|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle byta till vinterdäck i helgen, men en låsbult vile inet ge med sej, slutade med att jag vred sönder den. Tror bultarna kommer från biltema (hua), den var en urgröpning i bulten som såg ut som en blomma ungefär där "låsnyckeln" passade... hru som helst det mönstret drog jag sönder med ett fälgkors. Åkte sedan förbi en verkstad som försökta ta bort bulten genom att slå på en konisk gängad hylsa... men de funakde inet heller. Nu ser bulten rätt mosad ut och jag har en tid bokad hso dom som ska va bäst på detta i stan i morgon. Hur stor är chansen att dom får bort bulten utan att paja mina fina orginal alu- fälgar? finns det nåt annat knep än gängad konisk hylsa? Hur fan gör fälgtjuvar? /Jonas | |
|
Ursäkta det slarviga språket ovan. skulle va bra om man kunnde redigera inlägg... |
|
| Hade inte verkstaden du var till en Tig svets den stänker inte så de hade kunnat svetsa på en hylsa eller en mutter | |
|
njae... han pratade om å svetsa, men då går nog fälgen sönder sa han... ska komma ihåg det där med tig svets å fråga om som alternativ hos dom jag ska till i morgon... /Jonas |
|
| du kan borra ut den. börja med en 4 mm borr och borra dig genom bulten, där efter kan du borra med en större, typ 8 mm. kör en mejsel i hålet och gänga ut det. | |
|
Jag lät en verkstad fixa detta med gott resultat. Inga skador på alu-fälgen! Men jag antar att det finns viss risk för skador ändå. Mvh Johan |
|
|
Problemet är löst... Var på Bildemo här i uppsala i morse, proffsiga och trevliga, men lite dyrt. Dom hissade upp bilen och lossade övriga bultar, sen bände han lite på fälgen med ett spett underifrån... för att få det å släppa i gängen, sen drog han loss låsbulten med en gängad konisk hylsa.. det tog 10-15 minuter, men minimi debiteringen var för en halvtimme= 595kr men men... jag är nöjd, skönt att ha det ur världen. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.