|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Har precis köpt 18" 225 40 18 till min E-36:a vilket blev djäävulskt bra. I alla fall visuellt... Då bilen är bra sänkt så blev det över ca 2 fingertoppar fram till övre skärmkanten och endast 1 fingertopp bak. Vilket resulterar i skärmskrap vid div tillfällen. Samt att passagerare bak är nog bara att glömma. Någon som har några bra ideer? Har funderingar på att i motsats till de flesta på forumet att "höja" bilen. Kan man mäta på något vis hur mkt den är sänkt fram och bak? (BMWn är jämt sänkt visuellt) Samt rekomendation på lämplig sänkningssats från någon med likn. problem. Finns ju även någon typ av "kuddar" att implementera på fjädern? samt bredd av skärmarna men vet ej om det är någon bra idé då bilen med passagerare slår igenom. Tacksam för hjälp! | |
| Glömde tillägga att 225:orna tar i "någonstans" vid fullt rattvrid, försvinner problemet vid mindre sänkning eller måste man "låsa" rattvridet? | |
|
Mina tar också i vid rattutslag (ej sänkt), har heller inte skrapat i bak med folk eller vid gupp. Enligt Bmw:s katalog monterar man någon slags "grej" i fram vid 225-breda däck för att förhindra skrap vid rattutslag. Hårdare fjädrar kanske? Mvh Anders S. |
|
|
Får kolla upp det där med svängnings-"grejen". Verkar vettigt. Om jag ska ha hårdare fjädrar så måste jag nog veta vad som sitter på att referera till, har tyvärr ingen aning om vare sig dämpare eller fjädrar då bilen var sänkt när jag köpte den, kan man kolla på något vis? Anders det var väl vi som skaffat oss likadana 18"? Misstänker att du är lika nöjd som jag :-) Din bil är ju ej sänkt, har du lust att mäta avståndet mellan fram och bakdäckens förhållande till skärmkanten ovanför, vore intressant att jämföra med min. Misstänker att min är sänkt antingen 40/40 eller 60/60 |
|
|
Bror min hade en 325 med m-chassi, hade M3 fälgar med 225/45-17, det monterade något så att däcken inte skulle ta i vid "svägning" Det var BMW som sålde detta. På min 318 -91b så hade jag 60-80mm sänkning, med 215/45-17, tog i bak och fram ibland, men gummikuddar fårn ok gjorde det bättre iallafall bak, skulle väll ha bytt fjädrar men det var billigare med kuddar, om jag skulle haft kvar bilen så skulle jag nog ha bytt /Nicke |
|
|
Stämmer nog Bloom, och minst lika nöjd är jag :) Avståndet till skärmkanterna på min är ca 50 fram & 20 bak. Tänkte sänka min 30/15..... Mvh Anders S. |
|
|
Ha-ha... Ska ta och mäta min, ser inte sjuk ut eller nåt sånt men det lär ju inte vara mer än 20 fram och minus20! bak (skärmarna ligger utanpå däcket bak) sett från sidan, ska försöka fixa digitala bilder om det är någon som är intresserad. Nja kuddar är jag nog inte inne på utan mindre sänkning typ 30/30 kanske? Samt fixa så att det inte går att svänga till fullo. Förslag på var man kan införskaffa ovanstående till bra pris?(fjädrar och rattutslagsstopp) NFS kanske? |
|
|
Rattutslagstopp lär du väl kunna köpa av Bmw. Fjädrar (eller fjäderdistanser!?) hos Bildelsimporten eller Motornord. Länk Länk Shop Mvh Anders S. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför inte köpa grejer som passar??? tro att det passar får bara medlemmar av något kyrkligt på söndagar. MVH Hasso |
M3-Mackan |
Länk Hade 18" på min gamla 325a. 225 fram och 255 bak. Och en H&R sänkningssats. Skrapade aldrig i vid rattutslag eller i gupp med full bil. Dock var skärmkanterna bak ngt utvalsade. -Mackan- |
|
Tjenare. Varför inte valsa ut skärmkanterna bara? Kostar mellan 500 kr och 1000 kr. Det måste väl ändå vara det enklaste... /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
att det tar i fram vid rattutslag kan man delvis lösa med spacers, bak är det ju bara att valsa skärmarna, ett alternativ är att fräsa ner fälgen, alltså anläggningsytan mot bromsskivan, det går utmärkt.. att höja bilen löser ju ingenting, nästa gång du lastar in nått och kör över gupp osv så går det ju ändå i... bortkastad tid. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Jag vinklade upp mina innerskärmar i bak ca 75 grader sen funka mina sommardäck. | |
|
Det finns nånting som kallas fjädringsvägsbegränsare att montera bak, det är gummiklotsar som man antingen sätter på stötdämparen, eller i centrum av bakfjädrarna, deras uppgift är (som namnet antyder) att stoppa fjädringsrörelsen innan däcket tar i skärmkanten. Fjädringen kommer alltså att "slåigenom" tidigare, men mjukare. Sånna sitter även original, men dom är avsedda för max fjädringsväg. Med dom monterade så kan bilen i värsta fall bli helt stum bak när man lastar i, men man sliper skrap. Kompleterar man sånna med uppstyvning (och ev lite höjning) av fjädringen så kan man ha däcken jämns med skärmkanten (utåt) och ändå ha en användbar bil. men vi pratar fortfarande om fjädringsväg på 2 fingertoppar så förvänta ingen komfort. Även om gummiklotsar mellan fjädervarven låter som en 240 lösning så är det inte så dumt, det kostar kanske 200kr att prova så ett försök kan det väl vara värt. valsar man skärmkanterna så tillåts däcket gå längre upp innan det skrapar i, man vinner mer fjädringsväg och komfort och begränsarna kan göras kortare. |
|
|
Man tackar för alla tips, ska faktiskt ta och fundera lite över det där med valsningen, det lär ju inte behövas så mkt. Kuddar känns inte som lösningen, vals eller andra fjädrar får det nog bli, ang, köpa grejor som passar så tycker man ju att ett par helt vanliga 18" med 225:or ska passa eller hur? För intresserade så har jag fotat ämnet i frågan: Länk Länk Länk |
|
|
Jag tror att problemet är fjädrarna, jag har 235/35-19 och minst lika sänkt bil som du men däcken tar inte i skärmarna för det, trots mycket folk i bilen. Min är sänkt med Jamex-fjädrar. Länk |
|
|
Malte: Vilken sänkning har du? Har du några bilder på bilen att maila över? (Kommer tyvärr inte in på din hemsida från Mac´en, kraschar av java-appleten) / bloom |
|
|
bloom: Jag har Jamex-sänkning, satt på när jag köpte bilen så jag vet inte exakt vilken modell det är. Mejlade en bild till dig, där satt det 7,5" breda 17" med 235/40-17 och 10mm spacers runt om. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.