|
Sida 19 av 20
|
|
|---|---|
|
När jag var liten och besökt Ruhr-området i Tyskland var det ganska ofta s k smog-larm, dvs. man rekommenderades att inte gå ut utan hålla sig inne för att luften var så farligt dålig. Numera är luften mycket bra i Ruhr-området. Om AutoPower-medlemmarna hade varit politiker tror jag tyvärr att vi fortfarande haft smog-larm:) Det förekommer givetvis överdrifter i debatten åt alla håll och kanter, men det ingår liksom i dynamiken när något utvecklas. Minns när katalysatorn kom... den tar 30% av effekten, bilarna kommer att dra mycket mer bränsle, de går sämre, katatalysatorn håller max 8 000 mil... har aldrig haft problem med katalysator, har ni? Även då var BMW ledande, när 325i kom 1986 hade den 170 hk med kat, 171 utan! Då en revolution! Den motorn var en nyutveckling medan 320/520 fick 129 hk med kat istället för 125 och en ganska dramatiskt höjd bränseförbrukning PP |
|
|
"Numera är luften mycket bra i Ruhr-området." Är det fakta eller upplevelse (eller både och)? Jag var där förra sommaren och var visserligen inte besvärad av luften, men så värst frisk kändes den ju inte heller... att jag rekommenderades att inte dricka vattnet, gjorde mig inte mer positiv till miljön där. Helt otroligt att komma hem till Götet, sticka ner huvudet i handfatet och dricka! /Leo |
|
|
När jag var en liten spoling på det glada 70-talet var ruhrområdet ett skräckexempel på miljöförstöring. Sedan kom den stora internationella strukturomvandlingen på 80- och 90-talet. Gruvorna slog igen och industrin flyttade till Asien. I dag är ruhr närmast avindustrialiserat och mycket renare än förr. Dock är det fortfarande extremt tättbefolkat jämfört med de svenska ödebygderna varför vi kan uppfatta det som smutsigt ändå. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Intressant debatt i tråden. I Jaguarklubben håller någon slags välmenande miljötomtar på att ta över fullständigt. Jag förstår inte varför, sannolikt är det vanligt hyggligt folk somkänner ett sting av dåligt samvete när grannarna påpekar att deras V12or drar mycket bensin. Och... Eftersom Jaguarägare är fina människor (med undantag för Tretretti då) försöker man nu med diverse Al Gore-agrument få märkesklubben att köpa meningslösa utsläppsrätter från Naturskyddsföreningen. Inte för att det räddar jorden utan för att det blir så jobbigt när folk börjar prata om miljö. Vad är nästa steg - en klubbstreamer med krav på rejält höjd bensinskatt? Då lär det ju i alla fall försvinna lite låginkomsttagare i slöa koeranska lågprisbilar som ligger ivägen för oss andra. Tretretti tar sig för pannan och avreagerar sig på Autopower. Nån måtta får det väl ändå vara. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Det är en spännande tråd. Numera brukar den mellan varven ligga och vila i några veckor, varefter någon (nu senast jag själv) plötsligt skakar liv i den igen för ett par dagar. /Leo |
|
|
Lite komiskt; att köpa utsläppsrätter för att dova samvetet! :-) Utsläppen försvinner ju inte för det... lite som köpa syndernas förlåtelse genom avlatsbrev. Inget ont om jaggaägare, säkert trevliga! :-) Men Co2-hysterin börjar gå lite långt. Visst kan vi som vanliga människor genom försöka köra snålt, byta till lågenergilampor, källsortera sopor m.m bidra till miljön - men de stora bovarna är industrietableringen i lågkostnadsländerna. |
|
|
Tja, de är ju dagens bovar. I så fall är vi dock gårdagens bovar, i i-länderna... /Leo |
|
|
En fråga man kan ställa sig är vad de "vetenskapsmän"/"forskare" som ställer in sig i Mr Gore's korståg får för fördelar kontra de som inte vill rätta in sig i ledet och ställer sig kritiska? Forskningsanslag såklart, andra saker också? ...förmodligen. Pengar styr det mesta som har med vår "utveckling" att göra...kanske inte alls så mycket som styrs av politik som våran demokratiska modell vill göra gällande? :( Mvh, /Wille |
|
Paap Reeder |
Så här långt har jag just för tillfället kommit i mitt miljöintellektuella läge: - jordens medeltemperatur har höjts den senaste dekaden. Vetenskapligt bevisat = Ja. - det låter troligt men ej fullt bevisat att människans aktiviteter sannolikt påverkat klimatet ty flera andra klimatfaktorer jobbar samtidigt åt andra hållet ... från den nya periodiserade istiden. Inga vetenskapligt säkertställda fakta finns generellt accepterade. Vad temphöjningarna beror på är svårare att utreda. A) "CO2- snacket" enligt IPCC, Gore mfl B) Naturlig variation -> under intensiv analys, bl a genom nya isprov C) Solvindens fluktuation och dess påverkan på molnbildningen -> under intensiv utredning (Solvindens variationer och solaktiviteten samt därtill kopplade molnbildningsprocesser utreds bl a av NASA) D) Suparnovasmällen för några år sedan som påverkar luftens jonisering och därmed molnbildningen -> danskarnas nya spår För att jmf med religionen så kan man bara inte säga så här: "Jag bryr mig inte i var jesus är nu eller hur han kommer tebaks. Jag tror bara på dom som säger att han kommer". Jag är en agnostiker => allt som inte kan mätas och bevisas är bluff! ... intill dess att det är vetenskapligt vederlagt. MVH /// Paap R |
