt fördjävlig ut så kanske man ska överväga att hitta en annan..beror ju på pris mm. Brukar hålla bra om man gör ett ordentligt jobb, när det gäller insidan av plåten så brukar jag använda tunnflytande tectyl och bara ösa på så att det ligger ett ordentligt lager på, på de ställen som det går så brukar jag försöka måla med färg innan rostskydd. Bakskärmarna är lite kepiga då det är 3 st plåtar som går i hop i skärmkanten, men det vet säkert någon annan hur man går tillväga smidigast. Kör du inte med bilen på vintern så förlänger du livet ytterligare på bilen och då klarar du minst 5 år om det är bra gjort vill säga.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Låter sådär :/... På de ställen rosten angripit ser det just, förjävligt ut. Men somsagt det är nästan helt isolerat... Men när du säger 5 år, med bra jobb, och utan vinter... Så blir jag jäklit avskräkt. Sysslar du med rostlagning som jobb eller?... Antagligen så hinner alltså de här ställena rosta tillbaka innan något nytt ställe börjar rosta :S... Och ja, det är 3 plåtar som går ihop, fick erfara det när jag vinkelslipade bort dessa.. :/. Finns att beställa just den här delen av bakskärmen via olika plåttillverkare, men det är i sådant fall bara ytplåten?

För det är bland annat just vid skarven där alla 3 plåtar gått... Gissar på att rostlagaren kommer använda några kilo spackel....

Hade tänkt köra vinter, men skulle i sådant fall tvätta den MINST en gång i veckan... Bilens inköp gick på 13.000kr... har väl lagt ut 5000 på den hittils..

Vill så jäkla behålla den för drivline, fälg, lack, kombination... Men det blir möjligtvis lite orimligt då...

Tack för svaret!
MVH// Jocke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lämnas ingen rostig plåt kvar, så är det lagningen lika permanent som resten av bilen.

///MVH Hasso
Länk
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Nja var inte riktigt så jag menade, beror ju som sagt på hur noga man är när man byter plåten. Precis som hasso säger så om man byter all den plåt som är rostig och bara lämnar frisk plåt kvar och slipar ner svetsfogen och lägger på redig färg så håller det ju bra, men om du har lite ytrost och tex blästrar så brukar rosten komma tillbaka om man inte får bort precis all rost som finns i porerna. Jag jobbar inte med att laga rost, är endast mina egna bilar som jag håller på med fast det är en kompis som brukar hålla i svetsen då jag inte har någon större erfarenhet av det. Om man bara blaskar på massa spackel så kommer det inte dröja särskilt länge innan rosten är tillbaks.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Om du överväger att sälja bilen är jag intresserad, rosten till trots :D

Annars tror jag du ska försöka hitta någon lackerare/plåtkille och få honom/henne att jobba med bilen på sin fritid. Borde inte bli allt för dyrt och du får många trevliga mil...

/// Viktor
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är inga problem att laga rost så att det håller.Efterbehandlingen av plåten är AO.Vet inte hur många bilar jag svetsat och ett riktigt tråkjobb är det,finns väl bara Alfa och Opel som inte ens den största Esaben hinner med i takt med rosten.

Mvh/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.