|
Sida 2 av 20
|
|
|---|---|
|
Man kan också läsa Johan Norbergs utmärkta krönika i måndagens (eller möjligen tisdagens) DI som punkterar en del av de värsta faktafelen i "Planeten". Det finns en "undergångsindustri" i främst media som drar ovetenskapliga och väldigt långtgående slutsatser av forskningen och sedan presenterar dem som sanningar. Kvällstidningarnas kampanj om klimatet är en del i detta. På 70-talet fanns det ett gäng som hette Romklubben som lika tvärsäkert sa att jorden skulle gå under om 30 år, dvs. typ nu. |
|
|
Trettitretti: Rombklubben är ett av mina favoritargument när jag vill förklara varför statiska undergångscenarier inte kan konkurrera med den dynamiska verkligheten. Enligt dem tog kopparn slut på 70-talet, oljan på 80- eller 90-talet och mycket annat stolligt. Då betraktades rapporten (hos den pladdrande klassen och vänstern, vilka i sverige råkar sammanfalla) som absolut sanning. Jag är lite bränd sedan dess eftersom jag var ung och tog tyvärr en del journalister/politiker som inte förtjänade det på allvar. Politikerna är borta och en del av journalisterna har tyvärr numera inflytelserika positioner i samhället och försöker väl på nytt. Mvh Mikael |
|
|
tretretti: ojjj, bäst att hålla i hatten nu. hehehe foppa: kan inte du bli föredöme för oss och sälja dina bilar för att spara på mijlön? var det inte i samma veva om ozonhålet som energiskatten föddes? undrar vad denna häxjakt kommer att leda till? är det ett sätt att nå nollvisionen? eller är det för att man inte vill bygga ut vägarna? kan det må tro ha med oljepriset att göra? nämligen, lite efterfråga=sänkt pris. det blir intressant och se...... |
|
|
CiM: Självklart vill jag vara ett föredöme och påverka så många som möjligt och min bil är till salu så :) Jag bor i stan och anser inte att jag behöver bil. Nästa bilköp blir en miljöbil , så jag väntar några år tills BMW har släppt en sådan. ///Foppa |
|
|
tretretti: kloka ord! foppa: hyckleri?! Din miljömedvetenhet verkar inte sträcka sig så långt. Om man läser din presentation, tex: "Gillar även att se på F1,snöskotercross,standardvagnsrace så som WTCC el. STCC." Eller kollar din egen hemsida med tex dessa bilderna: Länk Länk Länk Det får mig att inse att även om fan läser bibeln så blir han inte mer religiös för det... |
|
|
Iwarsson: Tackar för den fina reklamen till hemsidan :) Nu har jag ju varken WTCC-bil F1-bil eller snöskoter så, men visst..klart jag kikar på de sporterna. Man får titta så länge de existerar. Föressten, jag har haft en snöskoter men den är såld sedan 1 år tillbaka. Du har inte funderat på att man kan kanske ändrar sitt leverne? Det är kanske nu på de senaste 2 åren som jag insett vad som håller på att hända. Hoppas bara fler vaknar upp och inser det. Jag tycker synd om de som blundar eller vänder ryggen till. ///Foppa |
|
|
Många spännande åsikter här... Så fort man hostar "miljöhänsyn" så tycks bilägare tro att det handlar om att ställa bilen och flytta ut i skogen. Så är det inte och så behöver det inte heller vara, miljöhänsyn handlar om att undvara det som onödigt. Jag kan ärligt säga att miljöhänsyn är väldigt viktigt för mig, men jag ser det inte som någon form av hyckleri att jag under sommarhalvåret kör en sex liter stor v12:a. Därremot låter jag den inte stå på tomgång i en evighet, jag är noga med att evenmtuella restprodukter tas hand om på ett korrekt sätt osv. Gemene man kommer aldrig sluta med det han tycker är roligt, köra sommarbilen, pyssla med båten osv. Därremot kanske man kan förmå honom att utöva dessa hobbyer på ett miljövänligt sätt, och redan där har man vunnit mycket. Att det inte talas lika mycket om detta i media som det kanske gjorde förr beror helt enkelt på att folk inte vill höra, dels har de tröttnat och dels får de dåligt samvete och stänger av enbart av den anledningen. Vem vill mötas av fakta som säger att "du är en miljöskurk"? Att media har slutat rapportera betyder ju inte att problemet har försvunnit, jag blir oerhört oroad så jag läser inläggen i detta ämne, skribenter som i andra trådar har gett ett seriöst och begåvat intryck framstår som mentala sengångare. |
|
|
Jag tycker själv det börjar bli aningen löjligt. Ragnarök, Harmagedon, apokalypsen, domedagen, etc., är ju ett föga nytt koncept, snarare tvärtom. ”Yttersta domen” är ju t.o.m. ett vanligt kyrkomotiv, där den mest känd målningen återfinns i Sixtinska kapellet i Rom. Det här med att vi måste ändra vår livsföring samt lova bot och bättring för att slippa undan helvetet (och undgå Sodom och Gomoras öde) är ju inte heller flångnytt, även om det tidigare kanske har varit mer av typen syndigtleverne som stått i centrum. I går var det istid Länk (bara åtta år sedan), i dag hotar öknens hetta (men se ex .länk Länk ) och i morgon är det något annat som hotar världen – kanske kommer man fram till att både hetta och istid hotar vår jord samtidigt, vad vet jag. Jag tror hur som helst inte det är något att hetsa upp sig över, det följer snarare hur vetenskapen fungerar, typ Kuhns paradigmcykler eller varför inte Hegels tes, antites och syntes. Vädret är vidare ingalunda ett nytt tidningsämne, se denna rubrik ”sträng vinter” Länk . Undrar om januari 1888 var kall? Här har vi avslutningsvis en annan artikel som tål att spridas, Länk |
|
