AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
45.687

BMW-ägarna och miljöhetsen

Sida 3 av 20
foppa; Det förvånar faktiskt mig att bilentusiasterna här inte tänker mer på miljön, som jag nämnde ovan är ett stort bilintresse och hänsyn till miljön ingalunda oförenligt. Jag blir lika bedrövad som du blir.

Stavros: Visst kan man säga att miljövänner har en tendens att se saker och ting kortsiktigt, samtidigt visar det ju också på hur mycket skada vi människor har lyckats göra på extremt kort tid, det finns till exempel inte en enda droppe vatten på jorden som inte bär spår av miljögifter, inte en endaste!

Paap Reeder: Du är ju en kul kille, som kallar klimatförändringar för "bullshit". Du hävdar att alla olika miljökonferenser basera på en enda forskares röd, har du någon källa på detta?

FRIFART: Jag vet inte om motorgräsklippare utgör ett större problem än biltrafiken, men helt klart utgör de ett stort problem, men vill vilken nytta? Varför anvädna en motorgräsklippare om man lika gärna kan använda en eldriven? För min del kan vi gärna straffbeskatta motorgräsklippare, eller ännu hellre subventionera elklippare. Som jag nämnde ovan, om vi bara kunde slupa upp med all onödig miljöförstöring, elektronik på standby, rinnande diskvatten osv är mycket vunnet.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Håller med dig Jabbal, avskyr slös med el, tex ha 24grader inomhus som en del, låta alla (många) lampor lysa dygnet runt, låta elektronik stå på och inte minst datorer efter arbetets slut stå på där jag själv jobbar. Onödigt, vi behöver inte göra så om inte speciella skäl finns. Men till redan befintliga fordon som går på blyad bensin osv finns det inget val, vem vill /har råd/tid/ork att konvertera en sådan bil, det går inte och folk måste få kunna använda sina bilar utan att bestraffas.

Jag är beredd att satsa en slant på att jorden går under eller blir inte möjlig att bo på (av andra skäl) långt innan miljöförstöringen och miljön blir så dålig att det är risk för att leva. Med tanke på den relativt sett korta tid vi ändå lever här tror jag inte så många vill kompromissa med en av sina allra kanske roligaste saker, nämligen att köra/bruka/skruva fixa med bilar, iallfall inte jag, då finns det viktigare saker att lägga krut på först så att säga.

Det är väl knappast så att man har som hobby att ha på tex 25grader inomhus för att det är roligt, eller låter alla lampor stå på för att man vill räkna ut lystiden för varje glödlampa?

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag håller med er FRIFART, Jabbal och foppa. Ni skriver ungefär vad jag suttit och tänkt sedan jag upptäckte den här tråden.
Man behöver liksom inte vara någon obstinat dåre bara för att man tycker sig inse att mänskligheten håller på att göra jorden, om inte obeboelig, så åtminstone till en betydligt mindre trevlig plats att leva på.

Som FRIFART skriver så räcker det att tänka lite längre och inte tanklöst slösa. Jag tycker det har med respekt att göra, respekt mot klotet och våra efterlevande. Av den anledningen är jag t.ex. emot kärnkraft. Jag tycker det är omoraliskt att lämna efter sig ett avfall som är så pass skadligt under så lång tid som kärnavfallet är.

Om klimatförändringar: Visst kan det, teoretiskt sett, vara så att den senaste tidens klimatförändringar sammanfaller med en global värmebölja. Men är det inte märkvärdigt att den råkar inträffa under samma hundraårsspann som mänskligheten på allvar satt igång att förbruka naturresurser och släppa ut allehanda skadliga ämnen i atmosfären? Dessutom med en lätt fördröjning mot "våra" verkningar.

Samtidigt dödar vi av många olika kända och okända organismer så att ekosystem rubbas osv osv.

Kanske kan vi effektivt salta av (och rena från kemikalier?) havsvatten i framtiden. men hur kul ÄR det egentligen?

Om gräsklippare: En handjagare är det ultimata, åtminstone upp till villatomtstorlek och kanske lite till. En sådan cylinderklippare är dessutom bäst för gräset, samtidigt som den ger ägaren motion.

