|
Sida 6 av 20
|
|
|---|---|
|
Intressant att tänka på miljön ur en annan aspekt också. Vad är vettigast med tanke på miljöns bästa: Alternativ 1: Att kuska vidare i 10 000 mil till i min orenade 325:a. Alternativ 2: Beställa en ny modern hybridbil byggd med 1,5 ton nya naturresurser och skeppa den från Korea/Japan till Europa? Jag tycker det talas väldigt lite om hur vettigt det är egentligen!? Att köpa en ny bil är ju en ohygglig konsumtion jämfört med en liten mobiltelefon. Till exempel! Man kan bli lite sur på den enkelspåriga debatten som råder i medier. |
|
|
Stavros, Din synpunkt är såväl intressant som relevant, tror jag. Sådana jämförelser talas det inte mycket om. Intuitivt känns det dock som en engångsföreteelse att tillverka/frakta material för en ny miljöbil, som utslaget på dina 10000 och dessutom summerat med 10000 "miljömil", är det minst belastande för miljön. Men jag kan ju ha fel. Har dock hört nånstans att svenskarna är riktiga miljöbovar jämfört med andra européer eftersom vi har en äldre bilpark. Undra på det när folk envisas med att luffa runt i sina sosse-containers... men detta kanske räknas krasst på bilarnas utsläpp, och inte tillverkningen av dem. Å andra sidan blev ju även din 325 tillverkad en gång i tiden, med säkert en hel del energiåtgång. Jag tror att de industriella processerna drog mycket mer energi på 1980-talet än idag. Som sagt, viktig fråga i alla fall! Kanske någon vet mer om detta och vill ge synpunkter? /L |
|
kilroy |
Stavros har helt rätt. Sverige ligger i topp i Europa när det gäller att köra med tunga OCH bränsleslukande bilar. Det finns troligtvis flera samverkande faktorer men en viktig faktor är högst troligt de relativt förmånliga regler som gäller tjänstebilssektorn där regelverket är förmånligare än i de flesta andra europeiska länder. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
kilroy |
LeoniAquila* Det var inte Stavros som spekulerade i frågan, det var du. Rätt skall vara rätt! Sorry! Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Kilroy, Ingen fara! Kan tänka mig att det är som du skriver om tjänstebilsregler. Det lär ju inte vara en slump att var och varannan Svensson kör V70 eller 9-5, bilar som ändå drar en del bensin. Det verkar dock vara påtagligt många som väljer diesel numera, många fler än förut. Men sanningen, som du själv just bekräftade, förvånar mig ändå lite. Under mitt senaste besök i Tyskland såg jag väldigt många stora tyska bilar som knappast drar mindre bensin än nyare Volvo & SAAB. Vidare, under resor i Frankrike har jag observerat en enorm mängd "små skitbilar", gamla bilar som visserligen är små men ändå bör vara ganska smutsiga. T.ex. gamla Renault och Alfa Romeo. Det är förstås svårt att jämföra ett subjektivt intryck med beräknad statistik, men jag är som sagt lite förvånad att vi i Sverige smutsar ner mest... /L |
|
kilroy |
Statistiken är nog sann, jag läste den senast för några dagar sedan. Just Frankrike och Italien har fortfarande ganska många "skitiga" småbilar kvar i fordonsparken. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Men Italien och Frankrike har ju mängder av nyare småbilar också. Det är väl helt enkel så att bilparken i dessa länder består av mindre bilar, både vad gäller nytt och gammalt. Jämför med Sverige där både gamla bilar och nya bilar är stora. Lämnar man städerna så tycker jag man ser väldigt mycket 80-talsbilar av större modell t.ex. Volvo 240, 740; Mercedes 200, 300; Saab 9000 plus en mängd andra halvstora passater och japanare. Mvh Johan |
|
Paap Reeder |
... läste på Finlandsbåten med en Baileys i handen följande: " Analyserna av en iskärna från Antarktis har visat att det nu finns mer koldioxid i atmosfären än vid något annat tillfälle under de senaste 800 000 åren. Dessutom har halten av koldioxid inte vid någon annan tidpunkt under denna period ökat så extremt snabbt som den gör nu." Fanns tyvärr inga ref angivna men eftersom det stod i Ill.vet.skap så är det väl sant? ... eller om det är Gröna bilister som varit framme ... Gick ut på däck och kollade av vattennivån och kunde inte upptäcka nått oroväckande varför jag återvände till baren. MVH /// Paap R |
|
Paap reader: Det var några år sedan jag bläddrade i den skriften, men när det begav sig läste jag flera artiklar med allvarliga fakatfel som gjorde läsningen till en pina. (nej jag minns dem inte, förutom att det var historiska artiklar med faktafel som innebar att artikeln inte fyllde någon bildande funktion). Med andra ord har tidskriften låg trovärdighet i mina ögon, men den kan ju ha förbättrats sedan dess. Mvh Mikael |
|
|