Paap Reeder |
Personligen tror jag att detta med klimatförändringar är rent bullshit ... ... i a f gäller min åsikt särskilt de "tidsplaner" som diskuteras. Vissa tror att Golfströmmen vänder nästa sommar. Alla olika konferenser om miljö-(väder)-panik bygger på EN ENDA forskares rapport som har antagits som någon sorts rättesnöre och ligger till grund för bl a Kyoto-avtalen o s v. El Nino och EL Ninia har vänt tidiagare och det långt före T-Fordarnas tid. Man borrar genom inlandsisen på Grönland. Där har man fått fram att temphöjningar förekommer vart 10-tusende år o s v. Det där med miljöförändringar är som det där snacket med AluoeVera och Omega 3- piller. Alla som äter slika ting säger sig må bättre men inget vetenskapligt test har bevisat nått. Krig, porr, sex, religion, folks okunniga rädsla för sånt dom inte begriper sig på, kärnkraftshysteri och så nu detta med miljököret ... ngn tjänar alltid storkovan på "trender" och har ett gäng som drar i trådarna. Bara rent Bullshit ... men några smarta guys kan köpa sig en ännu större lyxyacht i San Remo hamn. Undersök först "penningflödena" och vart dom tar vägen ... sedan kan man börja dra slutsatser. Varje gång du tankar E85 dör en pappegoja i regnskogen ... men Gröna bilister mår bra och myser och tror att dom bidraget med nått konstruktivt till klotet. MVH /// Paap R |
|
Eller som Jeremy Clarkson fick till det i sin senaste krönika i TopGear när han skulle beskriva uppvärmningen som följde vår förra istid: "...and then after the latest ice age, the planet suddenly started to heat up. But I have no idea how this could happen because the Range Rover wasn't invented yet" |
|
|
Den nuvarande "klimathysterin" är kraftigt överdriven och underblåst av kvällstidningarna, som i relativ brist på nya saker att skriva om behöver nåt att trycka ut lösnummer med. Jag bryr mig inte ett skit. Jag kommer att unna mig en bekväm och motorstark bil även i framtiden - om den BMW säljer mig sedan visar sig vara miljövänlig, så mycket bättre. Men det är inte ett ansvar jag som privatperson känner mig skyldig att axla. Wilhelm Svenselius |
|
| Om vi sätter en stor satans blyzarkofag över indien och kina är problemet löst. | |
|
Vi i västvärlden konsumerar mycket mer per capita än Kina och Indien och det är enbart pga det är så ofantligt stor folkmängd där som speglar deras "problem". Hade dom konsumerat lika mycket som vi i väst hade man kunnat klaga på dom ja. ///Foppa |
|
| Kina har en tillväxt på 8% så vänta bara några år ska du få se att det börjar hända saker. År 2031 kommer kina ta 2/3 av jordens naturresurer. Skithuspappret kommer vara dyrare än guld då. | |
|
Om det sker ställer jag också upp och höjer näven. Inte innan. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
foppa: hela västvärlden kanske, men att vi ska sitta och betala 100 olika skatter när resten av västvärlden skrattar åt oss, känns ganska tungt. nyp dig själv i baken och vakna, det här är inget annat än ett sätt att mjölka oss på ännu mer pengar. har du glömt att vi åkte på koldioxid och energiskatten vid förra " istiden och ozon hålet"? tro mig när jag säger att gårdagens hästhandlare är dagens politiker. |
|
kilroy |
Om vi hade satt en stor blysarkofag över en del av de senaste inläggen här så hade vi fått en betydligt mer mogen och saklig diskussion. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
JAg mår bäst av att starta E21an efter att den stått i några månader, så man riktigt kan se röken bolma ur avgasrören från den 98oktaniga bränslet med extra blyersättning i :-) Allvarligt talat, vem bryr sig om miljön, vi med våra äldre fordon (bilar) är i minoritet och utgör inte en speciellt stor del av utsläppen. Är det inte lite underligt att 30år gamla fordon utan katalysatorer och allt vad bränslerening heter är skattefria ifall de nu skulle "tära" så mycket på miljön. Kan garantera att motorgräsklippare utgör mer problem, ska vi straffbeskatta dem då blir det som med TV-licensen, ingen äger en TV :-) |
|
|
Är det någon som på fullaste allvar tror att public service kanaler som SVT sitter och sprider detta i vinstdrivande syfte? Snacka om att vara ute och cykla isåfall. Lustigt att fler och fler forskare börjar inse problemet? Det var fler som tvivlade förut men så är inte läget idag. Jävulskt trist att det är så många som tänker så kortsiktigt! Hmm...varför förvånar det mig föga att folk på en entusiastsida för bilar inte sympatiserar för 5 öre. ///Foppa |
|
|
Foppa: Jag tycker nog att det är så att du tänker kortsiktligt. Hur länge har jorden funnits? 5 miljarder år? Å så har vi den här tideräkningen man alltid tar som exempel. Dvs man kortar ner jordens hela existens till 1 år. Å då är det väl så att Jesus föddes kl 23:46 den 31:a dec om det är nyårsafton. Jag tycker man bör ta det i beaktning. Att det är svårt att börja se ett mönster på mindre än 14 minuter av ett helt år. Sen har alla miljövänner naturligtvis en massa poäng i att vi bör färdas så miljövänligt som möjligt. Samt tänka lite långsiktligt innan vi skövlar skog etc. Inte smutsa ner sötvattnet osv. Sen är det ju mycket möjligt att vi om 50år kan avsalta haven mycket billigare och smidigare än idag. Men det är ju dumt att förlita sig på teknik som inte finns än. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.