"Mankind won´t survive but earth will. There will always be rats and cockroaches and stuff." Lemmie Kilmister :)

mvh Fredrik
Paap Reeder
Jabbal: jag har rätt. Nu kommer japanerna att ta ibruk världens "största" dator - vad gäller möjliga räkneoperationer per sekund - enbart med syftet att "kartlägga vädret samt olika miljöpåverkan på vädret".

(Det är faktiskt bara en snubbes rapport som Kyoto baseras på. Jag håller på och letar ...kommer snart. Bl a sverige tror blint på denne man medan övriga länder som deltar i konferensen ... enligt TV4 alldeles nyss, vill ha en ny vetenskaplig analys.)

Jag är personligen otroligt trött på alla katastroftorier utan ett minsta bevis mer än antaganden.

I vår lokalblaska stod det härmdagen att läsa om att "källarna skulle översvämmas" i mitt område. Men Hallå! ... kanske man måste palla upp 12:an på tomten över natten??

Annan och FN håller konferens i Nairobi om väderköret. Samma gäng missade att 880 000 människor miste livet i Ruwanda-Rundi ... min odelade aktning och vetenskapliga respekt har dom inte ännu uppnått.

Nu slår alliansen igen mycket av miljö"departementet" och vipps svingar dom sig upp på skorstenarna i norrland och börjar mäta på röken från brasan i TV-rummet.
Slutsats= Livsfarligt.

Det är bluff även med detta katastrofhot.

Curiosa: Bush och Blair drog tydligen till Irak på bara en snubbes (agents) utsago ... vad är det som skulle säga att samma inte händer om vädret?

MVH /// Paap R

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Förr när det var då jag bodde hemma ännu så brukade jag springa omkring på vårarna med en 10liters dunk spillolja och hälla i diken runt gården. Detta var ett MYCKET bra sätt att hålla myggen borta senare på sommaren.

Säger en del om min åsikt angående naturen..

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Det absolut sjukaste och miljövidrigaste jag läst på detta forum.

En enda droppe begagnad motorolja gör ungefär 10 000 liter dricksvatten otjänligt.

1ml innehåller ungefär 28 droppar beroende på vad man mäter , flera 10 litersdunkar är en ofantlig mängd förstört vatten.

Inte ens de allra knäppaste och mest omedvetna människorna jag känner till häller ut så mycket som en endaste droppe spillolja , det verkar vara någon sort gräns där som inte ens riktigt ointelligenta personer väljer att passera.

jag skulle gärna se att du fick sitta i fängelse.
betänk att om någon har vanlig brunn i kring där du hällt ut oljan har de mäniskorna fått i sig skiten.

Grundvattenådrar kan vara extremt långa och det är svårt att säga hur mycket du egentligen har förstört och vad andra människor/djur har drabbats av.

Ok att skita i miljön , men att medvetet hälla ut spillolja i naturen... jag finner knappt ord.

Det säger säkert en del om din åsikt angående miljön , det säger säkert en hel del om en del annat ochså , men du erkänner på ett allmänt forum att du begått ett brott - ett väldigt dumt brott dessutom , som drabbar andra människor.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har nämt det tidigare i min blog och nämner det åter igen vad som är största orsaken till problemet på jorden... EGOT Människan. Det stora egot som inte vill bryta mönster utan vill sitt eget bästa. Dvs skiter fullständigt i andra och tänker inte på kommande generationer. Delstaten Kalifornen i USA kommer eventuellt införa bensinbilsförbud inom överskådlig framtid. KLOCKRENT! Heja Schwarzenegger! Hoppas det blir något liknande i Sverige.

///Foppa
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Avdragare: Jag har hört samma sak men då var det frågan om 1000 liter vatten.

"En enda droppe begagnad motorolja gör ungefär 10 000 liter dricksvatten otjänligt."

Otjänligt som vad? Jag höll på så i många herrans år och gräs/träd/buskar osv växte lika bra då som före och nu många år efter. Jag kan personligen dricka ett vattenglas med 50 droppar spillolja i och må bra dagen efter, och dagen efter det..

Bor på ett ganska platt områda så onekligen så är grundvattnet ganska nära och ingen har insjuknat i nåt konstigt ännu. Med 10 liter per år så borde det ju drabba ungefär hela nejden ifall det skulle vara nåt..

