AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.151

tjutande vinterdäck e39

mr_camitz
nån som varit med om att vinterdäcken aningen tjuter och viner? har kleber kapnor5 205 55 R16 med oringal 16 tums fälg, o efter att ja satt på dom så märker ja ljudskillnad, ganska mycket, allt viner mer än tidigare, aldrig varit med om det förräns nu, aningen märks även vibrationer från framvagnen vid 20km/h. provade att dra om hjulen o se om nåt satt snett, men icke, och allt funkade perfekt innan idag med sommardäcken..

däcken sitter med rätt rotation och sitter i hjulhusen som dom ska.
nån som har nån idé om va detta kan va för nåt skumt?
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Tja kan vara "mönstret" som gör att det låter speciellt på blöt väg har michelin maxi ice själv som visslar/viner på asfalt som är blöt värre ju fortare man kör blir väl nån schabrovinkel med så mycket saipningar...tur det finns stereo/M
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
inte alls ovanligt att vinterdäcken låter mer,brukar vina o dåna o de är en fröjd att byta till sommardäcken :)
Upplever samma fenomen, fast när jag byter till sommardäcken - Bridgestone S02 235/40 + 265/35x18" I mitt fall blir det en fröjd att få på vinterdäcken - Tyst som i graven ! Mönstret i däcken skapar väl någon form av turbulens förmodar jag.

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
annars brukar billiga däck ha en tendens att låta mer änn lite dyrare däck.
Vet på farsans E46 touring så är vinterdäcken tystare änn sommardäcken men de är 2 helt olika fabrikat o sommardäcken är några "noname" medans vinterdäcken är continental.
Har inte slängt på mina vinterdäck änn så jag vet inte hur min beter sig men ska bli kul o se förutom att rondell fälgarna försvinner :( ersätts dock av ett par bbs splitt så de kanske blir bra ändå...
Köpte gislaved Nordfrost 5 dubbade o kör me de nu. Fungerar hur bra som helst o låter nästan inget. Jag tycker personligen att man ska lägga på lite extra o köpa kvalitetsdäck. 1. därför att e39:or är väldigt känsliga i fram. 2. Snåla aldrig på däcken. Du får va du betalar för.

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag kör Hakkapelita 4 och dom viner/tjuter en hel del.

Kör AGI sarek 2, knappt att man kan tro att det är dubbdäck. Möjligen något mer ljud i kupén än sommardäcken, men det är högst marginellt. Förövrigt mycket nöjd med däcken, helt ok grepp inga vibrationer och ett högst förmånligt pris.

Citat ViBilägare "Den bästa ljudkomforten av dubbdäcken har faktiskt det regummerade AGI Sarek som har en låg nivå och är dessutom befriat från störande bi-ljud."
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det ska bli kul att sätta på mina nya hakka C2. Dom kommer att låta en hel del kan jag tro. Mönstret är över 1,2 cm om inte mera. Tur att man har dubbla glas i bilen.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Zlurc:
Jag kör på AGI på SAAB:en och jag är också rätt imponerad av dem! Tysta OCH stabila samtidigt.

//
Länk
pbengtss> Jo jag blev själv glatt överraskad då man hört både det ena och det andra om regumeringar.
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Har bytt till vinterdäck Nokian WR OCH DOM ÄR TYSTA JÄMFÖRT MED 235/45 -17 Michelin Pilot Sport WR som jag har som sommardäck.

st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
Hej , jag kör med Michelin X-Ice nort 205/60-16",visst viner det mer än sommardäck ,men det gör ju inte nått eftersom att man har ett sjujäkla bra däck istället , störs man av vinande ljud kan man ju parkera bilen under vintertiden när dubbat behövs !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.