AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.193

Ojämn Tomgång, kass gång vid kallstart Hjälp mig

BM
11
BMW330i
330i-05 E90
320i-05 E46 Touring
Hej,
Vi har problem med vår 320i från -03. ca 12000 mil på mätaren

Problemet började förra sensommaren 15 verkstadbesök senare har vi samma problem. Bilen har varit på 3 olika verkstäder ingen hittar felet på bilen. BMW i Jönköping , Bosch i jönköping och en lokal verkstad.

Problemet är att den har ojämn tomgång, och hostar vid kallstart ju kallare det är ute dess värre är det. Det går att gasa motorn så att den inte stannar och börjar den tappa några cylindrar får man starta om den, ibland får man starta om den flera gånger för att den skall tända igen på alla cylindrar.

Ibland hör man att det är rätt gång i motorn för att den sedan skall tappa och bli ojämn (med rätt gång menar jag att motorn svarar direkt och går jämnt som en rak bmw sexa gör) Med ibland menar jag 1 gång av 50 starter.
Dvs bilen går kasst 49 ggr av 50 starter.

Vi har bytt följande
Bilen är servad
Tändstift
Tändspolar
Tomgångsventil
Filter
remmar
Röktestat motorn 2 ggr
Ny programvara 2 ggr
Bmw diagnostik ger inga felmedellande

Om man varvar upp motorn utan växel svarar den segt och kryper till runt 1100-1200 varv för att sega sig ner till 800 varv. Motorn saknar även det vridmoment som den hade när den var ny.

Snälla hjälp mig
Anders

Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Lyfter denna tråden...

BMW330I:
Har du löst problemet på din bil...
Har samma symtomer på min bil som du beskriver i texten....
MVH Edberg...
BM
11
BMW330i
330i-05 E90
320i-05 E46 Touring
Nej ingen löste det, jag tror det var luftmängdsmätaren som strulade.
Jag bytte bil så var problemet löst. Det blev billigast för mig i detta fallet.

Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Okej... Funderar på att sälja min med... Sparkontot spricker snart me alla tråkiga utgifter på bilen....
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det låter som luftmassemätaren! Köp en från skroten och testa med, kan gissa att BMW tar bra betalt för en sådan del.

Mvh/ Niclas
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Har provat på min och det var likadant fast jag bytte LMM...

Mvh Edberg
BM
11
BMW330i
330i-05 E90
320i-05 E46 Touring
Hej!,

sälj och lägg mellan på en nyare bil med färre mil. Det är det smidigaste och billigaste! Kom ihåg att du får inget tillbaks på reparationer som utförs på bilen.

ångrar att jag inte sålde min vid första felet det kostade oss ca 20000 kr plus all tid med att åka till verkstaden fram och tillbaks.

Problemet ligger nog i att vi har så dåliga bmw verkstäder här i sverige.
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.