AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.257

Bondinställning av framvagn på e30!

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Har fixat och donat lite med min framvagn vilket slutade med att hjulvinklarna har ändrats något! Pg.a bilens skick blandat med min egen snålhet tänkte jag därför försöka åtgärda det på egen hand!

Var nyss ute och måttade lite, bl.a från mitten på ena framhjulet till de andra, både i fram och bakkant! Mäte väll med i ca 45graders vinkel både i fram och bakant från mark! Fick måtten 144,4framför samt 144,0 bakom.

Vilket borde ca 8mm diff totalt mellan bakkant och framkant på hjulen! (180gr)
Va tror ni, kommer det leda till onödigt däckslitage eller hur kritiskt är det?

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Du har toeout enligt din mätning. Vet inte vad E30 ska ha för värden men en bakhjulsdriven bil bör ha 0 till några millimeter toein annars blir den orolig på vägen(riktningsinstabil) och sliter däcken på insidan. justera styrstagen lika mycket på båda sidorna för att få toein så inte rattläget blir snett.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
I princip okörbart, skruva så du får nånstans mellan 0 till minus 2 mm.
Paap Reeder
En äkta "bonnamätning" - som blir ganska bra ändå - gör du så här:

- skaffa fram 30 m tunn tråd. Helst inte metrev ty den får inte töja sig alltför mycket
- ställ ratten i absolut "raktframläge"
- ställ två stolar 15 m framför bilen i resp spår
- knyt fast ett mjölkpaket i resp ände av linan så tyngderna kan sträck linan och häng dom över stolskarmen
- dra linorna så från stolen - förbi framhjulen - runt bakhjulen och så fram till nästa stol och sträck upp med mjölkpaketen
- flytta nu linorna så dom "duttar" på framhjulens bakkant s a s
- nu skall du ha ett spel på 1-2 mm på framhjulens framkant

Du måste ha så mycket lina framåt för att riktigt få fram vinkelskillnaderna och eliminera spårviddsskillnader mellan bak- och framvagn.
På en laseranläggning är ju "trådarna oandliga".

Visst fanken blir det bättre på en laserbrygga men klart körbart blir det och framförallt kostar det inget och mjölken kan du sedasn återanvända till gröten.

MVH /// Paap R

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Blir till o mecka vidare verkar de som. Sista tipset gillar jag, verkar oerhört ambitiöst bara, e de så satans noga, 15m?

Vilket e förresten bäst, att justera och sen sänka ner bilen eller ska man ha den upphissad? Tänkte om de blir någon skillnad när de sätts press på allt.

PS: tycker du skrev guiden så snyggt så känner mig tvingad o prova den metoden med!

Ett tips till grovkoll. Om vi förutsätter ganska lika spårvidd fram och bak, samt lika däck runt om:
Med bilen nedsänkt ställ ratten så att vänsterhjulet ligger "ens" med bakdäckets utsida. Kika alltså framifrån, på ca 20 cm höjd över backen, syfta parallellt med framdäckets utsida och bakåt.
Om du då kollar på samma sätt på höger framdäck, så skall din syftlinje i riktning mot bakdäcket hamna lite utanför bakdäckets sida.
Tror att ca 1/3 grad eller så är måttet för toe-in.

F
Paap Reeder
... bilen får givetvis inte vara upphissad utan du måste ha sådan fräschör på styrstagens justeringar att du lätt kan vrida dom med en polygrip "från hjulhusets utsida".
Sedan kan du hissa och dra låsningarna ...

Beträffande snörets längd: ju längre snöre desto noggrannare inställning.

MVH /// paap R

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har svetsat ihop en enkel mät sticka.

Ett långt rör med 2 stickor på, varav den ena går att flytta på röret för olika spårvidd. Stickorna är ställbara i höjd, så jag ställer in dom efter hjulets centrum, sen håller jag stickan bakom hjulen och sätter en bit maskeringstape på däcket vid dom stående stickorna, och ritar ett kors vid stickans topp. Sen rullar jag bilen så hjulen rullar ett halvt varv, flyttar fram stickan och läser av vid korsen.

Efter varje justering måste man dock börja om och rita nya kors.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Jag trodde rubriken syftade på James Bond.

/Lars

Vägen är målet.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Paap Reeder> du har inte lust att förklara lite ytterligare.

Ställde min framvagn idag med totalt tre olika mätsätt, dels endast mäta mellan framhjulen, snörmetoden och mitt eget ögonmått.

Det som strulade mest var själva placeringen av stolarna, står någon av stolarna lite fel så blir ju hela mätningen sne, dessutom hade jag alu-fälgar med ekrar som stack lite utanför däcken, vilket försvårade de hela ännu mer.
Flyttar man stolen de minsta så får man helt andra värden!

Testade även att ställa en stol bakom och framför bilen, men fick ingen nogranhet eftersom stolarna va omöjliga och få i exakt linje med bilen.

Hur som helst så slutade det på 0,18% toein, vid mätning från bakhjulen samt mät framhjulen i mellan. Snörmetoden fick även fram resultatet att spårvidden är 50mm mindre fram, stämmer det?

Hur som helst tycker jag de borde duga gott o väl i noggranhet, en liten rörelse på styrstaget gjorde stor skillnad på mätningen.
Sist men inte minst, nu sitter ratten snett.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Paap Reeder
Jag änvänder just stolar ty sittytan är bra att millimeterflytta tråden på och tejpa fast den efterhand man justerar.

Helt rätt att spårvidderna skiljer sig - minns inte nu hur mycket det var på min E28 men ett antal 10 mm var det.

Det gäller att få så långa snören som möjligt för parallelliteten.
Eftersom spårvidden är smalare bak - på min i a f - kommer snöret alltid att dutta i framhjulets bakre del.

Man måste rita upp geometrin på ett papper. Skulle spårvidden bak skilja typ 20 cm! går inte metoden att använda men upp till 20 mm! går det att skatta "paralax-felet".

"Flytta ratten" gör du genom att skruva justerstagen lika mycket åt båda hållen.
Flytta inte ratten genom att lossa den ty då kommer styrsnäckan inte att ligga i "geradeaus-ställning" och glappet "rakt fram" ökar vilket gör att den kommer att spåra.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.