|
Sida 9 av 20
|
|
|---|---|
|
Paap Reeder, det är mer relevant att jämföra "cyklande" med dagens teknik och inte morgondagens. Det är nämligen med dagens teknik vi skulle behöva cykla mer, som det ser ut nu... men visst, om morgondagen har något adekvat att bjuda på i fråga om transportmöjligheter, då blir det ju bra! Förresten, om ni är sugna på att cykla - gör som jag och kör på De Rosa! Länk /L |
|
|
Du har rätt smak va de gäller cyklar,, sj åker man cannondale:P Va de gäller miljöproblemet så tror ja man kan ta de me en nypa salt, visst har växthusefekten viss inverkan på temperatur osv men de kan också vara en varmare period. Bronsåldern va väl ganska varm o istiden ganska kall?! Växthuseffekten gör osså så temperaturen sjunker då alla växthusgaser inte släpper in lika mkt solljus/uv-strålar....... O==00==O //Filip |
|
|
Tack :) Har dock inte någon svindyr carbon-modell utan en av de billigare av aluminium. Fast "billig" är ett skämt när det gäller De Rosa. Cannondale är också ett bra val, drömde om en sådan mountainbike för många år sedan! Fast vad gäller växthuseffekten är det nog tvärtemot vad du skriver; temperaturen höjs eftersom kortvågig strålning kommer in genom atmosfären men långvågig släpps inte ut (eller om det nu var tvärtom med lång resp. kort). Detta gör att mer strålning stannar på jorden och temperaturen stiger. Senast igår tänkte jag dock; skönt att det är december och hela 9 grader! Som en sydeuropeisk vinter. /L |
|
|
Skulle det däremot bli väldigt dimmig/rökig atmosfär istället för alla färglösa gaser skulle det bli kallare på klotet. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hm, förstår inte riktigt hur du menar? För övrigt kan jag nu presentera lite statistik som kanske är intressant för denna tråd. Uppgifterna kommer ifrån studiematerialet i en trafikkurs på Chalmers som jag gått. Siffrorna (ngt. avrundade) har jag läst av i två diagram. Kortväga persontransporter (kWh/personkm): Personbil - 0,9 Buss - 0,2 Pendeltåg (högtrafik) - 0,05 Pendeltåg (lågtrafik) - 0,15 Spårvagn - 0,2 Långväga persontransporter (kWh/personkm): Personbil - 0,3 Buss - 0,15 X2000 - 0,2 Intercitytåg - 0,1 Dieseltåg - 0,4 (hm, finns det såna fortfarande?!) Flyg - 0,8 Fråga mig inte var gränsen går för lång- resp. kortväga! Jag TROR att jag läst någonstans, att CO2-emissionerna är proportionella mot energiförbrukningen. Detta kan man ju också ha i åtanke när man läser siffrorna ovan. Till sist. Jag tror inte att växthuseffekten är jordens undergång. När dinosaurierna dog ut så gick livet vidare för andra djur. Vi kommer inte att dö ut av detta. Däremot så kommer kanske ökenområden att expandera, skadedjur och insekter kan spridas, vattennära bebyggelse (som det finns gott om) hotas. Och som jag tidigare pekat på i tråden, så tror jag att de största hoten inför framtiden är politiska och samhälleiga. Vår välfärd lär hotas av att andra får det sämre... det tror jag. /L |
|
|
LeoniAquila: Den statistiken du har ovan är hur mycket energifröbrukning/ det går åt att förflytta alla resande i ett fordon en sträcka, ex: 4 pers i en bil som reser 10 km blir 4x10=40pkm så ja bilar använder mycket förbrukning för att transportera lite folk, tyvärr är diagrammet missvisande för saker som transporterar gods. för de finns ju inte med alls, typ lastbilar, flyg som transpoerterar gods, fartyg o.s.v Diseltåg finns fortfarande uppe vid narvik o transporterar malmen.. Lång brukar mätas som allt >100km och kort eller regional är då <100km. Att CO2-utsläppen skulle vara proportionella mot detta tror jag inte jag riktigt kan hålla med om för alla tåg i hela Sverige släppet ur ca 1.8kg CO2 per år(inräknat godstransporter) //Adis |
