|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Måste bara inflika en fråga rörande "Hasso / Asken skick": Hur kan man referera till en bils skick baserat på en eller ett fåtal personers preferenser? Vem anser eller vad pekar på att just dessa två sköter sina bilar så otroligt exemplariskt att de blir i något slags unikt skick så man kan skapa ett (uppenbarligen) allmänt vedertaget begrepp? Verkar lite märkligt, näst intill löjligt, då var och en har olika synpunkter på vad som är nyskick och inte. Jag anser att en bil som brukats på vintern aldrig kan betraktas som i toppskick då exempelvis skruvskallar m.m får korrosionsskador. Trist i vilket fall somhelst för dig SvanteE. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Lite till kommentarer då :) Egentligen ska man väl aldrig befatta sig med vad man tror ligger inne i en text öht :) Men som sagt ibland så "måste man" skriva ner någonting om något som man anser är fel...Eller låta bli :) Diskussioner på nätet blir ju många gånger bara pajkastning till slut...Leder egentligen ingenstans :) Mvh Janne. |
|
| tryggve - Ta det inte så allvarligt... Ska man slaviskt följa reglerna för skick uppkallade efter två av våra absolut och odiskutabelt största forumprofiler är det knappt så deras egna bilar platsar. Känns som att du BORDE veta det efter snart sex år och över 1 600 inlägg. | |
|
Nä då, jag tar det inte så allvarligt. :-) Tycker bara det är lite tramsigt att uppkalla något så subjektivt som skick efter två personers bilar som merparten på forumet inte sett mer än på bild. Alla tycker vi olika... :-) /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
janne t: ditt snack är nu lååångt ifrån vad tråden handlade om från början... tycker nog att det är DU som borde spänna av lite... du verkar hänga upp dig på varenda liten formulering men samtidigt så tycker du att, citat: "Diskussioner på nätet blir ju många gånger bara pajkastning till slut...Leder egentligen ingenstans " snacka om att du målat in dig i ett hörn!! jag tackar nu för mig i denna tråden. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
He,he..."Rolex">>>Mannen som aldrig kunde slappna av ;) Mvh Janne. |
|
|
När jag läste igenom där tråden frågade jag mig samma sak som tryggve. Bilar som de flesta här inte ens har sett förutsätts vara i fullständigt "nyskick" (hatar det ordet för det stämmer inte in på en enda begagnad bil) vilket jag tycker är märkligt. Skick beror ju inte sällan på de egna preferenserna och jämförs med hur tidigare/andra bilar man kommit i kontakt med har varit. Tycker t.ex. att denna definition på så kallat Hasso/Asken-skick ställer en del krav: "En bil i Hasso/ Asken-skick är en bil på vilken man inte kan se spår av milen. Dvs kontinuerligt omlackad, pedantiskt omhändertagen och i "nybilsskick". Är något inte i nyskick så byter eller reparerar man den delen omgående. Sedan gäller det att ha en löpande underhållsplan för bilen för att bevara eller uppnå det skicket." Tar lite exempel på grejer som jag undrar hur ni har gjort med: * Hur ofta byter ni hela klädseln? Jag kan se skillnad på en bil som har gått 0 och 1000 mil i skinnslitage, oavsett hur försiktigt man har satt sig varje gång. Byter ni så ofta? * Hur ofta byter ni plastinnerskärmarna? Dessa syns tydligt slitage på efter några hundra mil. * Glidskenorna som stolarna justeras efter är inte längre i nyskick efter ett tiotal justeringar. Hur ofta byts dessa? * Och som tryggve säger, skruvskallar lite varstans får korrosionsskador och det behöver man inte ens vinterköra bilen för att de ska få. Byts alla dessa? Jag kan tänka mig att Hasso/Asken:s bilar är något av de fräschaste man kan komma över vad gäller begagnade bilar, men jag har mycket svårt att tro att de ser exakt likadana ut idag som de gjorde då de var nya. Jag undrar bara varför man vill införa nån slags måttstock över bilskick vars giltighet jag ställer mig tveksam till. Begagnade bilar är helt enkelt aldrig i "nyskick". |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Värderingsmän från olika försäkringsbolag hade säkert kommit fram till olika summor om man hade låtit jämföra. Vanligtvis går de efter listor, med en viss tolerans beroende på fordonets skick. Har man tur, med "rätt" beiktningsman så kan man få ut mer än vad man skulle få genom försäljning. Normalt sett får man tyvärr mindre, men det kanske beror på vilket fabrikat på bil och vem som besiktigar fordonet. Min bror hade för några år sedan en Volvo 740 turbo -90 som han snurrade av vägen med, bilen var i ett fantastiskt skick utan ngn synlig rost. Han köpte bilen ett halvår tidigare för 42k vilket jag tyckte var mycket. Försäkringsbolaget betalade ut 45k för bilen, minus självrisk! Det skrämmer mig att säga det, men, försäkringbedrägeri kan tyvärr löna sig ibland beträffande skilnaden på försäljningsvärde och försäkringsvärde! MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
|
Svante, Jag ville bara säga att det var väldigt tråkigt att höra vad som hände med din vagn. Jag har alltid fått mig en uppfattning om att du skött om väldigt noga och hela tiden velat lära dig mer om hur den är uppbyggd och fungerar, av dina forums inlägg att döma. Jag har aldrig sett din bil, men tvivlar inte på att den var i kanonskick innan olyckan. Jag är ledsen över att du inte fick ut mer på försäkringen, jag är tveksm till om jag hade accepterat budet på 21 000 kr, med tanke på skicket, utrustningen osv. Vet man med sig att man har en bil i kanonskick och/eller med speciell historik så tycker jag att man ska stå på sig och kräva en skälig ersättning. Jag har svårt att se att man skulle hitta en 535i i mycket fint skick som är ätt påkostad för 21 000 kr, utan jag tror att man snarare får en hygglig bil där det finns lite att pilla med. Milen är inte så intressanta in mina ögon, har bilen rullat mer än 30 000 mil så är det betydligt viktigare att se till skicket och vad som har gjorts med bilen. Jag måste säga att jag tycker att det är väldigt tråkigt att folket här låtit den här tråden spåra ut på det här viset. ___ Bilen: Länk |
|
|
Mugge>>>Jag personligen tycker inte att tråden spårat ur alldeles,det som jag bara "råkade" tycka var att "Rolex" anklagade en kille(Svante E) när han satte uttrycket "Hasso-skick" på sin kära bil,dvs anklagade just Svante för att vara en "Idiot=befängd"för att han tyckte sin bil vara i detta skick...Ingenting annat. Sedan att nu Rolex börjar hitta fel?(enligt honom)l i det jag skrivit senare tyder på att han fortfarande har lite svårt med sitt tidigare "skriveri"...anser jag. Men som jag skrev ovan så verkar det tydligt att just "pajkastningen" börjat... Syftar nu på "Rolex" sista? inlägg i denna tråd,där JAG naturligtvis också är inblandad i...tyvärr. Mvh Janne. |
|
|
Mugge> Jag tackar för dina ord (så även återigen janneT). Jag tänkte också att det var lite pengar i sammanhanget, men efter vad en del här har skrivit så har jag ju fått betydligt mer än vad de anser. Förvisso är de inga besiktningsmän men ändå, de har säkert stor kunskap i dito frågor. Det tråkiga är ju miltalet som alla hakade upp sig på. Men nu har har jag en nyare bil som säkert skulle ge mig mer än 3-4 gånger så mycket pengar som för min gamla och den är ändå inte i närheten av det skick jag hade min gamla i. Kommer ta ett tag att få i ordning den, men jag gillar ju att pyssla och så. MEn so samgt, återigen tack för all värmande ord och omtankar. Känns härligt att det finns sådana människor. Hoppas vi ses någon gång. *BAWORAK* |
|
|
Crisse: Håller med dig totalt, hade inte du skrivet det du skrev om att byta vissa delar etc hade jag gjort det... SvanteE: Synd att du smällt bilen! Förstår helt vad du menar med att en bil är "ovärderlig"! Min bil Länk |
|
| Ännu en gång: Jag hade gett dig en halv miljon för den kärlek du visar för din fd bil. Hoppas den nya kärleken ger dig lika mycket kärlek och värme som 535:an gjorde. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.