"men du erkänner på ett allmänt forum att du begått ett brott - ett väldigt dumt brott dessutom"

Jag har även kört 250km/h på 80 väg.. Flera gånger..

Vill inte starta upp nåt krig här men faktum kvarstår. Alla växter runt vattendragen jag "förstört" växer och har det bra. Hur kan då en droppe förstöra 1000 eller 10.000 liter vatten?
Överdrivet som allt annat i miljö hysterin..

Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Slutet av 1990-talet och de första fem åren av detta sekel har en av de största frågorna varit "våld mot kvinnor" och "män är djur". Roks inställning till män gick hela vägen upp i regeringskansliet och statstelevisionen var inte långsamma att hänga på. Roks mantra upprepades till leda under sisådär sju års tid.

Uppdrag granskning satte effektivt stopp för stolligheterna och Roks är numera ett ord som uttalas med ungefär samma avsky på TV som när någon säger "Sverigedemokraterna".

Just nu är det miljöfrågan som är het. Vi får se hur länge det modet håller i sig. Således anser jag inte det är otroligt om SVT skulle (återigen) stå och jiddra om saker de inte kan belägga - utan de bara hakar på den allmäna trenden.

Kolla Hakelius på Aftonhoran härom dagen "Det allra största hotet är hysterin".
Länk
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Du ställler en ledande och helt felaktid fråga.

Växters förmåga att växa har inte särskilt mycket med petroleumprodukter att göra , det som är intressant för växterna är att det finns fukt i jorden samt att jorden innehåller kväve (N) fosfor (P) samt kalium (K) , säkerligen har växterna i närheten tagit upp en hel del av gifterna du hällt ut , växter används ofta för att sanera mark , man låter då snabbväxande plantor stå på marken eftersom de har en enastående förmåga att tömma marken på bla. tungmetaller.

Otjänligt betyder otjänligt som dricksvatten i norre europa , men troligtvis tjänligt som dricksvatten i Indien eller annat U-land där ingen mäter vattenkvaliteten eller bryr sig.

Att ingen har insjuknat enligt dig betyder ingenting , endå en osedvanligt dum sak att göra. och jag skulle gärna se dig dricka ett glas med 50 droppar spillolja , gärna upprepade gånger.

Att du gör bedömningen att det är "överdrivet" att en droppe spillolja kan göra stora mängder vatten otjänligt , det får stå för dig , men jag förväntar mig att någon med dylika utalanden kan bevisa sin kompetens inom vattenkemi på något sätt , ty påståenden som direkt aviker mot all nuvarande känd forskning och vedertagen vetenskap bör gärna kunna backas upp med bevisbar fakta.

foppa : jag tror tyvärr att du har rätt i det där om egot , kanske förtjänar inte vi människor bättre än miljöförstöring med sjukdomar och allsköns helvete som följd.. tråkigt bara när en liten skara förstör så otroligt mycket för kommande generationer...
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Avdragare: "Otjänligt betyder otjänligt som dricksvatten i norre europa , men troligtvis tjänligt som dricksvatten i Indien eller annat U-land där ingen mäter vattenkvaliteten eller bryr sig."

Betyder detta då att Indier eller andra i U-länder inte är biologiskt lika som oss i norra Europa? Det vatten som duger åt en person i Indien duger gott åt mig också.

Om inte oljan stör växter eller Indier (jag antar du menar människor) så vem stör det då? Andra än myggen dvs..

Paap Reeder
... här kommer litet:

