|
|
|
|---|---|
|
Jag kör en BMW 318i Touring 03 som gått 5500 mil. När jag använder AC:n så hörs det ett brummande/vinande ljud som ökar beroende på gaspådrag. Jag har läst om liknande problem men inte sett några svar. AC kyler mycket bra och allt funkar, men det låter helt enkelt fel. Ljudet tycks komma i riktning från luftutsläppen i cupéns mittkonsoll, men ljudet försvinner till och från beroende på om jag gasar eller frikopplar. I motorutrymmet så låter det inget från kompressorn, men när kompresorn går igång så uppstår ljudet i kupén. Någon som vet något? | |
|
Har samma problem som du beskriver. Även 5-serieägare har detta problem därför hänvisar jag till denna tråd där saken diskuteras. Länk Tror inte någon har kommit fram till vad detta egenligen är. |
|
|
ja kör en 328 -97 har samma fel... troligtvis så är det lagren till kompressorn som har gett sejj.. (har jag fått höra) |
|
|
Jag har samma symptom som sbozic beskriver... Det uppstår ett brummande/vinande ljud vid gaspådrag, nästan tyst vid jämn fart. Men min AC funkar oxå fint... svårt och testa nu iofs, men den avfuktar vindrutan snabbt nu på vintern... bra mkt snabbare än det brukar gå utan AC. Min AC har nyligen fått ny kondensor och är provtryckt och påfylld i samband med kondensor bytet. Är det alltså troligen kompressorns lager som är dåliga? Det låter ju ganska vettigt då det låter liet som ett hjullager som håller på och ger upp... om än inte alls lika mkt. Men varför ökar ljudet när man accelererar? Antar att AC-kompressorn är remdriven, men varför skulle lagren låta enbart när man ändrar hastigheten? Hur länge kan man köra med dåliag lager? innan dom skär? Och vad händer om dom skär? kan remmen ställa till mkt skada då? Vad kostar det att byta kompressor eller lager i dito? gäller min touring, M43. Jag ska testa ikväll om ljudet försvinner om jag stänger av ACn... för om den är avstängd snurrar väl inte kompressorn? /Jonas |
|
|
Nu har jag testat. min bil låter lika även om jag stänger av ACn (slår av "snöflingan") Går kompressorn hela tiden? även när ACn är avstängd? Eller kan det vara nåt annat? kupefläkten? /Jonas |
|
|
På min bil så låter det inget när man slår av flingan. Jag har precis haft min bil på en BMW verkstad och det dom skrev på min räkning för felsökning av AC, MISSLJUD FÖRMODLIGEN FEL I KOMPRESSORN. Ett byte går på 9000:- Dom hävdar att det är ok att åka med den som det är om man står ut med ljudet. Skulle kompressorn rasa så ska det inte bli någon åverkan förutom att remmen till generatorn kan gå av. Packningarna ska även dom klara sig, även om inte AC:n är på hela tiden. Men att slå på den några minuter då och då skadar förmoligen inte. |
|
|
Kan vara spännrullen, kan lite lite utan belastning samt börja föra ett jäkla odjud vid hög belastning när pumpen går! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Jag hoppas på Mr_Fatises ide om mitt problem... låter billigare :) Igår så insåg jag att ljuste i min bil påminner om ett liknande ljud jag hade i min 318is -90 som jag hade i sommras.. å den hade ingen AC. Tyder ju på att det kan vara nån spännrulle, det ser ut som om min bil har 2 eller kanske tom 3 remmar trots att bilen har elfläkt... och då är ju M43an kedjedriven... Är det en rem till AC, en till generatorn och en till vattenpumpen? Eller går 2 av ovan nämnda på samma rem? /Jonas |
|
|
Var inne dels realoem.com och dels mekonomen. Enligt båda är det en separat rem för AC. Enligt Realoem driver den andra remmen vattenpumpen och generatorn, medans den enligt mekonomen driver generator och servo... Vad stämmer? Och det den inte driver, är det elektriskt drivet istället? /Jonas |
|
|
Frågan är om man ska åka på ett kompressor byte?? Grejjen är att ingen har riktigt svar på våra symptomer. Vore tråkigt att byta kompressor i onödan när skroten tar 3000:- för en sådan..!! |
|
|
någon som har fått ordning på sin AC ? 0ver and out |
|
| Är det inte enklare att gå ut och öppna huven på bilen och se vad det är för rem som driver än att sitta och söka hos mekonomen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.