AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.599

Z3 2,8 Coupe eller Audi TT 1.8T?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Nån av er här som valt mellan dessa bilar eller har ägt båda två kanske och kan ge lite tips eller erfarenheter mellan dessa?
Brorsan är ute efter bil och säger sig välja mellan dessa bilar.

// M.v.h. Daniel
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Har både Audi 6cyl.och BMW 6cyl., har även haft Audis 4cyl.1,8T motorn som är en av de tråkigaste bullrigaste motorer som gjorts. Inget val Z3 2,8 vinner direkt, trots tvivelaktig väghållning, framför allt pga. motorn och designen.
Är lite jävig eftersom jag har Z3 2,8 och älskar bilen, men vid jämförelse mot TT 3,2 blir det helt omvänt, den har högre kvalitetsnivå, fyrhjulsdrift, mer hk, modernare konstruktion, samt VÄGHÅLLNING och galvad kaross, tror dock bara 3,2:an finns i den dyrare roadster-versionen.

Åker vidare med Z3 som i mitt tycke är snyggare och har bättre motor, (får leva med usel väghållning, lite skrammel och klonk)

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Som tidigare ägare av en Audi A3 (samma bil som TT) försår jag inte hur du kan tycka att Z3 har sämre(tom usel) väghållning. Den är i alla fall på varje punkt helt överlägsen en A3....Men Kvalitetskänslan är audi ljusår bättre på.
Hade en Audi A4 när jag bestämde mig för att skaffa sportbil. Givetvis var en TT förstahandsvalet tills jag körde en. Den kändes ju precis likadan att köra som min A4, inte ett dugg sportig. Så det blev en Z3 2.8 istället, ett val jag aldrig ångrat.

/Fredrik
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
3,2an finns absolut i både Coupé- och Roadsterversion, dessutom både med DSG och vanlig manuell. Men detta spelar ju ingen roll eftersom det inte var den motorn som vi skulle jämföra med. Den finns också bara i betydligt nyare TT från ungefär 275.000kr

Angående TT vs Z3 så tror jag nog att BMWn är roligare att köra men mer opraktisk. Har suttit i Z3 och jag som är 190 får inte plats ordentligt, det får man dock in en TT. TTns motor är väldigt bottenstark men inte särskilt rolig att varva och den låter ganska burkigt och tråkigt.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Valde också mellan TT och Z3 coupé. Blev tillslut en Coupé. För mig var utseendet viktigt och sen att motorn i BMW.n känns skönare.. Coupen är ju lite ovanligare också.... TT:n ser man ju varje dag istan.

Bilen =)
Länk
måsta säga att sittpositionen i tt är kass.. man sitter väldigt lågt och ratten är högt monterad.. det som talar för tt:an är ju den goda kvalien och så är den ju snygg.. det som talar för z3 är ju att den är underbart snygg ovanlig och rolig att köra
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Svar Beppo- citat:Som tidigare ägare av en Audi A3 (samma bil som TT) försår jag inte hur du kan tycka att Z3 har sämre(tom usel) väghållning. Den är i alla fall på varje punkt helt överlägsen en A3....Men Kvalitetskänslan är audi ljusår bättre på.

Att Z3:ans väghållning är dålig är välkänt, har fått hård kritik för detta i alla tester, och det märks verkligen vid hög fart, hård acc. och spårig vägbana.
Förslagen till åtgärder här på forumet är många, har själv testat olika däckfabrikat, olika tryck mm. det har väl blivit sådär, men inte i närheten av en TT.
Det bottnar i en ålderdomlig bakvagn, direkt hämtad från gamla 3-seriens compact modell, den går inte att ställa in, utan "är som den är".
Dock har de äkta M-modellerna en annan bakvagn.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag har aldrig läst ett test i någon tidning där z3 har fått kritik för dålig väghållning.... Däremot har den inte varit lika bra som porsche boxster, eller sin efterträdare z4. Men det skrevs aldrig att den skulle vara dålig!. Har som prenumerant på 4 motortidningar, och läsare av några till en mängd citat att ta till där de tycker motsattsen....
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Om valet står mellan 2,8 cupen och TT 1,8 så tar jag nog TT!

MEN om det är en M cupe skulle ja absolut INTE ta TT 1,8!

Valet för mig stod mellan Z3 M Roadster och Audi TT Roadster 225 hk motorn! men vart besviken på TT! allt känns helrätt i bilen förutom motorn som jag tyckte va på tok för klen! kändes inte alls som 225 hk! =(
kolla lite på eventuella trim men kändes alldeles för dyrt för att koma upp i Z3 Ms prestanda! Det blev en Z3 M Roadster tillslut ändå! roligare bil har jag inte kört! Bakjulsdrift är ju trots allt roligare en 4wd!

Kärran Länk
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
ZM3

har alldrig heller hört eller läst att z3 an skulel ha dålig väghållning?
Min z3 M roadster har då bättre väghållning än min förra m3 alal fall!
dock är den givetvis lite kittad i chassit!

Kärran Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
uttrycket som ni letar efter är lynnig på gränsen när det gäller Z3 och Z4 som en gammal Porsche 911 eller liknande, däremot kan säkert en TT kännas behagligare att ratta men sätter man gamla TT på en bana och pressar den så verkar den vika sig och inte alls trivas, detta är så gott som taget direkt från biltidninger!