|
|
Tja, ökenområdena kanske bara flyttar sig. För inte så länge sedan läste jag i illustrerad vetenskap (sanningshalten kan väl ifrågasättas tydligen) att Saharaöknen hade blivit grönare. Dessutom var det på nyheterna för inte heller så jättelängesedan bilder på översvämning i just Saharaöknen där vägar spolats bort och det hörde tydligen inte till vanligheten. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Dieseltåg finns betydligt längre söderut än Narvik. De stormar då förbi här i Borlänge och spyr ut enorma mängder illaluktande avgaser. ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE: okej mm kan tänka mig att det finns fler ställen än narvik där dom använder dieseldrivna lok eftersom det inte är elektrifierat överallt i Sverige ännu tror haparanda-boden, olofström-älmhult bl.a inte är det hela vägen ännu heller.. //Adis |
|
|
Jag tycker vi enas om att kommunismen är betydligt farligare än osunt miljötänkandet!! Som jag sa tidigare kommer jorden att bli obebodd långt innan miljön är helt sabbad, om den ens kan bli det på allvar? Känns ungefär som vegan eller inte, de tycker de är så himla bra för att de inte äter kött osv, det roliga är att de alltid kommer att vara i minoritet och det oavsett om de blir allt fler och fler. Vad hjälper det, att lida brist på B12 och järn bla och tappa hjärnkapacitet, frysa, minskad ork, osv, totalt hjärndött. Ungefär som att ligga i 40km/h under alla omständigheter på Essingeleden när alla andra kör minst 70km/h, då får man vara beredd på att bli påkörd. Jag tycker vi ska svina på så mycket vi vill och anväda våra fordon av olika de slag, men hälla spillolja med flit i dikena är ingen höjdare. Det är ju faktiskt värst för djuren som både flyger och springer som både kan få i sig och fastna i skiten, inte för själva naturen, olja är ju ett grundämne och bryts ner, precis som allt annat, tar bara lite tid. Likaså onödigt slöseri av elkonsumtion borde förbjudas, går ju ut över alla som får betala högre kostnader för elen pga det onödiga slöseriet. Det vi även borde beakta är att cykla till arbetena i större utsträckning, speciellt under sommartid, dels för att slippa avgaserna i city, slippa köa i onödan samt slippa införandet av alla extra avgifter i form av ökade parkerings- avgifter, trängselskatter som snart kommer att införas i var och varannan svensk stad. Måste man åka bil så måste man, men alla vi andra borde tänka till. Dessutom kommer troligtvis sjukfrånvaron och övervikten med alla hjärt och kärlsjukdomar det medför att minska om alla speciellt överviktiga idag började röra på sig. Som sagt, vi bör tänka på den egna hälsan i första hand samt att resurserna är inte oändliga, elen och oljan. Istället för att behöva lagstifta och införa extra kostnader för allt som har med fordon att göra så borde vi ändra på våra egna vanor, det sparar både miljö och ekonomi. Vem har råd att tänka på naturen och hela jordens klimat när människans största fiende är lättjefullheten och allt vad det innebär, (alla lampor på dygnet runt, tv står på, alla möjliga elektriska apparater, användandet av hårfönar 3ggr per dag, låter kylskåpet stå öppet 14ggr per dag, tar bilen till arbetet som ligger 2km bort varje dag). |
|
|
