|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Detta är nog ett problem flera varit utsatta för. Jag har en handbroms på min 520-89 som tog skit på besiktningen. Rev i sär det och tittade och såg att det var lite dåliga prylar som satt på varför jag bytte backar och skivor. Problemet är desan vid spänningen av bromsen. justerrullen sitter som berget! Har haft själva rullen borta och smört och den kärvar inte som sådan. Vad är felet? hur är själva funkrionen med spännrullen? Har spänt i kupén men det blir ej tillräckligt för att den skall gå igenom besiktningen. | |
Transocean |
och jag har presis samma problem, bytte backar, den högra sidan blev riktig bra och hugger till direkt när man drar i spaken mens den vänstra förblev svag. Att vajern skulle gått av är inte möjligt då bromsen tar när man drar i spaken, dock inte tillräckligt för att låsa hjulet. Bägge spännrullar blev rengjorda och försök att spänna i kupén är resultatlösa? |
| Spännrullen består av tre delar: 1st mutter som har en bit slät yta och en "tandad" del på utsidan , 1st skruv med spår i änden som passar emot bromsbacken samt 1st hylsa med spår i änden för andra bromsbacken , mutterns släta yta passar in i hylsan. När dessa sitter ihop till en enhet och man gängar på muttern samtidigt som ändarna hålls låsta i sittläge mon bromsbackarna så blir enheten längre eller kortare. Det låter som om era justeringar helt enkelt rostat ihop. Det finns bilder på dessa delar men det får ni söka efter själva. | |
|
Har ni provat att smörja och juster detta vid hjulet finns ett hål där man sticker in en mejsel. |
|
|
Precis somHewi skriver. Spännrullen måste plockas isär så att man vet att alla delar går lätt i varandra, kopparfett är bra på dessa delar. ofta är det den släta ytan som kärvar i hylsan. Här finns en länk till justeringen Länk FAF |
|
|
Tack för svaren! Hur man bär sig åt för att spänna vet jag. Problemet är alltså att när jag spänner går det så jäkla trögt varför jag tror att spännrullen inte fungerar som den ska. Jag har haft i sär delarna på spännrullen men inte sett något misstänkt. Jag antar att när man rör den taggade delen av rullen skall själva rullen bli längre för att trycka isär backarna? Alltså är det själva rullen som kärvar då? En fråga till den delen som sitter mellan backarna på motsatt sida (mellan de andra backarna?) Börjar bli trött på handbromsen nu! |
|
|
del 1 av spännrullen har ett jack i ena änden och ett hål i andra. del 2 av spännrullen är den taggade delen som är invändigt gängad. del 3 av spännrullen har ett jack i ena änden och är utvändigt gängad. du måste plocka isär sännrullen så att den är i 3 delar för att kunna smörja upp alla delar. Rullen blir längre därför att muttern gängar ut sig på del 3. FAF |
|
|
Det som också kan inträffa om man har problem med att spänna är att "klon" på vajern (inne i trumman) kärvar eller är för utspänd. Om denna "klo" inte viker ihop sig när spaken är nere så blir det ingen eller väldigt lite rörelse av backarna när man drar i spaken. "klons" (har kanske ett bättre namn?!?) uppgift är att trycka isär backarna när man drar i spaken. Ett tips är att när man har loss allt i trumman (backar med tillbehör) så lossar man spännmuttrarna (eller muttern på krånglande sida) vid handbrosmspaken så mycket som möjligt (så vajern blir helt slak). Sedan kan man pilla fram "klon" ur trumman (sitter altså i andra änden på vajern). Denna "klo" ska man kunna vika ihop helt, hur ska man förklara..., så ena delen går inuti den andra. Rost och smuts gör ofta att den inte kan vikas ihop helt och får du för litet spel för att trycka isär backarna nämnvärt. Försök rengöra delen med stålborsta och kanske att man får skrapa lite ärg med vass mejsel etc för att klon ska gå lätt ihop igen. Sedan brukar jag kladda in klon i kopparfett eller motsvarande för att förhindra rost i framtiden. Hoppas ni förstår hur jag menar,... |
|
| Kanske ska förklara varför det kan vara problem med att spänna om "klon" kärvar.... man kanske helt enkelt har justerat ut backarna tillräckligt (iofs. märks ju detta om man inte kan rulla runt hjulet/trumman....) men klon har inget spel och då hjälper det inte hur mycket man justerar spännrullen i trumman..... | |
Transocean |
Ok,min "klo" på vänstra sidan gick i tre bitar när jag rengjorde den. Satte ihop den och monterade trumman/skivan, justerrullen rullar fint, kan det vara klon som är kass å måste bytas? Juha |
|
Tack så mycket för svaren! Problemet var att spännmuttern var nerskruvad i bottenläge och gick således inte att rubba genom justerhålet. Jag skruvade således ut den och sen gick det att justera. Tack än en gång |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.