Spajjjs: Ska din brorsa sitta på stans coolaste cafe med bilen utanför och allmänt är en "hipp"person så måste han ha TT :en.
Annars är nog Bmw det bättre och roligare valet!

Mpower
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Beppo
Z3:an är hur kul som helst i trånga svängar och kurvig landsväg i inte altför hög fart, men på motorväg och under acc. är den inge vidare, spårar och vinglar. TeknikensVärld formulerar det rätt bra i sitt test:
"På motorvägen grusas snabbt förhoppningarna att Z3 Coupé skulle vara en bekväm GT-vagn att korsa kontinenter med. Ljudnivån är hög och riktningsstabiliteten inget vidare."

Läs hela provkörningen här:
Länk
AutoMotorSport skriver:
"Men bakaxelgeometrin (snett bakåtriktade bärarmar) ger också ganska märkbara lastväxelreaktioner, som kan bringa bakänden ur balans."
Länk

Håller som sagt med testerna, men Z3:an är trots det en kanonbil som jag inte byter mot TT:n, inte 1,8:an i alla fall.

A.
50
A.I.C
Z3 Coupe
Citat från Teknikensvärld

"Kartboken ger tips om alternativa vägar med mer kurvor och mindre trafik. Och det är här jag kommer att börja gilla Z3 Coupé på allvar. Med ett riktigt tak flexar karossen inte som i roadstern och jag imponeras över hur hjulen bibehåller kontakten med vägbanan även när den är riktigt dålig. Fjädringen är sportigt satt men tillåter ändå en del krängning och jag njuter av hur bilen sätter sig på bakhasorna när jag trycker på lite extra ut ur böjarna. Körställningen är upprätt och med ratt och växelspak högt placerade. Sammantaget bildar alla egenskaper en klassisk sportvagnsupplevelse som är extremt svår att finna i någon annan ny bil"

Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Spajjjs,

Mitt tips kommer enbart från hjärtat ty jag varken har kört Coupé eller TT. Endast varit passagerare i Z3 Roadster :(

Z3 - Ganska macho och maskulin, tuff bil som är ovanlig. Jag klarar dock inte av karossformen, ser ut som en avhuggen liten familjekombi utan bakdörrar!

TT - Tja, om man är frisör, arkitekt eller något annat kreativt yrke. Lika lite som jag gillar Z3:ans konstiga form gillar jag den bulliga TT-formen. Ser ju ut som den vansinniga VW Beatle fast lägre!

Alternativ i denna storleks- och prisklass - nä, tyvärr har jag inget bra tips där. Porsche Cayman är ju fin men svindyr. Nya TT är bättre (och snyggare!) än gamla, men kanske också för dyr? Z4 Coupé har lite bättre former än Z3, men fortfarande för mycket tyngd där bak...

Slutligen - Din brorsa borde ta en Z3 Coupé eller kanske fundera på någon annan BMW!

/L
Men vad ser mitt ytterst förvånade öga?

AUDI TT är väl en av dom bilar som fått mest kritik för usel väghållning? Skandaler med dödsolyckor, eftermonterade antisladdsysytem och bakspoilers. Läs Auto motor sports test mot den (då) nya toyota celica. Toyotan klassades som en sportbil med körglädje medans AUDIn klassades som en möbel. Nåt man har som utsmyckning, för att vara lite trendig.

Ska man ta sig snabbt mellan punkt A och B så kan det finnas bättre alternativ, men ska man ha roligt på vägen så är det Z3 coupe som gäller.

Angående beteendet i höga farter så kan man kanske kalla den nervös om man vill vara elak, men med tungan rätt i mun är den samtidigt väldigt kvick. styrresponsen är fenomenal. Två händer på ratten är dock rekomenderat.

Sammanfattningsvis kan jag säga att efter en resa på 50 mil längtade jag direkt ut i bilen igen. Men vill man slå på farthållaren och halvsova under resan så finns det andra bilar att välja på.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Mina föräldrar har en Audi TT med 225hk-motorn som är chippad med bsr-chip (ger nu 269hk enligt bsr).

Jag tycker att det är en ganska trevlig bil att köra sålänge man inte kör på gränsen i kurviga partier. Den understyr ganska friskt fram till att man lyckas provocera fram en svårkontrollerad sladd. Gillar man däremot att mest rödljusköra eller ta det sådär lagom snabbt tycker jag det är en utmärkt bil.

När det gäller utseendet är det ju såklart en smaksak. Själv tycker jag den är helt ok och även om den kan kännas lite vanlig är den bättre än vilken fyrdörrars tråkbil som helst (eller tvådörrarsversioner av den samma för den delen).

Man skall inte förväxla den med en sportbil vilket jag iofs aldrig tycker att den utgett sig för att vara. Och när det gäller bullernivå tycker jag nog nästan min 635:a är lite värre fast ljudnivå från motor är aldrig något jag direkt stört mig på.
Jag tittade mycket på Z3or förrut, men valde TT Coupén istället..

Anledningen var för att TTn känns som en mycket modernare bil och så är den snabbare (jag tänkte köpa Z3 2,8)

Min TT är en Quattro med 270 hästar som skjuter på ganska bra, inlämnad hos dahlbäck steg 2. Väghållningen tycker jag är bra!?

Tycker TTn känns mer nutid än "gamla" Z3an.

Men nu är jag ute efter en Z4!

// Pantzare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.