Coken, Visst är uppgifterna irrelevanta när det gäller transporter även av varor. Men för just personer är de desto mer intressanta. Tror dock ändå att CO2-emissionerna är proportionella mot energiförbrukningen, men naturligtvis inte mot vilken energi som helst - utan mot just den energin från fossila bränslen. Och eftersom tåg (diesel undantaget!) nu inte direkt drivs av fossila bränslen, så skall man ju ha klart för sig att energiförbrukningen som jag anger ovan inte kan relateras till CO2-utsläppen. Nu har vi nog klarat ut detta! Men det mest intressanta är ju fortfarande CO2-emissioner för varutransporter, per transportslag (lastbil, tåg osv.). Några sådana siffror har jag dessvärre inte, och jag kan inte minnas att det har kommit fram några sådana i tråden, heller. FRIFART, Ett problem är nog att människan är som elektroner - tar den lättaste vägen. Jag tycker absolut att den västländska livsstilen (mat och motion!) är dålig och beklämmande, men kan man göra det enkelt för sig så gör man det. Ekonomiska styrmedel är ju ett sätt att tvinga människor till en annan livsstil, när varken hjärtinfarkter eller andra varningar varenda dag, hjälper. Som "liberal" tycker jag visserligen å ena sidan att man skall lämna folk i fred och låta dem leva sitt liv, men å andra sidan - jag vill inte betala mer skatt än nödvändigt för att finansiera deras risiga munhygien eller svaga hjärtan... Apropå kommunism, jag säger som Göran Persson sade till Fredrik Reinfeldt ett flertal gånger i valdebatter: "Det där är en dålig politik, och den ska vi bekämpa!" /L |
|
Paap Reeder |
Om man micrar sin morgongröt typ havregryn och leder en del av gröten runt Tupperwarepytsen i ett rör utanför ... minskar då gröten i pytsen eller kommer den att öka? Ronson från MP stod alldeles nyss i rutan och sade att mängden gröt kommer att öka. Kan det verkligen vara sant? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Senaste grejen från katastrofindustrin: Läste i DN idag att ... man skall äta koldioxidriktigt. Belastningen på koldioxidtrycket blir mindre om man väljer rådjur istf kyckling till middagen. Kycklinguppfödningen belstar koldioxidtrycket mycket mer än vad rådjuren gör. Men hallo! ... när man så ätit upp alla rådjuren i skogen och skall börja "odla" dessa som kycklingar är vi tillbaka på ruta 0 igen ... dock med en art mindre. MVH /// Paap R |
|
LeniAquila, Göran Persson är och har alltid varit bra på att tala, men ofta hänger inte förståndet med bara!! Att med få ord säga vad många vill höra samt lova för mycket är hans specialite'. Att tala och handla är verkligen 2 skilda saker när det gäller honom. Tydligen är gräset lite grönare på andra sidan iallafall, då Göran ibland gärna vill åka BMW 7 serie :-) Han är en härlig liberal må jag säga, flotta byggen och stora ägor gynnar inte direkt den egna politiken, speciellt inte svartbyggen. Men det är klart vi är ju alla människor och vi gör fel ibland som de så ofta säger, bara det att en viss politisk inriktning har för vana att göra riktigt stora fel och inte bara ibland. Våra kossor är en mycket stor miljöbov för växthuseffekten, deras dynga/gaser påverkar mycket, tyvärr är det vi människor som har sett till detta då vi tog hand om kossorna långt tillbaka i tiden. Normalt sett skulle kossorna som dinosaurierna varit utdöda vid det här laget och därmed miljön bättre. Kanske något för veganerna att tänka på? Som sagt det finns mer att dra in på än bara fordonsrelaterade frågor som folk så gärna vill tjata om. |
|
Paap Reeder |
Håller helt med. Förra året var det fågelinfluensa som gällde och min morgontalgoxe hade blivit utan frukost på morgnarna om katastrofindustrins predikotexter följts av mig. Man fick inte ens titta åt en fågel för man kunde dö på fläcken. Året dessförinnan var det en dödlig influensa typ hösnuva som var på väg till europa och alla sprang och sprutade sig. I år får man inte äta ägg ty det blir översvämning i källaren eftersom det påverkar CO2 och tyfon uppstår i trädgården. Jag för min del tror att gud löser allt eftersom han ju har skapat allt ... precis som även BMW får återkalla vissa modeller ibland och fixa till fel. MVH /// Paap R |
