AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
45.682

BMW-ägarna och miljöhetsen

Sida 7 av 20
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Paap Reeder: Precis så oavsett bilmärke och modell ligger inte problemet hos bilsidan utan hos mycket annat och vissa av sakerna kan man kanske inte låta bli att göra som exempelvis att sluta borra efter malmen. Men din poäng i det hela håller jag med dig om att starta och köra lite med sin bil är ju inte så stor del av det hela.
Tittar man dessutom mer globalt på det med så kan man väl kanske säga att Sverige kan köra lastbil och flyga samt skeppa malm till månen i x antal år innan de andra länderna kommer ikapp i miljöfrågan.

/A
Järnvägen kommer aldrig kunna mäta sig med vägen när det gäller persontransporten.
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Angående transporter och dess utsläpp - läs här vad världens största containerrederi gör och anser vad gäller miljön:
Länk
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Coken,

Jag tror också att fler transporter skulle kunna gå via järnvägen, men kanske inte i så stor omfattning som ni andra tycker/tror. Jag påverkas ju av farsan på Volvo LV. Han må vara yrkesskadad, men han brukar säga att det som främst talar emot järnvägen är att man tvingas lasta om varorna till mindre lastbilar för att nå fram till dörrarna. Jag tror inte att han VILL ha alla dessa tunga transporter på vägarna, det vill ju ingen! Men han har jobbat med det i ca 35 år nu (numera mycket på EU-nivå) så han vet nog vad han talar om. Att börja ställa om fler transporter till järnväg tror jag kräver enorma investeringar i infrastruktur. Och där brukar ju inte Sverige imponera på mig i alla fall. Vidare, vill jag minnas ett påstående på TV att det finns enorma brister i logistiken vad gäller lastbilstransporter, dvs. bilar som kör halvtomma i onödan. Där kan nog mycket göras också.

En konstruktiv diskussion i denna fråga förs dock snarare baserad på rena fakta, än på vad min farsa säger - även om han garanterat lutar sig tillbaka på just fakta. Så nu skall jag inte tjata mer om honom. Däremot konstaterar jag att det, i mina ögon, verkar finnas en övertro på järnvägen. Tågen måste ju för övrigt också drivas av något, nämligen el, och om Sverige stänger ner rena fungerande kärnkraftverk för att importera smutsig el från öst så tvivlar jag på järnvägens förträfflighet... dock kanske det blir skillnad med borgarna i regeringen.

Paap,

Kör du lugnt din V12:a - en dag hoppas jag kunna göra som dig, om inte bensinen blivit för dyr!

/L
Paap Reeder
... ang järnvägar så tänkte jag alltid de åren jag varje dag snurrade runt Mälaren (22,4 mil / dag ... det är därför min M535:a idag har 43 000 mil på mätaren)
*** ... varför måste jag köra om och möta långtradare från Holland, Spanien o s v längs E20 för att sedan åter runda dom på E18 på kvällen?? ***

Måste vara ett sytemfel i transporterna när det finns järnvägar som tar alla 50 tradarna i ett svep.

Precis som skrivaren plötsligt kan börja tokskriva tomma blad. Ett systemfel har uppstått. Ta bort maskinvara och gör om. Precis så borde tp-sektorn också tänka.

Fast då får Volvo inte sälja lastbilar och skatteintäkterna blir mindre och sjukvården skall spara o s v ... o s v .... allt går ner sig ... och vi kan inte julhandla för 100 mrd.
(100 mrd skulle räcka till ett mål mat om dagen per svältande barn och år ... men istället köper vi en ny digikamera till jul med ännu mer pixels som vi ändå inte förstår oss på ... få gör det ... men det är bra att meddela grannen detta nyköp ...)

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R

Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Systemfel????

Ja, systemfelet heter Volvo Lv och Scania - hur tror ni att det skulle se ut på de svenska vägarna om inte politikerna omhuldade dessa?

Vi hade ett väl utbyggt järnvägsnät som har tillåtits förfalla, främst pga att godstrafiken är flyttad till vägarna. Alla som har färdats lite på våra E-vägar vet ett det är omöjligt att hålla reda på antalet långtradare man möter respektive kör om (om man kan - hur mycket tror ni att en fullastad långtradare i 110-120 km/tim spyr ut?). Och som Paap säger, det är alla möjliga nationaliteter - långt ifrån närtransporter som man försöker att dilla i oss att det handlar om.

Utan V och S är jag säker på att man från politikerhåll hade gjort en hel del för att se till att fjärrtransporter går på järnväg. Närdistributionen hade man då löst på ett tillfredsställandde sätt - idag finns inga incitament till detta.I stället är det läge för att skylla vägtransporternas mångfald på att "det är så krångligt och tidsödande med omlastning från järnväg".

I går kväll när en fullastad dansk långtradare passerade Essingeleden i mer än 100 km/tim funderade jag på hur mycket denna typ av transport kostar skattebetalarna i form av vägslitage - det är inte konstigt att skarvarna måste bytas ut vart och vartannat år. En engelsk undersökning för några år sedan hävdade att en fullastad långtradare sliter vägen lika mycket som 160.000 personbilar - ja, etthundrasextiotusen! Och inte är det lönt för polisen att stoppa dem - de bara skrattar, för de skurkaktiga åkerierna kan uppenbarligen gömma sig bakom några konstiga EU-regler.

