AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.965

Vilken verkstad skall laga min kaross?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!

En kvinna har backat in i min parkerade bil, försökte smita men jag fick tag i henne då jag hade bra singnalement.

Jag har haft körkort i 13år men har inte ägt egen bil så länge, men har under kort tids dagligt körande sett hur illa folk kör bil och varit nära flera småkrockar bl.a då folk inte tittar i bakåt när de backar. Och hur fan man inte kan göra det fattar jag inte!!!

Och det är kvinnor och gubbar som varit i farten, nån som är förvånad? Sover folk i bilen? Saknas vissa tankeverksamhet mellan öronen?

Till saken, (3 frågor)

1, Jag har läst om att vissa verkstäder inte gör bra jobb, vilken skall jag gå till för att få min plåtskada fixad? Jag bor i täby, jobbar i solna.(Framskärmen är ganska illa där an, kofongaren fram har också fått en smäll, framlyktar har poppat ut lite från sitt fäste) Hörde att det finns nån verkstad i tyresöt eller ekerö som lagar bilar för BMW(?)

2, byter man framskämen som är så knögglig eller lagar verkstaden den? Jag vill ha en ny såklart.

3, stilleståndsersättning eller hyrbil? Jag måste få intyg från arbetsgivaren att det är billigare med bil till jobbet än med kommunala medel, då kan jag få hyrbil delvis betald. Hur ränkar man bilkostnaden? Bensin är enkelt att räkna, men tar försäkringsbolaget hänsyn till andra kostnader för bil? Enligt Konsumentverket kostar det x-antal kr per mil beroende på vilken bil man kör. Använder Försäkringsbolagen samma kalkyl?

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
2. Oftast byts skärmen, det blir billigare än att reparera.

3. När jag fåt hyrbil vid liknande insidenter, har följande gällt: Försäkringbolaget betalar hela dygnshyran och halva km-kostnaden, du betalar andra halvan av km-kostnaden + ev tilläggsförsäkring, om du vill det, samt bensin.

BMW CS #5206
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Kontrollera bilen mycket noga innan du hämtar ut den så att delarna är inpassade rätt, att det inte är färg överallt där det inte ska vara färg. Har du en orginalskärm så ska du försöka kräva en ny sådan, nöj dig inte med en piratskärm. Annars är det en begagnad. Stötfångaren brukar de laga om den inte spruckit för mycket. Kolla även om de behöver svetsa, hur det är gjort med, brukar inte vara särskilt snyggt gjort på de bilar jag sett. Vilken firma du ska vända dig till har jag ingen aning om finns säkert någon som vet här inne.

Hoppas det blir bra till slut!
Na
440
Nattugglan
Ok, tack.

För mig är det ju svårt att avgöra vad som är piratdelar o inte, men visst kan jag ringa dit innan o fråga. Kofongaren är inte sprucken, men kraftigta märken, som man tagit en hammare o hammrat allt vad man har på 2 ställen. Kanske går att laga med någon typ av spackel, men spackel på plast? Går det? Måste se bra ut, jag vill såklart även här ha byta fronten.

Tack för tipsen!

P.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du syftar till BMW i Bollmora (tyresö) UNDVIK!!!! Har själv mycket dåliga erfarenheter därifrån liksom andra här på forumet.

Själv skulle jag kontakta Borgs i Vällingby som i sin tur hänvisar till Kents Bilplåt & lack i Ulsvunda, precis under inflygningen till Bromma. Egna erfarenheter är positiva :-)

Det bästa är om du kan komma till en av BMW auktoriserad firma som lagar, inte Bosses på hörnet om du förstår vad jag menar. Men i Stockholmstrakten finns det inte många såna. BMW group kör mig veterligen allt till Bollmora = mindre bra.

Borgs i Vällingby till Kents som jag skrev ovan.

Bilcentralen vet jag inte, men jag tror inte dom har egen låda, så det är nog Bollmora där med.

Har svårt att tro att dom använder piratdelar, men det är nog inte verkstaden som bestämmer det utan ditt försäkringsbolag. Plastdelar tror jag att man byter ut, för mycket jobb med att försöka laga och man vet inte säkert hur långt det håller.

"Normalt" vid hyrbil är att bolaget står för hela dygnskostnaden och 50-75% av kmkostnaden. Självriskeliminering osv står du för själv. Från vissa får man dessutom stilleståndsersättning, en viss summa per dag. Men allt det där vet dom om du ringer och frågar.

Trist när folk smiter så där.

