|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Smällde dess värre min pärla för två veckor sedan. Undrar vad ni skulle anse jag borde fått från försäkringsbolaget. Borste från att ni tror att jag överdriver, det gör jag inte. 535i -89 37000 mil Motor i kanonskick, kamaxel som ny och har fungerat som en klocka. Fullstämplad servicebok. Superskick på lacken, behandlats själv kontinuerligt och lackbehandlats vart annat år proffesionelt. Ingen rost (rostskyddad varje år) Svart skinn, behandlat flera ggr varje år, som nytt i baksätet. INGA sprickor fram, bara lite blankt. Tre-ekrad sprtratt i skinn. El värme i stolarna El-svanskstöd Brandsläckare, org Förstaförband, org Rollo i bakruta Rollo i bakdörrarna Avtagbart drag Org BMW-Traffic-Pro navi Org CD-växlare Stora färddatorn Farthållare Org larm + fjärr El-speglar El-rutor runt om Autoavbländbar backspegel Plastskyddsmatta i backluckan Velourmattor Ädelträpaneler Fullt fungerande AC Skisack Stänkskärmar runt om Nya skivor, ok + fjädrar+ stötdämpare runt om de senate två åren Godkända besiktningar UA i princip alla år, den senaste samma dag som smällen MoK-Värmare Org 15" krysseker-fälgar Har säkert glömt ngt. *BAWORAK* | |
|
20k? /Olof |
|
|
18k? Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
12tk ///MVH Hasso Länk |
| 16 500? | |
|
Ok, så pass entydigt, Utom "gnällbälts" skampriset då förstås:-) Fick det till 21500:- efter lite pratande. Första budet låg på 15000:-. Vad får ni pristankarna ifrån? Tittar ni enbart på miltalet eller? *BAWORAK* |
|
|
Kolla bilpriser.se och snitta blocket. Milen är milen. Sen att bilen beskrivs som en köpesannons är en annan sak:) Mvh Asken |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk Länk Detta är tillsalu annonser och det är ju inte relevant att försäkringsbolaget betalar överpriser. 17 år gammal bil med 40000 mil på mätaren är ju rätt svårsålt ,så bra jobbat hoppas du var lika duktig att pruta när du köpte nytt.:) Det visar också att man alltid!! ska opponera sig mot ett försäkringsbolag oavsett vad dom kommer för 1a bud de försöker alltid försöker komma undan så billigt som möjligt. ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar, Jorå, det gick bra med prutningen vid köpet också. Inte lika stor men ändå.Sen om man tittar på de du länkar till är det som att blanda äpplen med päron i jämförelse med den jag ägde, bortsett från miltalet. Asken> För något år sedan eller var det någon här som ansåg att det fanns ngt man kunde kalla/jämföra som "HASSO-SKICK". Detta efter "Hassos" tidigare 528. Utan tvekan skulle min fd kvala in i det skicket. *BAWORAK* |
|
| SvanteE, vad hade du tänkt att du ville ha för bilen? | |
|
delorian> Det är svårt att säga egentligen. Är mest så ledsen att den inte finns mer. Har lagt ner så mycket tid o pengar på den. Hade aldrig tänkt sälja den utan köra på eftersom den var i sånt kanonskick, inte minst motorn. Men jag inser ju att miltalet både skrämmer och drar ner priser. Men jag är övertygad om att det hade blivit en samlarbil om inte allt för många år. Och ser man på de vrak som finns och vad de begär (vad de får är ju en annan sak) är det skrattretande att inte få mer för min bil. Bara utrustningen skulle jag kunna få mer för om jag sålde det separat, men jag har inte tiden att ta bort allt då bilen står 60 mil bort, annars hade jag nog gjort det och tackat nej till försäkringsbolaget. Det låter lustigt men den var som en familjemedlem och hade ngn sagt att de tex gav 60,000 för den hade jag inte sålt den ändå. Fantasipris jo jag vet och erkänner det, men bara för att poängtera hur jag kände för den om någon kan ta det till sig. Och av den anledningen kan jag inte säga ngt pris. Men efter de svar jag fått här får jag ju surt konstatera att det gick bra ändå. *BAWORAK* |
|
Svante: Jag har sett din 535 visst mycket välvårdad och välputsad, men inte i närheten av Hassoskick :) den har rullat 30.000 mil för långt för det dessutom var säkert ditt baksäte använts mer än 5ggr också :) vilket är ett måste för att kvalificera sig för detta uttryck :DD ///MVH Hasso Länk |
|
att benämna en bil "hasso-skick" som är 17 år och rullat 37.000 mil är rent befängt. hade jag ägt denna 535:a så hade jag antagligen nöjt mig med de 15.000 kr som försäkringsbolaget först erbjud... jag hade varit alldeles för rädd att de skulle sänka budet om jag gnällde. hade kanske sagt att jag ville behålla skinninredningen om den nu var i sådant toppskick som trådskaparen förtäljer, trots de insuttna 37.000 milen... - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Hmmm, vad har egentligen milen med skicket att göra? Är det inte mer imponerande att ha en 37000 milare i det skick som SvantE hade, än en nyare bil i något bättre skick? Jag menar, vem som helst som går och köper en ny bil kan ju säga att den är i "hasso-skick" bara för att den är ny?! Det som imponerar är ju när en riktigt långmilad äldre bil är fin och välskött, det är i alla fall det som imponerar på mig. Nyare bilar i toppskick ser man ju var och varannan dag, en E34 eller E32 i toppskick, alltför sällan, tyvärr... :o( |