|
FRIFART, Klart att den gamle gubben skall åka 7-serie, var det inte Voltaire eller nån annan snubbe som sa "jag kanske ogillar din åsikt, men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att åka 7-serie" :) Det där med kossorna hörde jag också häromdagen, händelsevis. Men är det verkligen sant att de ger ett tillskott av CO2? Är det inte så, att de är en del av kretsloppet - alltså att de bara käkar växter, som i sin tur tar upp den CO2 kossorna släpper ut? Paap Reeder, Som någon riksdagsledamot sade i en debatt häromdagen: "du jämför äpplen med päron och sen slänger du in några bananer på slutet!"... tycker att det i viss mån stämmer in på dig ;) /L |
|
|
Det där med kossorna är självklart sant, så jag tycker vi ska dra ner på dem. Borde vara en av de enklare åtgärdena för att komma tillrätta med växthuseffekten. Har man rätt till "lyx" om man är en person som offentligt framför en politik som bygger på motsatsen? Jag tycker inte riktigt det, han borde åka i något annat. Ioförsig gynnar det ju BMW på ett sätt, men tokiga signaler till "folket". Nej mera Volvo och SAAB ska det vara, speciellt åt oskolade bönder i en sådan position. Paap Reeder kan vara lite lurig att förstå med underliga budskap ibland, men hans härliga livssyn skapar iallafall en glädje och tillför alltid något positivt. Mångfald är berikande. Sedan är det inte bra med alla dessa industriarbetare som släpper ut dagens lååånga brakfis som bygger på bönor och fläsk när de öppnar den stora tunga järnporten då de slutar för dagen klockan 15.24 och kan andas in luft igen och titta ut mot värden med sina grusiga ögon :-) |
|
|
Ni glömmer SARS! Vilken höst var det? Var det 02? Hmm, ja för 01 hade väl media fullt upp med terroristerna. Visserligen strök det väl med ett gäng i SARS men... jaja. Huuh! Folk borde lära sig av historiken och inte gå på all hysteri och domedagsprofetior. God jul |
|
|
All miljöhets är bara skrämselpropaganda! Människor älskar att bli skrämda och media hakar på för det finns pengar att tjäna. Klimatet har aldrig varit statiskt och utan förändringar som fler har påpekat tidigare. Ingen kan säga med absolut säkerhet att koldioxidutsläppen orsakar klimatförändringar. Naturligtvis så påverkar 6 miljarder människor miljön på Jorden nånting annat vore konstigt. Under 1900 talet började befolkningen att öka explosionsartat från omkring 1 miljard år 1900 till dagens 6 miljarder. Ökat välstånd leder till att fler människor bit för bit utarmar Jordens resurser och ju mer vi belastar Jorden så kommer det förmodligen leda till fler och fler miljökatastrofer och kanske det blir människan som slutligen utrotar sig själv. Människan har aldrig funnits i all evighet och kommer inte finnas i en evig framtid det tror inte jag i alla fall. När slutet kommer för människan och vad som orsakar slutet det vet ingen. Kanske milökatastrofer är orsaken eller sjukdomar eller en komet tar slut på det hela vem vet. Jag orkar inte oroa mig, vi ska alla dö en dag och när den dagen kommer så är det bara att lämna in och äntligen få slappna av, slippa betala räkningar och bara njuta. |
|
|
håller me dej henke. Va de gäller kossorna så har nog inte koldioxiden så stor betydelse då gräset tar upp en stor del av det, om dom inte går på nåt foder som är transporterat dit. De va ju så att hollänska kossor la riktiga brakfisar för nåra år sen så de blev mkt metangas, vilket ja tror ä de större problemet me dom... O==00==O //Filip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.