|
"Jag är en agnostiker => allt som inte kan mätas och bevisas är bluff! ... intill dess att det är vetenskapligt vederlagt." Off topic men är inte en agnostiker någon som inte tror på gud av den anledningen att det varken går att bevisa _eller_ motbevisa att det finns en gud. |
|
|
Bones, Tror nog Paap Reader med sin ”agnosticism” avser det förhållningssätt, vilket innebär att man inte kan antaga något som inte kan (vetenskapligt) bevisas. Läs Länk (rubrik ett ord med många betydelser). Bifogar i övrigt några länkar, som för jämviktens skull kan läsas parallellt med den bild svenska media ger... Länk Länk Länk |
|
| Birka, tack för länkarna. Man lär sig nåt nytt varje dag! :-) | |
|
Länk -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
lite text om länken ovan This documentary is a good companion to the latest documentary,"The Great Global Warming Swindle" recently shown on CH 4 UK and is ... all » available on Google video. The hoax of Global Warming / Green House was exposed 17 years ago by CH 4 UK in this documentary entitled Green House Conspiracy. Those who subscribe to the rubbish trotted out by Al Gore and his mindless followers are not new they were the same arse clowns who were telling us we were all going to freeze to death 30 years ago. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Se professor Bob Carter (onsdag, oktober 24) Länk |
|
|
'Agnostisk' härstammar från Grekiska och betyder närmast "Att inte veta", så det behöver inte appliceras enbart på religion. Personligen tycker jag det är en sund inställning till det mesta: att inte acceptera saker utan att de kan styrkas. Observera att det inte betyder att man tror på motsatsen heller (i detta fallet: att klimatförändringarna är helt orelaterade till sk. växthusgaser) utan att man helt låter bli att ta ställning i frågan innan man vet fakta. Ett exempel på en agnostiker som de flesta känner till är ju Skalman, då han uttryckligen säger "Jag tror inte på saker jag inte vet". |
|
|
Jag vill leva och njuta av livet inte lida genom livet! liv utan Bankörningar och Autobahn gehfarhhhheeerzigen bitte schnell liv utan BMW? Jag gör vad jag vill. varför?? för att jag kan!!!! // ROP |
|
|
Att vi i lilla Sverige ska offra oss själva och vår samhällsekonomi genom straffbeskattning i hopp om att minska vårt användande av bilparken är helt dj__a orimligt... Att försöka få ner vår bilparks bränsleförbrukning ett par dl/mil är som att pissa i havet jämfört med att minska t ex USA`s bilparks förbrukning med en liter/mil (vilket inte är orimligt med tanke på vad de kör för bilar där borta). En stor miljöbov är sjöfarten. I en artikel jag läste för några veckor sedan framgick att sjöfarten har större utsläpp än både flyget och bilarna. Det mesta som vi köper och förbrukar har någon gång transporterats med fartyg. Appropå katalysatorer som nämnts tidigare i tråden: Tror ni gemene man är medveten om att katalysatorernas minskning av för naturen farliga utsläpp sker på bekostnad av att cancerogena utsläpp ökar? ///Magnus |
|
|
Dessutom: Så länge som det öppnas 1 nytt kolkraftverk v a r j e dag i Kina (365st/år!!!) så tar inte jag Sveriges miljö-politik på allvar! Sila mygg och svälj en bunt elefanter... ///Magnus |
|
|
Jag tycker inte att man kan ha övriga världen som argument för sin egen energiförbrukning. Det bör vara en principsak att försöka minimera sin energiförbrukning. Om alla drar sitt strå till stacken så blir Sverige, och i förlängningen även andra länder, goda förebilder för t.ex. Kina och Indien. Däremot kan man väl försvara sin energiförbrukning (sin bilåkning) genom att jämföra med samhällets energiförbrukning i andra sektorer, och se till sin helhet. Om man inte flyger så mycket, inte köper varor som fraktas över hela jorden, och har en bostad som är dålig ur energisynpunkt - ja då kan man väl lugnt köra bil med V8:a. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.