Slutsatsen blir att ett skattesystem som både tar hänsyn till slitage och utsläpp skulle innebära att järnvägstransporter blev klart intressanta. Med andra ord - vi skattebetalare betalar dyrt för glädjen av att ha V och S inom landet.

Så uppmana våra politiker att sluta att hymla om miljömedvetenhet så länge
det ser ut som det gör - inte är det privatbilisterna som är vägarnas miljöbovar.

Lite provokativt kanske - men inte helt utan verklighetsanknytning.

Sov gott!

ChristerG525
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Christer G,

Det där med närdistributionen är just det intressanta i denna fråga, tycker jag. Jag tror att det idag har byggts upp en stor tröskel i att radikal minska lastbilstransporterna till fördel för järnvägen, just med tanke på omlastning av varor. Det kräver nog en stor investering för att göra ett sådant "systemskifte". Å andra sidan, som du nog håller med om, krävs det ju stora driftskostnader för att underhålla vägarna som slits hårt av lastbilarna. Om dessa driftskostnader då kunde omfördelas, till järnvägens fördel... då kanske vi har en bättre lösning än dagens.

Den där engelska undersökningen vet jag inte om jag köper, senast jag läste trafikteknik på Chalmers sades det att riktmärket är 10^4 dvs. att en lastbil sliter 10.000 ggr mer än en personbil på asfalten. Kanske jag missar någon faktor nu, det kan ju bero på antal hjul m.m. Oavsett om det nu är 10.000 eller 160.000 eller nåt helt annat, kan vi ju vara överens om att lastbilarna sliter enormt mycket.

Eftersom det finns verklighetsanknytning i vad du skriver så är det inte så provokativt tycker jag!

Sov gott du med :)

/L
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
LeoniAquila: Jag menade inte nått surt menat alls om verken volvo eller din farsas kunksaper och det är absolut så som din far säger att det är omlastningen som är svårigheten men där finns exempel i Sverige där man lastar på och av en hel konteiner som får plats direkt på en trailer utan några vidare problem.. tyvärr kommer pengarna i fråga där igen den omlastningen ses onödig av företaget som vill ha transporten därför kör man lastbil hela vägen.
Ja dom kör halvtomma det är därför jag anser att kilometerskatten är rent av skit man skulle istället haft en skatt som är på något sätt varierande beroende av vikten/åldern på lastbilen/hjulupphängningen o.s.v.men det bästa skulle vara att låta det gå på järnvägen i mina ögon.
Det finns ett nytt projekt som drivs av UBQ som heter Scandinavien Shuttle med andra Europeiska företag som får bidrag för att driva frågan vidare om att få ett mer sammanhängade transportsystem. Om EU ger bidrag till något så är det ett tecken på att man insett att det går att göra i alla fall i mina ögon.

paap: precis min poäng parallellt med E6 går ett järnvägsspår som byggs ut jämt o ständigt trots detta blockeras framkomligheten av två lastbilar som ska köra om varandra för att den andra kör 2km/h fortare, dessa två plus 8 lastbilar till kunde istället köras på järnvägen som går paralellt med E6.

Christer: Ja visst har järnvägsnätet förfallit men det handlar kanske inte enbart om politikers syn på det hela utan om att det är billigare att köra med lastbil. Sen ser inte jag hur moderaternas åsikter skulle göra infrastrukturen till mer miljövänlig om dom ska sänka arbetsgivaravgiften o allt tjat så fler kan öppna eget som dom hade framme i valet iså fall får vi fler privata företag som absolut är intresserade av o tjäna pengar som inte skulle bry sig om miljön ett smack och låta lastbilarna leverera deras gods det är inte så positivt.
Men vi e nog överäns om att politikerna i Sverige inte ägnar mycket tid åt verken miljön eller infrastrukturen och att bilarna inte har så mycket med miljödramat att göra.

//Adis
Faktum ikväll, om en akut sjuk planet;

Länk
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Coken, ingen fara! Jag bara hävdar min ståndpunkt, som alltså är färgad av min fars. Håller som sagt med dig om att det säkert går att ha fler järnvägstransporter men jag är osäker på hur lätt/svår omställningen vore, kostnadsmässigt. Vi kan även vara överens om att beskattningen är skum, men det tycker jag dessutom om de allra flesta skatter i vårt samhälle ;)

Vet du vad det där Scandinavian Shuttle skulle innebära mer i detalj? Låter intressant nämligen!

Till sist: jag tror att bilarna spelar större roll än vad du och andra här tror/anser. Letade lite snabbt på nätet efter CO2-utsläpp för olika transportslag (bilar, lastbilar, flyg osv.) men utan framgång. Har dock ett papper i en pärm nånstans. Minns i alla fall att stapeln i diagrammet för bilar inte var så mycket mindre än för lastbilar, utan att den uppenbara miljöboven är flyget...

