AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
852

Bytte casterstags bussning men ingen skillnad

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Fick tillbaks bile nyss efter att ha bytt casterstagsbussningen höger fram. Men det blev ingen skillnad!! Det klonkar lika mycket som innan speciellt när man bromsar hårt och släpper bromsen tvärt. Man kan även se att hjulet flyttar sig bakåt när man kollar utifrån. Vad kan det va för fel? Nått annat stag? Stötdämpare? (har nivåreglering) Fjäderben? Är fjäderbenet löst kanske? På besiktningen i somras så bände dom och slet överallt i 50 minuter men hittade inget. Tips på hur jag kollar vad som kan va fel mottages gärna.

På vänster sida är stagen bytta i somras..
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
ofta så är det kulleden i främre änden av casterstaget som glappar, om bussningen är slut så är set oftast dags attbyta hela staget(leden kan inte bytas separat)

MVH;
Sakke
Bekräftar ovanstående
tag en kofot och böj uppåt på kulleden så så ser du glappet.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Men verkstaden tog ju bort staget, borde inte dom märkt glappet då isf?? På besiktningen bände dom som f*n i staget. Annars skulle jag ju givetvis bytt det också men alla sa ju att det var ok.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Pelle:

Min kulled i casterstaget är tvärslut. Har exakt de symptomen som du beskriver. Massor med klonk och hjulet går att flytta bakåt med handkraft i upphissat läge. Besiktningen kunde inte hitta inte felet även fast jag bad dem att särskillt kolla stag och leder då det klonkade så förbaskat och jag ville veta varifrån oljudet kom. Med allt verkade okej enligt dem (troligen orkade de inte kolla så seriöst som de verkade).

Att inte verkstaden upptäckte att det är kulleden som är slut är en gåta. Kanske hade du lämnat in bilen för byte av bustning? Då är det inte säkert att de bryr sig om att kontrollera annat. Tror inte ens att man behöver ta bort staget om man bara ska byta bustningen. Det är nog bara att lossa skruven som sitter genom bustningen och vika ner staget några centimeter och pressa in bustningen därifrån. Borde inte ta mer än 5-10 min att genomföra.

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Jaha då får jag väl lämna in den igen då. Tror ni att det går att återanvända den "nya" bussningen som är monterad i det gamla staget? Eller går den sönder om man pressar ur den? Jag betalade 375kr för bytet exkl kostnad för bussning. Ok pris eller ska jag vända mig nån annanstans för nästa bytet?

Nu när jag körde i dag klonkar det värre än innan bytet.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Palle:

Att det klonkar mer idag tyder på att mekanikerna har förvärrat kulleden i casterstaget när de bytte bustning.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Ja förmodligen. Får beställa ett nytt stag, undrar om kag måste beställa ny bussning också.? vad tror ni? Överlever bussningen en demontering? Kostar ju ändå 500-600 pix...
Pelle.
Köp en ny bussning då detta är något som måste pressas i.
Den kostar inte mer än 2- 300 kr på mekonomen.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
När mina casterstag tog slut (bussning och p-ända) så visade det sig att även de nedre/främre stagen var slut. När casterstagsbussningen ger sig så flexar det för mkt bak och fram och det verkar slita ordentligt på det främre staget som egentligen bara ska ta smällar i sidled(hålla hjulet rakt). Hmmm... det där lät kryptiskt men man förstår om man tänker sig hur stagen sitter i förhållande till bilens färdriktning. Byta alla fyra kostar en slant men bilen blir som ny. Viktigt att notera är att klonk i framvagnen kan komma från kassa stötdämpare också.
Anbefaler også å bytte alle fire stag, koster 200 euro på ebay.de inkl frakt.
Da får du casterstag med forsterket lager, ny bil som sagt i innlegget over.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.