"Japans vetenskapsministerium skall få världens kraftigaste dator att förutspå vädret under de kommande 30 åren. Det kommer att kosta 500 miljoner kronor att lösa uppgiften, och datorn Earth Simulator kommer att grubbla på prognosen i fem år. Earth Simulator är byggd av NEC och kostade drygt två miljarder kronor. Den kan göra upp till 35,6 biljoner beräkningar i sekunden, och då den invigdes år 2002 var den världens snabbaste dator. I dag är den omsprungen av andra maskiner, men den är kraftfull nog för att kunna komma med en prognos för hur förhållanden som lufttemperatur, atmosfärstryck, havsströmmar och havstemperaturer kommer att arta sig under många år framåt. Planen är att forskare från hela världen skall ha tillgång till Earth Simulators prognoser, och därmed hoppas man att vi kommer att få bättre möjligheter att förhindra att orkaner, värmeböljor, torka och så vidare kostar människoliv. Dessutom blir det kanske möjligt att förutspå säsongsmässiga väderförändringar, så att man till exempel under vintern kan varna bönderna för att den kommande sommaren blir ovanligt varm. Detta kommer att ge bättre möjligheter att planera vad som skall sås och därmed bättre avkastning. Earth Simulator har redan förutspått en tyfon två dagar innan personalen vid Japans meteorologiska institut fick syn på den."

... snart kommer jag med namnet på forskaren och hans rapport. (Får skynda på så inte havsnivån hinner stiga)

Förresten? ... hur faen var det med fågelinfluensakatastrofhoten förra hösten. Alla skulle i princip stryka med och jag funderade på att snabbt som attan dumpa V12:an.
20 st änder dog och det har det gjort ända sedan Strindberg bodde i skärgården.
... i år får vi källarna vattenfyllda p g a att inlandsisen smälter.
Men Hallo!

MVH /// Paap R

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Haha , du verkar vara något av tappad bakom en vagn....

Att otjänligt vatten här anses vara tjänligt i U-länder betyder inte att indier anses vara särskilt annorlunda nordbor rent biologiskt , det betyder som jag skrev att de inte har samma myndighetstruktur som försöker övervaka vattenkvaliteten.

Därför är det ochså väldigt vanligt i U-länder med hög barndödlighet , grava fosterskador , neurologiska skador , olika cancerformer etc , jag vet inte om du missat det , men det dör tusentals personer varje dag i U-länderna pga. att deras vatten är så dåligt att det leder till allehanda sjukdomar.

Jag skrev aldrig att din miljöförstöring inte störde växter , jag skrev "säkerligen har växterna i närheten tagit upp en hel del av gifterna du hällt ut" , jag förstår inte hur du kunnat misstolka det.

Jag förstår ej heller hur du kan göra tafatta försök att försvara det du gjort.

Sedan utalar du dig om att vatten som duger i Indien duger till dig med , ett synnerligen konstigt utalande då de flesta mäniskor i U-länder dricker det vatten de får tag i för att överleva ännu ett par dagar , de har inget val.
Har du ens varit i Indien ? det har jag. Det är mycket vanligt med kraftiga diarrer och magsjukdomar bland turister som försöker leva som vagabonder i Indien , de flesta gör klokt i att endast dricka buteljerat vatten på flaska.

Jag uppfattar det som att du har gett dig in i en diskussion utan att ha vare sig korrekt fakta eller viljan att lära dig något nytt , faktum är att rent vatten är just nu en klassfråga och en extrem bristvara i de flesta länder.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Tappad bakom en vagn.. Hehe..

Tja, om du vill leka "spy upp förolämpningar mot den andre" så kan vi bra göra det. Men det hör inte till saken lika lite som det hör hemma här på AP. Så det skulle nog med all rätta bli raderat av nån admin eller mod.

Nej, jag har inte varit till Indien. Men jag kan med 100% säkerhet säga att deras barndödlighet och diareer inte beror på en droppe olja per 10.000 liter vatten. De kanske har en massa andra faktorer som spelar in också..?

"Jag skrev aldrig att din miljöförstöring inte störde växter , jag skrev "säkerligen har växterna i närheten tagit upp en hel del av gifterna du hällt ut" , jag förstår inte hur du kunnat misstolka det."
Vad säger du då? Att växter inte störs av olja i vattnet? Eller att de gör det?

Jag försvarar inget, jag säger som det är. Utan "vetenskapliga resultat" blir allt mycket enklare. Som Paap redan nämnde om fågel infulensan, hela världen skulle ju storkna. Inte heller länge sen en påse chips skulle döda omedelbart.

Nämn ett ställe i världen som en droppe olja per 10.000 liter vatten och inga andra föroreningar ger hög barndödlighet osv..?

Faktum kvarstår, en droppe olja gör ingen nåt illa. fast man skulle konsumera en "rå" droppe om dan.

