AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
890

Jobbigt startproblem 325a

es
8
esm
BMW 325i -92
Jag har en BMW 325i -92, ända sen jag köpte den för ca 1 ½ år sen, så har den varit lite svårstartad. Försökt leta i forumet men hittar inte något bra svar. Det är så att när den är kall så behöver man vrida runt nyckeln och försöka starta den 3-4 ggr, den startar i stort sett oftast på 4e försöket. Har man sedan kört runt ett tag, så är det inga problem att starta den 5-10 min efteråt man har stängt av motorn. Men om man har låtit den stå i ca 1 ½ timme så kan den nästan vara omöjlig att starta. Men den har alltid startat till slut. Startmotorn går som den ska, det verkar som den inte tänder riktigt. Försöket innan den går igång så "bubblar" motorn till lite, för att sedan starta. När man sedan har fått igång den så går motorn fint.

Någon som vet vad problemet kan vara? Jag har provat att byta bränslerelä (om det nu var rätt relä jag fick). En försäljare på servicen på BMW sa att det kunde vara bränslepumpen som går i "baklås" att den inte pumpar fram bensinen riktigt.. kan det vara det??

Vore tacksam för hjälp
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Det låter nästan som om det är spridarna som läcker in bensin i insuget. Då får motorn alldeles för mycket bränsle och måste därför köras runt en stund innan blandningen blir bra. Läckande spridare har jag hört ska vara en ganska vanlig sak på äldre bilar, och det är väl bara att byta dem i sådana fall. Möjligen kan det gå att försöka rengöra dem i en ultraljudstvätt.
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Det låter nästan som om det är spridarna som läcker in bensin i insuget. Då får motorn alldeles för mycket bränsle och måste därför köras runt en stund innan blandningen blir bra. Läckande spridare har jag hört ska vara en ganska vanlig sak på äldre bilar, och det är väl bara att byta dem i sådana fall. Möjligen kan det gå att försöka rengöra dem i en ultraljudstvätt.
es
8
esm
BMW 325i -92
Ok, det var en ny sak, ska kika på det.. men om det tar en stund för att få rätt blandning, borde inte bilen gå lite halvkonstigt direkt efter att den har startat?
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Man tycker det, ja. Jag tror att det har att göra med att motorn KRÄVER en stor mängd bränsle just i startögonblicket, men när den "lugnar ner sig" blir blandningen alltför fet för att den ska orka gå. Vartefter du drar runt den förbränns allt det överflödiga bränslet och den börjar gå normalt.

Jag har själv haft detta problem och det hjälpte att byta spridare!
es
8
esm
BMW 325i -92
ok, jag tackar så mycket, ska se om det löser problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.