Med tanke på mikaelodoris kommentar av Paap Reeders inlägg (vilka krångliga namn ni har!), finns det naturligtvis skäl att ifrågasätta tidskriften. Liksom all annan fakta. Men ifrågasättandet behöver kanske inte dras in i absurdum... det borde ju i alla fall ligga något i artikelns fakta; att det under 800 000 år inte har varit så mycket koldioxid som nu. Cyklade för övrigt en sväng längs havet idag (gött att bo i Göteborg!), nivån var som den brukar men det blåste en del - jag vågar knappt tänka på vad snubbarna med strandtomt riskerar när det kommer en Gudrun! /L |
|
|
Vet inte hur långt ni kommit i denna diskussion och om det varit framme innan det jag tänker säga men de e ju inte bilarna som är bovarna vad det gäller väg sidan utan dom stora tunga lastbilarna, de e ju bara dra till göteborsbacken eller hallandsåsen så inser man snabbt att det inte växer lingon där... Dessutom är de en intressant grej som någon sa om att det skeppas hit "miljöbilar från Japan" ja och Sjöfarten är dom som minst uppfyller miljökraven i EU:s vitbok (redovisningen 2006) så att bilen i sig är en Miljöbil så skiter den ner på vägen hit. Flyget är också en stor bov i det hela speciellt idag där vi har dom där lågprisflygen som knappt landar på flygplatsen innan dom lyfter igen... många sträckor körs utan ranande filter pga att man inte undersökt flyplanet. Bilen kommer aldrig dö ut dock kommer kollektivtrafiken ta över mer resande speciellt, o i transoportsektionen kommer den största förändringen ske om några år när Tågtrafiken bilivit lika billig som att skicka en lastbil.. för de e faktiskt dom stora företagen som styr detta o inte vi små människor som kör bilar. Så till inledningsfrågan skulle jag vilja säga att dina barn tom barnbarn kommer att kunna köra BMW o vad det gäller att oljan kommer ta slut bekymrar inte mig ett smack för bilindustrin är så pass stor när det kommer till det att oljan börjar ta slut kommer dom att hitta på nått nytt man beräknade en så kallad "oil-peak" alltså när oljan kommer att nå sin topp i användning/tillgång och det beräknades tidigt 70-tal då detta med miljö o klimatpåverkan var aktuellt som det är nu och man missberäknade med ca 10 år idag har man insett att vi är i en Oilje peak 2006/2007 vilket är precis nu. |
|
|
Coken, Du har en viktig poäng i att transporterna utgör en viktig faktor. Men innan jag tror på att de tunga lastbilarna är de allra värsta bovarna på vägarna vill jag ha statistik över utsläpp. Säkert lätt att hitta, men har du sådan statistik i åtanke eller är det taget ur luften? (apropå "Göteborgsbacken", om du menar Kallebäcksbacken så har jag inte heller sett några lingon!) Vidare har du förstås rätt i att fartygen är grymt smutsiga, och flyget - så vitt jag minns är de överlägset värst av alla. Nu handlar dock denna tråd i första hand om bilarna, även om - som sagt - andra transportslag är högst relevanta för helhetsbilden! /L |
|
|
Transportsektorn på vägen svarar för ca 30% av växthusgas utsläppen och det är det enda medlet (lastbilarna) som inte har visat en positiv trend sen 80-talet alltså man gör knappt några tekniska bitar som ska lösa detta. Detta står i en proposition som kom ut Juli 06 från regeringen, så det är absolut inte taget ur luften. Jag menar den backen efter Jönköping på Rv40. Jo tråden handlar om bilar men som jag skrev så är inte den stora pressen på bilar det är bara aftonbladet som inte förstår hur det hela fungerar och måste ha något att skriva om. Det här med att ta cykeln till jobbet är bara skitsnack (visst hjälper det men det är en så liten del) det är istället så att företagen skulle vara mindre intresserade av och tjäna pengar och istället främja miljön (vilket aldrig kommer hända) och låta transporten gå på järnvägen. Skummade igenom nått inlägg igår där man sa att det skiljde sig från land till land vilket inte är sant det är bara uppföljningen som skiljer sig från land till land och i Sverige är vi bland de bättre länderna vad det gäller miljöuppföljningen dessutom är varje land tvunget att uppfylla de mål som ställs annars kan man få böter av EU. |
|
|
