AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.235

köpa z3 m coupe

ch
30
christian_M
325 e91 Touring
1931 A Ford Pickup
Hej allihopa!
Ny på forumet och har börjat titta efter z3 m coupe.
Har hittat några på blocket.
Har ni några idéer om bilarna........
Alla bilarna har mellan 5-7 ägare är det normalt?
Det här med vanosslammer är det vanligt?
Hittade nåt om vevlager,men det är väl att kolla oljetryck varm motor och lyssna som gäller.
Har haft en M3 E30 motor(satt i min Tii)och den lät lite på tomgång,är det samma med dessa motorer?

Tacksam för upplysningar
Christian
Hej Christian.

Huruvida fem-sju ägare är normalt är naturligtvis svårt att säga, men det är bilar som är minst fyra år gamla (slutade tillverkas 2002), oftast runt sex år.
Sex ägare behöver inte betyda sex brukare, även bilhandlarna räknas som ägare, så en sex år gammal bil med sex ägare har kanske bara haft tre brukare, dvs ny ägare vart annat år. Kolla detta först.
Sedan är naturligtvis fyra brukare senaste året klar varning..

Vanos låter lite på dessa bilarna, dock med betoning på lite. Speciellt första minuten efter kallstart, men oftast är problemet bara kosmetiskt (om man nu kan kalla ljud för kosmetiska).

Alla Z3or är ju byggda i USA och ibland är detaljkvaliten kanske inte den bästa, jag har tex haft strul med larmet och airbagsladdarna, åtminstonde airbagsladdarna verkar vara ett standardproblem.

Bortsett från kategorin "irriterande småfel" har åtminstonde jag dock klarat mig bra.

När du sedan kommer ut på en slingrig landsväg, så har du garanterat glömt service och verkstadsräkningarna innan andra kurvan. Försäkringen är förresten mycket billig, om man jämför med tex motsvarande årsmodell av M3.

/ Fredrik
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Z3 M Roadster verkar vara snabbare än Z3 M cupe.

Normalt på andra bilar brukar ju Cupen va snabbare än cabben! M3 tillexempel!

Kolla test Länk

Hade satsat på en Roadster om jag var du!om du inte tänkt åka vintertid då!

min pärla. Länk

ch
30
christian_M
325 e91 Touring
1931 A Ford Pickup
Hej och tack för upplysningarna.
Roadstern är snygg men coupén har attityd(min åsikt).
Den ena bilen har varit i sverige sedan -00 så där är väl 6 "ägare"kanske ingen katastrof.

Kollade försäkring på IF...11200/helår/helförs. mycket eller lite vet jag inte(bor på landet, 40 bast).
Vad finns det för alternativ?
Vill ändå lägga några mil utan några begr. i försäkringen

Om man nu inte jämför med Volvo B20....hur är reservdelspriserna på Z3m,har bar köpt delar till äldre BMW(2002tii,2002 Turbo,2000 touring)och dom är förvånansvärt billiga för att vara gamla och udda.

Det här med Amerikans kvalitet är bekant,åker egentligen JEEP som hobbybil.
Dom borde säljas som kitcar.............

Tackar
Christian
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Nu är ju inte testerna samma dag så tiderna kan ju diffa lite. Men 8.22 är väl snabbare än 8.32?
Jämfr man tiderna på olika avsnitt av Ringen så ser man vem som har tak. Likaså vid slalomproven: Länk

Z MMM Coupe
An
779
Anders Olsson
Länken funkade inte.. Man får klicka på fliken "Detailed"

Z MMM Coupe
ch
30
christian_M
325 e91 Touring
1931 A Ford Pickup
Taket vinner...........

Christian
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
christian_M -> Min M-coupé har rullat mer än 15000 mil och under de två år jag har ägt bilen har jag bara servat den enligt boken, bytt däck och lagat en läcka på bränsleslangen. Det tycker jag är problemfria och billiga mil. Dessutom är ju värdeminskningen betydligt mindre jämfört med en nyare bil.

Bilen:
Länk

/// Viktor
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Jo orginal runt bana är cupen snabbare än roadstern men inte i prestanda som jag syftade på! Min Roadster är uppgraderad i chassit. H&R ställbara dämpare fjäderbenstag m.m så nu går den som en go kart även i kurvor=) Ja gillar både cupen å roadstern men eftersom man ändå bara kör sommartid blev det cabben för min del!

Kärran Länk
ch
30
christian_M
325 e91 Touring
1931 A Ford Pickup
Snygga hjul mAnGe-9..é dé för size?
/C
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
christian_M

Thanks !AC Schnitzer Fälgar 265/35-18 Bak
hade planer på 19 tum men tyckte bilen gjorde sig bäst med 18!
Bilen är ju trots allt liten!
Stämmer att caben är snabbare i acceleration än coupen, beror på två saker:
1. Högre vikt för coupen.
2. Högre luftmotstånd för coupen (!)

Att vikten är högre beror på att coupen är en cab med tak, dvs alla cabens förstärkningar sitter kvar, plus ett tak som väger några kilo. Dock får du igen detta när det börjar svänga, eftersom du får en vridstyvare bil.
Att luftmotstådet är högre för coupen är pinsamt, men det är priset man får betala för utseendet. Det BORDE ju vara lättare att få ner luftmotståndet på ett hårt tak än på ett plåttak.

/ Fredrik
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
vad jag har läst så skall 0-100 vara exakt samma 5,4 sek (fabriksuppgift) och lägg sen till att coupén är 2,7 ggr styvare i chassit (fabriksuppgift).

sen så är ju coupe mkt ovanligare och i mina ögon SNYGG och RÅ.

jag hade köpt en coupe direkt om jag var dig christian, jag är sjukligt nöjd med min.

Länk

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Här är väl en ganska bra jämförelse som har varit uppe många gånger:

Länk

/// Viktor
An
779
Anders Olsson
Wind Tunnel
Buoyancy at 200 Km/h*
64 Kg 29 Kg
cw Value 0,43 0,37

I min värd så är 0,37 lägre än 0,43 & eftersom de har samma frontyta så är Coupén halare i luften =)

Z MMM Coupe
An
779
Anders Olsson
Handling
Slalom Course (36m) 124 Km/h 130 Km/h
Evasive Course (110m) 117 Km/h 140 Km/h

Z MMM Coupe
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
VICCOA.

Track-challenge stämmer inte alltid så bra när det gäller acc-tider.

Coupén är lika snabb rakt fram, men mkt styvare (läs snabbare) runt en bana eller liknande.

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
FredrickG - Har inte sagt att T C är en absolut sanning =) Tror det handlar en del om skicket på exemplaret man spakar och en del på föraren och lite grann på däckval osv...

/// Viktor
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
Viccoa, självklart kan man säga att hela livet handlar om sånt :).

Men nu syftade jag bara på fabrikssiffror.

Vilket fall som helst så går både coupén och roadstern MYCKET bra, så Christian får helt enkelt välja efter utseende och smak.

ciao

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.