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag tror att vi står så långt ifrån varandra i denna fråga att det inte kommer att mynna ut i något som ens kan liknas vid konstruktivt i en fortsatt diskussion.

Jag håller ej heller med om att du kan dricka en droppa spillolja per dag utan att bli sjuk , första månaden kanske... sedan tror jag att spillolja som är en petroleumprodukt med massor av föroreningar skulle sätta din hälsa på spel.

Men du får tro vad du vill , jag står endå fast vid att det är mycket dumt och olagligt att hälla ut dunkvis med spillolja i naturen.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Du har mycket rätt i att vi står i varsin ände av åsikts mätarn på denna fråga och att vi aldrig kommer att komma överens.

En sak att betänka angående vetenskapliga bevis.
Det finns vetenskapliga bevis på att WTC tornen rasade pga kontrollerad demolition, på att par vars läppar är lika har större chans att lyckas i förhållanden, på att gud finns, på att inte evolutionen har ägt rum osv.
Om man ska gå till extrema fall så fanns det bevis på 30 och 40 talet att judar var en lägre stående ras...

Lita inte blint på alla vetenskapliga bevis som kommer fram. I slutänden är det mesta bara BS ändå..

Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Som sagt, långt ner på Aftonbladet.se och straxt under nyheten om "Tyson blir lyxhora" på Expressen.se. Visst jag tänker på vad min son ska få ärva och cyklar till jobbet då och då (han förpestar iof nog mest i familjen med sin go-kart). Kvällstidnigarnas feta jla "slå på stora trumman" tjafs står mig dock upp över öronen. Extra orolig blir jag som jobbr inom transportbranshen och ser den täta trafiken av material som skickas mellan TV4, Aftonbladet, Expressen, DN, SVD mm mm:s redaktioner. För mej är det helt solklart att media (som många tror konkurerar) är i maskopi med varandra.

Jag kommer bara att tänka på en helt underbar strip med Kalle & Hobbe ståendes framför en stubbe med lite skräp runt om och Kalle som säger

"Om det fanns intelligent liv därute, vad skulle dom med oss till?"

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
mick 750: Det här e ju din avdelning Länk , ring gröthalsarna och meddela att det inte är några som helst problem! Gratta dom istället för att dom slipper mygg ett tag framöver. PAJAS!!!!

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Paap Reeder
Bäst i denna tråd hittills:

A) Vem smälte inlandsisen?
B) Man får väl hälla tillbaka oljan där den kom ifrån ... d v s i marken.

MVH /// Paap R

Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Vilken intressant tråd, glädjande att flera verkar ta detta på minst lika stort allvar (t.o.m. större) än jag. T.ex. Avdragare.

Det är dock lika oroväckande att läsa vissa andra inlägg här. De som inte har ett uns av allvar i sin inställning till exempelvis växthuseffekten. Ärligt talat, tror ni att ni kan mer än alla de hundratusentals (kanske miljontals?) människor som forskar kring miljö och jobbar med det 8-10 timmar om dagen?

Att jämföra detta med andra fenomen, t.ex. fågelinfluensan, är enbart skrattretande. Eller snarare sorgligt.

Jag tror att vi kommer få äta upp vårt (och i förlängningen även asiaternas) beteende om några år - jag låter vara osagt hur många år - och om jag har fel då, påminn mig gärna för jag har hellre fel i denna fråga än ser jorden förstöras för oss och våra barn.

Dessutom tror jag att vi kan förvänta oss krig i framtiden om oljan. Glöm inte att i stor utsträckning pumpas upp resp. används i regioner som historiskt sett har bråkat en hel del. Och då menar jag inte Norge...

Jag förstår dem som är egoistiska och inte vill kompromissa med sin livsstil, inte sluta köra V12:an. Det är t.o.m. min egen dröm att köra en V12:a. Vad jag inte förstår är dock den totala likgiltigheten till miljön, eller rättare sagt att man skiter i den. Måhända att jag kör en stor motor om några år, men det kommer att vara med dåligt samvete och kosta mycket pengar...

Förresten har jag också hällt ut lite lösningsmedel i naturen, utan att veta hur farligt det var. Nu skall jag aldrig göra det igen, tack vare Avdragare!

/L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.