AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.548

Test av digitalmottagare

pu
528
pulare
520 D F11 2014
Har provat att koppla in en Omega free to air digitalbox till bilens tv antenn med en adapter som jag gjort enligt mektipset för detta. Boxen hittar inga kanaler fast jag har aktiverat 5 volts matningen till antennen. Någon annan än Powertoy som testat detta med någon annan box. Powertoy har använt en Philips box som han fått att fungera men det borde gå med fler boxar som har 12 volts matning och en 5 volt till antenn förstärkningen.

/Pulare
Bilen har ju ingen antenn som kräver 5V-fantommatning till antennförstärkare, den får sin matning (12V) genom separat kabel. Däremot riskerar man i värsta fall både förstärkaren och/eller mottagaren om man skickar ut spänning på koaxilakabeln.

FP
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Skumt ?
Så här förklaras det i WDS

Antenn-diversity
Antenn-diversity består av 2 antenner, som är integrerade i bakrutan. Till var och en av de båda antennerna finns en separat, extern antennförstärkare monterad. Antennförstärkarens spänningsförsörjning sker utifrån videomodulen via antennkabelns kärna.

Båda antennerna är anslutna till videomodulen, där även Diversity-funktionen finns integrerad

/Pulare
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Man skulle kanske ge sig in i videomodulen och leta reda på den rena signalen som går till tv tunern och ansluta sig där.

/Pulare
Aha, diversityantenn även till TV:n, då måste även mottagaren vara avsedd för diversity. Det räcker inte med spänningsförsörjning osv.
Att plocka ut RF-signal efter diversitykretsarna till en annan mottagare blir svårt, då måste även diversityfunktionerna styras av denna mottagare.

FP
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Jag går också och funderar på att koppla in digitalmottagare. Har ni kopplingsschema, instruktioner eller liknande på hur det kan genomföras? Kan ni rekommendera en liten digitalmottagare som passar i bilen? Och har någon av er pratat med BMW och hört vad de rekommenderar?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
BMW lär ju rekommendera sin egen á 11 kkr. Kolla in Powertoys mektips med en Philipsmottagare. Jag har också beställt en sådan för test.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Powertoy´s tips fungerar inte på min bil med antenn-diversity systemet. Signalen är för dålig. Läs svaret ovan från Folke angående antenn-diversity.

/Pulare
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Philips digital-tv mottagare verkar INTE stödja diversity-DVB. Den box man använder måste i alla fall ha två ingångar, en för varje antenn.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Kan detta vara något man kan använda ihop med BMW´s orginal antenn diversity.

Länk

/Pulare
Nja, inte om diversitysystemet i bilen är uppbyggt som på motsvarande FM-antenn.
Det är två antennhalvor i bilens bakruta/bakrutor, men bara en utgång plus styrsignal för diversitykretsarna.
Här rör det sig om en mottagare med två separata antenner med sina egna förstärkare osv. Funkar säkert men bara om man använder de medföljande antennerna.

FP
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Om man ska bygga ett egen system och köpa en fristående DVB-T mottagare måste man använda de medföljande antennerna eftersom dessa är anpassade till receivern. Man får stora problem om man försöker använda andra antenner. Vad jag kan förstå, efter att ha läst meddelandet från folke, använder BMW inte ett standard interface. T.ex. skulle man kunna köpa följande mottagare Länk , använda medföljande antenner, och sedan koppla signalen från denna till monitorn via en adapter. Jag vet dock inte hur interfacet till monitorn ser ut? Det kanske någon av er vet?
BMW använder interface osv anpassade för sin lösning av TV-mottagning osv. Om man har diversityantenner av samma slag som för FM-radion (vilket är högst troligt) så innebär det att en del av styrningen för antennsystemet sitter tillsammans med antennförstärkare och anpassningskretsar osv bak vid rutorna, eftersom man bl.a slipper en massa kabeldragning och förluster av HF-signalerna.
Detta innebär att man inte kan koppla samman antennsignalerna med en universal mottagare som har diversitykretsarna inne i mottagaren. Samtidigt kan inte tillverkarna av dessa göra en universallösning som passar i alla olika bilar , husbilar, bussar osv, därför måste man använda deras medföljande antenner osv.
Inkopplingen in mot bilens monitor osv beror på om det finns AUX video och audio in för t.ex DVD eller spel, vilket det iaf gör på vissa bilmodeller. Om man väljer att köpa nån universell mottagare så tappar man även möjligheten till styrning via rattknappar osv, samt info om kanaler osv i displayen, detta får man sköta via den nya fjärren osv. De ovanstående exempeln på mottagare är säkert bra men man får ungefär samma resultat med betydligt billigare vanlig digitalmottagare för marksänd TV, alla har ju scartkontakt där både video, RGB och audiosignalerna finns osv.

FP
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Jag tror inte att du får lika bra resultat med en vanlig mottagare, t.ex. från boxer, eftersom den inte stödjer diversity. Diversity hjälper fram för att när mottagaren rör sig, t.ex. i en bil, eftersom risken att både antennerna ska tappa mottagningen samtidigt är minimal. Står man stilla är det inga problem att använda sig av en en-antenns löning (t.ex. boxer), eftersom det bara är att flytta runt antennen tills man får tillräckligt bra mottagning, sedan fungerar det bra. Rör man sig kontinuerligt får man troligtvis stora problem med en mottagare som använder en antenn. Risken att mottagningen kommer och går blir mycket stor.
Jepp, vad gäller mottagning och dubbla antenner så är det helt riktigt. Ett problem som kan uppkomma är när man lämnar en region och kommer in i nytt sändarområde så skall nya kanalgrupper läsas in och memoreras osv. Under vissa förhållanden kan det nog bli irriterande, andra gånger kanske det är stabilare, förhållandena varierar stort från plats till plats, terrängen runt omkring osv.

FP
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Hej, Ni diskuterar digitalboxar, men hur får jag tag på en till min 530d-01 utan att köpa på BMW??

pu
528
pulare
520 D F11 2014
Länk
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Hej, kolla din länk, men fatta inte om man byter hela tv modulen eller om dom kopplas ihop.
Det var inga billiga grejer att få digital tv, men det kostar att ligga på topp... undra om det blir billigare framöver?

pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det är en ny modul som man byter ut med den gamla. Den gamla kan man ju sen annonsera ut på ebay i USA där dom fortfarande kör med analoga sändningar.
Det kostar att ligga på topp som man säger.
Har själv provat med en lös digitalmottagare kopplad på aux ingången men det fungerar tyvärr inte ihop med BMW´s diversity antenn system.

/Pulare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.