AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.102

Temperaturmätare som svajar?

ku
7
kungoscar
iX3 M Sport -24
Hej!

Har skrivit några inlägg nu angående ett eventuellt e39-köp. Det känns grymt bra att medlemmarna här på autopower.se är så hjälpsamma... ni är till stor hjälp! Tack!

Nu till min nästa fundering.

Bilen jag tittar på är en 528 touring -98. Den har gått 15500 mil c:a. Ett problem den hade var att temperaturmätaren verkade leva ett eget liv. Den gick lite upp och ner och min flickvän noterade att den var på rött när provkörningen var slut.
Bilen kändes bra i motor, bra jämnt drag över hela registret med typiskt bmw-karaktär på alla varvtal (tyst och värdigt på lägre varv, rivigt på högre). Säljaren säger att han har pratat med en verkstad som sagt att det bara är ett elektriskt fel på mätaren. Samtidigt noterade jag att kliman inte gav värme när jag ställde båda sidorna på 32 grader.

Vad ska jag tro? Är det allvarligare än vad han säger?

Bilen är svensksåld och fullservad utan undantag hos bmw.

Om det är ett enklare fel: Hur ska man åtgärda det?

Tack på förhand
fa
438
fami
525,01 IM
kungoscar

Var försiktigt med det där :

Säljaren säger att han har pratat med en verkstad som sagt att det bara är ett elektriskt fel på mätaren.

Låt bilförsäljaren återgärda felet innan du köper bilen ,även om du betalar något extra.

BMWs elektronic är inte så enkelt som många tror.
Felsökning kostar ca 1000:- hos bmw .

MVH-polishman
Hej sök en annan eller be att dom åtgärdar problemet .. men personligen skulle jag nog titta på en annan huga ryser

Bimmer
ro
67
roddan
Äger en 523 iA Touring-98
samt 530i Touring 05
Du har förmodligen luft i systemet, det behöver `vakum fyllas`
av en verkstad....... Via en gummi blåsa som man suger ur all luft
suger man in Glyk/vatten i systemet.... när blåsan expanderar det går inte att bara fylla på
Förmodligen är din nivå i exp.kärlet ok men du har luft i systemet..
ku
7
kungoscar
iX3 M Sport -24
Säljaren sa iofs att han skulle fixa ev. fel hos bmw innan försäljning. Om han gör det borde det vara ok då?
Eller är det ett typiskt svårt fel?
I övrigt känns den ok ju.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Borde du inte lika gärna leta efter en 99:a, det kom ju en del uppgraderingar på motorn då, dubbelvanos tex. prisskillnaden på 98 och 99 är väl inte så stor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.