|
|
Ja...tänkte väl egentligen inte kommentera "Rolex" inlägg, men nu när tråden "poppade upp" igen så håller jag i mångt o mycket med "quixotic2".. Sedan att kalla något så "simpelt" som en bils skick,eller de skick som ägaren tyckte var i ett mycket fint skick(Hasso skick) för att vara en 37000milare för "befängt" är däremot befängt. Man kan välja de ord man skriver...Befängt är ett alldeles för starkt ord för vad detta egentligen handlar om...En killes "kärlek" till sin numera "kvaddade" vagn.. Så "Rolex">>>Slappna av lite grann! Mvh Janne. |
|
Njuren |
Försäkringbolag betalar ut bättre än privatannonsörer för att du ska kunna köpa bilen på bilfirma. |
|
SvanteE: En bil i Hasso/ Asken-skick är en bil på vilken man inte kan se spår av milen. Dvs kontinuerligt omlackad, pedantiskt omhändertagen och i "nybilsskick". Är något inte i nyskick så byter eller reparerar man den delen omgående. Sedan gäller det att ha en löpande underhållsplan för bilen för att bevara eller uppnå det skicket. T ex min 850:a är inte i fullvärdigt Asken-skick ännu även om slutmålet är nått inom en tid. Hassos 540 skall få en frontlack i vinter sedan är den i fullständigt Hasso528-skick. Det har inte att göra med om man har råd att köpa en ny bil, priset på den eller inte utan koll på vartenda detalj så att helhetsintrycket vid yttre granskning och intrycket då man sätter sig bakom ratten första gången att milen inte märks. Sedan hur man definerar begreppet välunderhållen och så vidare må vara en annan femma. Många bilar har jag särskådat och gjort mig en uppfattning om. En bil kvalar inte om skick. Bilen talar för sig själv..... Sedan din personliga uppfattning får stå för dig. Mvh Asken |
|
|
Jag tackar för de värmande och förstående orden från flera av er. Månne kan man inte tala om en så gammal bil i termer av Hasso-Skick och jag backar och ber om ursäkt om jag förnärmat någon eller missbrukat ett uttryck, vad jag ville påvisa var att den var i kanonskick. Asken> Beträffande det du skriver så uppfyller jag/min bil det du pratar om. Så fort minsta lilla sak inte varit bra har det bytts. Har kvitton på över 150,000 kronor de senaste 3 åren. Pedantisk är bara förnamnet. Men det är klart, om du menar att man skall byta bromsskivor efter några månader bara för att de inte är i nyskick så lägger jag mig platt. Och det kan jag lova dig, hade du satt dig bakom ratten i min fd bil hade du garanterat INTE märkt av milen. *BAWORAK* |
|
|
quixotic2 det märks tydligt att du missförstått benämningen "hasso-skick" när du skriver att det är roligare att se en 535 -88 än en nyare bil i bättre skick... det finns nämligen inget bättre skick än "hasso-skick". svantee: om du hade skrivit tidigare i tråden att det lagts ut mer än 150.000 sek på bilen de senaste åren så hade jag kanske fått en annan bild av din bil. JanneT: ska jag slappna av? varför? var och en har rätt till en åsikt och om du har problem med folk som säger sin mening, så bläddra då istället vidare i ryggdunkar-trådarna. observera gärna att jag inte kritiserar svantees bil personligen utan snarare enskilda ägares upptrissade höga tankar om den egna bilen. till sist: om jag nu slappnar av, lovar du då att sluta tjafsa och sluta upp med att gå till angrepp då????? - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
quoixotic2: jag menade alltså att det blir svårt att ha exempelvis en gammal och långmilad bil i hassoskick om en annan bil är fräschare... detta pga att en bil i hassoskick är DEN fräschaste som går att uppbringa eftersom den praktiskt taget är i samma skick som en fabriksny bil. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Rolex>>>Menar att du anklagar just Svante E för att vara "befängd" när han förklarar sin bil för att vara i ett s.k. "Hasso-skick"....Läser bara innantill. Jag tycker att det som sagt är ett alldeles för starkt ord att skriva när en kille pratar om sin bils skick. Sedan att du uppfattar det som ett angrepp?på dig personligen att jag tycker du ska slappna av är ju hur du uppfattar det hela...Slappna av är alldeles precis det jag tycker du ska göra...fortfarande. Du verkar fortfarande vara "lite spänd" när jag läser dina inlägg här i tråden :) Börja med att minska dina frågetecken så kanske ditt skrivande kan uppfattas på annat sätt än just "spännt".. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.