AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
757

svarva bromsskivorna eller inte?

la
132
larpan
m535i -85
tjackade nya bromsar för ett tag sedan till min m535.
ville ha lite fetare grejjer så jag köpte skivor och belägg till 750 e32 och tjackade ett par beggade ok(enkolvsok) från en skrot "nästan nyskick"
skivorna var bremboskivor från mekonomen, hur som hällst så tror jag att högra skivan har blivit skev. mest pga ratten skakar när man bromsar och när man snurrar skivan när bilen är upplyft så tar den i under halva snurret och går fritt förbi andra halvan utav varvet (om man snurrar skivan för hand alltså)

jag tror att skivan kan ha blivit skev pga jag hade kopparpasta på navet, vilket jag vet att man inte ska ha nu i efterhand.
hursomhällst nu till min fråga, skivorna har nu kanske rullat 100mil så det känns ju lite svidigt att köpa nya skivor(har slarvat bort kvittot) så ska man svarva dem ist? åsikterna varierar ju en del har jag märkt efter mitt sökande innan jag startade tråden.
är det bra eller dåligt att svarva?

värt att nämna kan ju vara att jag har ett duktigt glapp i ratten pga trasig styrsnäcka vilket ska åtgärdas nu under vintern, därav min tveksamhet om skivan verkligen är skev eller inte...

e3
49
e34 Ac Schnitzer
525i AC Schnitzer -95
750i -91
hej har dom inte rullat så många mil är det ingen fara att svarva!!jag köpte nya skivor och efter ca 200 mil var dom skeva. tog och svarva dom har kört 2500 mil utan några skeva sivor. ta och titta ifall den är skev!!

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Varför skulle man inte kunna ha kopparpsta runt navet?????
la
132
larpan
m535i -85
aha okej låter bra... får ta å kolla upp om dem är skeva först då.

ja som jag förstod det så är det svårt att få en jämn yta med kopparpasta och det behövs väldigt lite för att skivan inte blir centrerad.
la
132
larpan
m535i -85
har iaf kollat nu med hjälp utav en skruvmejsel om skivorna är skeva. och som jag trodde så va det den högra som slagit sig.
nu gäller det att få tag på nån som svarvar. vart letar man för att hitta ett sådant ställe?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
ingen fara att ha kopparpasta på skivan!!! mycket snack om det! försök byta skivor på en gammal bil utan,har använt pasta i snart 20 år på mina bilar.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du menar kanske att man inte skall smörja in navet innan man mont skivan?
Smörja på utsidan efter skivan är monterad brukar jag göra och har alldrig haft några problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.