Det där med propositionen, eller rättare sagt de "tekniska bitarna", låter främmande för mig. Det stämmer säkert att lastbilarna är de enda som inte har minskat utsläppen - men i så fall totalt sett. I själva verket så har motortekniken gått framåt väldigt mycket sedan 80-talet, man ställer så mycket högre krav nu (min far jobbar på Volvo LV, dock med säkerhet, inte miljö, och berättar saker ibland). Samtidigt har antalet transportkilometer ökat en hel del, vilket förtar effekten av de förbättrade motorerna. Där har vi orsaken till problemet. Detta kan jag inte direkt styrka med någon länk, utan det är något jag snappat upp i nån miljökurs på Chalmers (läser väg- och vattenbyggnad). Vad gäller Aftonbladet håller jag med dig, oseriösa tidningar får desperat leta efter någon "seriöst" att skriva om ;) Jag tror att om man tar klimatförändringarnas eventuella hot på 100% allvar, så bör man både fundera på om man skall cykla eller köra bil, samt vilka varor man köper - dvs. hur långt de har transporterats. Men kanske är det viktigast att inte flyga och inte köpa kläder/skor från Kina (jag håller mig till Italien, hehe), snarare än att sluta köra sin V12:a... /L |
|
|
Jo de e klart att det är totalt sett på lastbilssidan... jo alltså vad jag menar med tekniska bitarna är att det har varit sånt ständigt tryck på bilindustrin som har utvecklats för att inte vara lika stora miljöbovar. Propositionen finns där: Länk om du klickar på utsläpp av koldioxid sen till vänster där. På lastbilsidan har man börjat nu i modern tid att se efter dessa problem de är ju därför man infört Kilometerskatten på lastbilarna (som i mina ögon är ett skitdåligt sätt att minska miljöproblemet på, bara ett sätt att få mer pengar till staten) Sen självklart har ju motorerna blivit bättre på båda sidor de är det ingen tvekan om men du kan aldrig påstå att en lastbil med 60 ton(fulllastad) och V12 som du säger inte förbränner mer o släpper ut mer skit än en bil. Lastbilarna som dessutom förstör vägarna i allra högsta grad, du som läser väg o vatten på chalmers vet ju att man projekterar vägar med hänsyn till hur många lastbilar ÅDTN ligger på som i sig är ett problem asfaltsframställningen är ganska smutsig med. I min mening skulle man byta ut ca 10 lastbilar mot ett godståg (ungefär samma kapacitets förhållande) där vi skulle minska utsläppen av koldioxid med ca 225 000 kg/år (siffran där kommer från en föreläsare som jobbat på Green cargo som försäljningschef). Tyvärr kommer lastbilarna göra så man inte kommer att kunna köra sin älsklingsbil en runda för att få en njutning (även om din far kanske inte håller med där för att han arbetare på just volvo lastvagnar =)) |
|
|
Om man anser att koldioxidutsläppen från transportnäringen är ett miljöhot så finns det en lösning redan i dag. Fischer-Tropsch-diesel kan framställas från biomassa och fungerar mycket bra i vanliga dieselmotorer, bättre än vanlig diesel eftersom energiinnehållet är högre per liter. Tyvärr så har statsmakterna lagt på straffskatt så att den blir för dyr för att vara ett alternativ. Länk anderslindstrom2003@yahoo.com |
|
|
Anders129: Okej det har jag inte hört talas om innan alls faktiskt.. men ja transportsektorn är heltklart ett miljöhot. Nä tyvärr så lägger dom på höga skatter på allt, som jag sa innan så är det ju så att alla vill transportera miljövänligt men ingen är berädd att betala för det och staten kanske borde se över sina prioriteringar kring detta o satsa lite pengar i form av bidrag till godstrafiken på järnvägen så det blir billigare och att kapaciteten utvecklas, skulle kanske varit klokare än satsningen på hastighetskamerorna eller "trafiksäkerhetskamerorna" som det heter lite fint |
|
|
Bra idé, låt dom frakta gods på järnväg så kan vi bilfantaster få vägarna för oss själva. Bilarna kan vi köra på syntetisk bensin eller diesel framställd från biomassa. anderslindstrom2003@yahoo.com |
|
|
Anders129: Ja precis och man hade dessutom fått vägar utan ojämnheter där vatten samlas så man är rädd för vattenplaning o.s.v det hade varit de ultimata och man har ju redan vätgasdrivna bilar på gång. Där är problemet löst de e bara priset för att det inte börjat massproduceras ännu och när det börjar ta fart kan man sitta i sina bilar utan att påverka miljön o köra på fina vägar. |
|
Paap Reeder |
.... borra efter järnmalm i berget under Kiruna med stora borrar och truckar som går på diesel och skapar mycket CO ... köra malmen med tåg till Narvik = kostar väl inget CO om man får elen till loken från uran eller vatten ... åka båt med malmen till andra sidan klotet vilket kostar skjortan i CO- utsläpp ... göra bilplåt av malmen kostar nog det också en del i CO ... knyckla till plåten till rent av fula bilar belastar CO även det ... sedan med båt köra tillbaka bilen till oss kostar ytterligare en skjorta i CO-utsläpp Därtill skall även läggas alla de flygresor som VD:ar, försäljare, mekaniker mfl gör för att åka på försäljningsutbildning eller allmänt bachsisa manl av den nya modellen. Jag kan nog fanken lugnt starta min V12:a ... och då även kall ... MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.