/L
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Bra att de e lugnt.. Nä asså det är ju det stora problemet just den omställningen det håller jag helt med dig om.

Ja Scandinavian Shuttle är ett delprojekt som drivs i marco polo projektet. Man vill erbjuda säkrare transporter, snabbare, till ett lika bra pris som lastbilarna självklart ska det inte enbart gå på tåg för flexibiliteten hos lastbilen går ju inte ersätta. Man har även ett system på gång där man ska installera ett chip i Kollit man leverarar så man kan som företag följa sitt gods. För en av anledningarna att godset gick över på vägen var just säkerheten så man vill försöka få över mycket transporter på järnväg främst men även andra delar dock minst lastbilarna.

Okej ja min mening är en annan när det gäller det, det är svårt att hitta rena diagram för man jämför vägtrafiken som en bit vilket kanske är mest relevant också i dessa sammanhang. Sen så tycker jag att även om man anser som du att vägen spelar större roll så kan man fundera på vilket man kan göra något åt: Tvinga befolkningen att sluta köra bil eller transportera gods på järnvägen, för mig är det självklart vilket som är lättare och bättre för miljön, vägslitaget, säkerheten på vägen etc.

//Adis
Paap Reeder
Saab biopower drar 1,55 i stan. Med 10,50 litern kör han nu på 95.
En "vanlig" saab går att få ner till nästan litern i stan på 95.

"Whats the meaning"!

Förstår vovlvo-chefen som vill få ett regeringsbesked om kommande miljöpolitik de närmsta 10 - 15 åren så han kan investera ett par mrd i nya motoralternativ.

MVH /// Paap R

Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Paap Reeder: Men SAAB har ju en "framtidsbild" som drivs på gräs =) det är ju de allt handlar om att dom kan säga det.

Ja heheh de e klart alla företag e intresserade av att tjäna pengar annars hade vi inte haft problemet med klimathotet vad bryr sig volvochefen om vad som händer med jorden han kan leva på månen redan idag om möjligheten fanns.

//Adis
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jag visste det, det var bara en tidsfråga innan Aftontömningen gjorde kopplingen BMW-klimathot. Se bara bilden en bit ned på sidan!

Länk

En artikel om hur man tysklands-importering. Trots det står det "KLIMATHOTET" ovanför en bild på en BMW...? =)
Man lever bara en gång ska jag avstå från njutning till förmån för ev framtida generation? Jag tror inte det, plus att ingen nu levande människa kan med 100% säkerhet säga att dom små klimatförändringar beror på Oss BMW ägare.

Nej njut av livet man lever bara en gång, ingen vet vad framtiden har i sitt sköte.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Just därför är det väl ganska idiotiskt att chansa då ingen vet vad framtiden har att utvisa! Bättre att ta det säkra före det osäkra och då gör det ju heller inget om vi skulle ha fel, ELLER HUR?!. Värre däremot att bara ge fan i det och sedan kanske ha fel och allt går åt pipan för kommande generationer. Tänk lite!

///Foppa
henke lexus; Men vem har sagt att du skall sluta köra omkring i din E34? Därremto kan man ju kanske tycka att du inom ramen för din hobby skall vara medveten om de eventuella risker som finns och därför inom ramen för intresset faktiskt ta hänsyn till miljön så gott det går.
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Foppa, just den åsikten har även jag försökt lobba för i denna tråd! Responsen är dock mycket blandad... Att ens ta risken (som trots alla diskussioner här bör vara påtaglig) att förstöra för barn och barnbarn, tycker jag är konstigt. Med "att ta risken" menar jag dock inte att köra en bensinslukande bil; den enskildes handling är ju obetydlig, jag menar det breda systemtänkandet att vi skall kunna bränna all olja utan förbehåll.

I min närmaste framtid vill jag bo i innerstaden, GÅ till jobbet (hatar kollektivtrafik) och köra en fin bil men mest på utflykter och nöjen. Lite som en fritidslyx. Men i det långa perspektivet? Omöjligt att veta idag. Människans transporter kommer ju förstås också att bero en del på urbaniseringsgrad.

Henke Lexus har dock rätt i en sak; man vet inte vad framtiden bär i sitt sköte!

/L
Lösningen finns redan i form av Fischer-Tropsch-bränslen. Energiinnehållet per liter är större än för fossila bränslen vilket har gjort flygbolagen mycket intresserade eftersom varje kg extra räknas i nyttolast vid flygningar.

Bränslet kan framställas från biomassa som t.ex alger och fungerar utmärkt i dagens och gårdagens förbränningsmotorer. Infrastrukturen (bensinstationer)finns redan.

Vad finns det då för hinder för att byta till dessa bränslen?
Skatteinkomsterna från fossila bränslen, ta till exempel Sverige där 3\4 av priset är skatt.

anderslindstrom2003@yahoo.com
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Anders129,

Låter intressant, men det borde finnas en hake, annars hade man väl hört mer om det i debatterna? Vad tror du?

Liknar det etanol? Kan det framställas utan att det går åt en massa energi?

Ang. skatt, det bör väl gå lika bra att beskatta detta som fossila bränslen...

/L
Länk
Länk

anderslindstrom2003@yahoo.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.