Hoppas att det blir bra till slut.

Niklas

Fransosen
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Försäkringsbolaget vill ju göra jobbet så billigt som möjligt så verkstaden får ju ta det som är billigast, samtidigt vill verkstaden tjäna bra på jobbet så då blir det ja...behöver kanske inte fortsätta längre. Varför skulle de inte använda piratdelar? De tar ju det som är billigast. Därför ska du kräva en orginalskärm om det sitter en sån på din bil. Bör finnas nåt bmwmärke eller artnr stansat på skärmen nångonstans så ser man det. Om det bara är några bulor så spacklar de säkert över det, det bästa är att du framför dina kriterier till verkstaden och hör vad de har att säga.
Na
440
Nattugglan
Hej o tack för svar!

Enligt försäkringsbolaget så fick jag själv välja vart jag skulle reparera min bil. Men det har några verkstadsförslag på det brev jag sen kommer få hem i lådan.

Klart jag vill laga bilen på proffisgt ställe! Todde inte BMW skickade bilar till skit-ställen...fan va dåligt!

Jag ska kolla upp stället i bromma, men jag fattade inte om det jag skall åka med bilen till Borgs eller Bengs bilplåt? ..är det två olika tycker av verkstäder? en fixat plåtskador och den andra är bara vanlig verkstad? HUr vet jag vart jag skall åka då? Jag vill ju också att dem som lackar verkligen gör ett bra lackjobb också så det blir rätt färg!

(det är kraftiga skador, inget spackel på framskärmen inte, utan här är ny skäm som gäller) Kofongaren är ett frågetecken om det går att laga eller bytas ut. Jag har ingen erfarenhet av detta, första gången jag lämnar in en bil för lagning.

32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Oftast är det så att BMW demonterar delarna, skickar bilen till plåtfirman och sedan så skickar de den till lackfirman, sen moteras delarna på bmw. Fick du något svar ang om du fick någon ny skärm eller skulle du ta det med verkstaden?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Allra bäst är Blombergs Bilservice på lidingö när det gälelr plåt o lack. HAr använt flera i västerort ink borgs och BMW bollmora. De suger jmf med Blombergs.
Asken
Jag har sett dåligt resultat från Kents bilplåt (M5-92) där delarna satt helt galet så jag avråder från dom utan kör på Askens råd om Blombergs som låter Frittes billack göra jobbet ligger i samma industriområde.

Mvh Stephan
Na
440
Nattugglan
1000 tack igen! Det blir en vända till Lidingö! :-D

( Jag har inte hunnit ringa runt till verkstäder)
Na
440
Nattugglan
Hej igen alla!!! ...en fråga till,

Jag upptäckte i morse även att hjulhuset(plastkåpa över hjulet) är lite tilltuffsad, inte bara plåtframskärmen. Hjulhuset tillhör det framskärmen om man beställer en framskärm? Eller är även denna plas-skiva tillbehör i sig?

...det jag undrar är om jag måste komplettera/skicka ny skadeansökan för att jag såg att även denna del var skadad? ...eller är det okej att verkstaden beställen en ny? ...så inte färsäkringsbolaget sätter sig på tvären för att jag inte specade just denna del som skadad??

TACK!

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Glömde Blombergs!

Har ingen erfarenhet av dom annat än service på vår gamla 535 för länge sedan.

Kents hade lite problem med lacken på min när den var där, men det fixade dom utan knot. Självklart ska de nya delarna sitta perfekt, och det lär dom fixa om man säger till dom direkt.

Det verkar vara så att väldigt få ställen som säljer bilar även lagar dom fullt ut. Oftast blir det service på samma ställe, allt annat skickas bort. Antagligen för att det blir billigast så, man slipper skaffa så stora lokaler osv.

Sen ska man ju göra det man är bäst på :) Sälja bilar på ett ställe. Laga dom på ett annat.

Om "hjulhuset" i plast skadats vid samma tillfälle som plåten ska den med bytas. Finns ingen anledning till varför den inte skulle det. Bilen ska ju återställes i det skick den var innan olyckan.

Tror inte BMW auktoriserade ställen accepterar piratdelar faktiskt. Då är det ju ingen mening med att åka till auktoriserad holk liksom. Att "Bengans bra bilar och plåt" kanske gör det är en sak, men så är han inte godkänd heller. BMW vill att bilen ska vara en BMW även efter en skada.

Oavsett vart du till slut hamnar, du ska inte ta tillbaka bilen förrän du är nöjd med jobbet!!!

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.