|
Sida 18 av 20
|
|
|---|---|
|
Länk Bra!!! |
|
|
Härlig artikel. Läste häromdan dessutom att etanolen biladar ovanligt mkt markozon vilket ju inte heller är så bra.. O==00==O //Filip |
|
|
”Havet stiger oavsett vad vi gör” Ny skakande rapport från FN: ”Klimathotet större än vi trott”. Länk "Årets bästa miljöbilar Hela listan på miljöbilar i alla storlekar." Länk Båda två citat här ovan är rubriker från aftonbladets förstasida idag 4/6 2007. Känns lite som om att billobbyn har ett finger med i spelet... Biltillverkarna kan ju nämligen tjäna pengar på att prångla ut så många etanolbilar som möjligt i samhället här i Sverige. |
|
kicken |
stavros: i princip vad som stod i din länk: om etanol /robert collin...har jag skrivit tidigare ! .. men den har samma syfte:-) ...den tragiska och sorgliga sanningen: -ETANOLEN kommer att självdö:-) m.v.h kicken |
Paap Reeder |
... nu verkar det enligt danskarna vara OK att släppa ut bilavgaser igen då de tydligen bromsar upp uppvärmningen och isen smälter kanske inte ner. Hur mycket is kan man göra med en 750iL Highline i baksätet? MVH /// Paap R |
|
Vad har nu danskarna hittat på? Jag missade såväl Rapport som Aktuellt igår..? /Leo |
|
|
Från news.pressclub@bmwgroup.com: 04.07.2007, Märken och Produkter Maximalt 140 g CO2 per kilometer för 40 % av alla nya bilar från BMW Group Nu tar BMW nästa steg i utvecklingsstrategin EfficientDynamics genom att presentera ett antal nya modellvarianter som optimerats för lägre bränsleförbrukning och därmed lägre utsläppsvärden. För de nya modellerna som kommer under hösten 2007 lanseras dessa ytterst effektiva motorer i bland annat BMW 3-serien bidra till att radikalt minska de totala utsläppsnivåerna i BMWs modellutbud. Till hösten 2007 kommer 40 % av samtliga BMW Groups bilar (BMW, MINI, Rolls-Royce) som säljs i Europa att ha ett CO2-värde motsvarande maximalt 140 g/km. Mvh, /Wille |
|
|
Ganska imponerande faktiskt, "Till hösten 2007 kommer 40 % av samtliga BMW Groups bilar (BMW, MINI, Rolls-Royce) som säljs i Europa att ha ett CO2-värde motsvarande maximalt 140 g/km." tycker jag. Oavsett människans klimatpåverkan kontra naturens egna påverkan, så skadar det ju inte att minimera våra utsläpp, och energiförbrukning/resursuttag från naturen. Heja BMW :) /Leo |
|
Paap Reeder |
... nu är förre statsministern bilisternas man! Allt enligt rapport idag. "Jag älskar att köra bil" ... säger han. Det var väl för att han åkte 735iAL / E32 ett tag som tjbil ... tills det bidde liv om det och han fick byta till en Hissingetraktor. MVH /// Paap R |
|
Förstår dock inte varför denna uppenbarligen fungerande teknik sätts i verket: Länk |
|
|
Vätgasdrivna bilar har testats rätt länge, inte minst av BMW. Att "spjälka" vatten medelst elektrolys till sina beståndsdelar väte och syre har man gjort länge, alla som gått i grundskolan har säkert testat också. Problemet är väl att det går åt en hel del energi i form av elektricitet... FP |
|
|
Jag skall sluta att gå på allt jag hör. Jag skall bli kritisk (inte bara skall, är på väg att bli, delvis tack vare denna tråd). Jag har slutat ta växthuseffekten för given, bara för att "alla" forskare varnar för den. Och att FN:s klimatpanel varnar för den. Hörde på nyheterna, igår eller i förrgår, om monsunregnen i Asien. 35 miljoner människor har drabbats, om jag inte minns fel. En meteorolog sade i telefonintervju att detta är växthuseffekten, att vi måste minska utsläppen. Han sade sig ha stöd i deras beräkningar (modeller). I samma klipp fick vi se en forskare från Tekniska Högskolan, som sade att effekterna i Asien är desamma nu som för många år sedan, men att konsekvenserna är större bara eftersom det bor så många fler där nu, i olämpliga områden. "Modellerna inte är värda någonting", "CO2-halten står i jämvikt med haven", m.m. Så länge forskarna inte är överens tänker jag inte lita på "ja-sägarna" i alla fall, även om det kanske är fler ja- än nej-säjare till växthuseffekten. Det faktum att en del forskare ifrågasätter växthuseffekten, måste media ta på större allvar. Vi ser ju vad som håller på att hända - politik världen över förändras, på grund av många (men som sagt, inte alla) forskares enighet om växthuseffekten. Lyckligtvis kan det inte bli miljömässigt sämre av att vi minskar oljebrännandet, och vi måste ju ändå sluta någon gång eftersom den inte varar för evigt. Men ändå, jag tycker att det allt mer börjar kännas som en propaganda-grej med växthuseffekten, och att ja-sägarna just nu har ett stort övertag. /Leo |
|
|
Detta är den största hype mänskligheten sett på många många år. Allt som folk läser i aftonbluffen eller expjessen tas för sanning. Journalister blåser upp och överdriver. Oavsett vad politikerna egentligen tror så tvingas de in i detta för att inte förlora väljare. Jag var in på vägverket för ett tag sedan och pratade med några chefer där. De berättade att bygga säkra vägar för att minska olyckor var inte länge högst på agendan. Numera var det "växthuseffekten" som skulle minskas.. Svekke |
|
|
Tyvärr vräker kvällstidningarna ut sig en hel del propaganda, som ligger i tiden. Vad gäller vägtrafik så är det ju i och för sig sant att lite minskad hastighet ger ganska mycket minskade utsläpp. Det är ju bra i sig. Men just syftet, växthuseffekten... Något som gladde mig med SVT:s inslag var i alla fall att de lät båda sidor komma till tals, det är ju inte ofta det är så nu för tiden, i media. /Leo |
|
|
Citat "aftonbluffen eller expjessen" - hehe, det var kul benämningar. Jag är dock böjd att hålla med. Klimathot eller inte, så är det ganska upplåst i media. Jorden har stått inför större och betydligt värre klimathot under sin livslängd. Det är fortfarande osäkert vad vi människor har för påverkan. Vad som är lite tråkigt är att resurserna kanske läggs på fel åtgärder om man nu tror att människans CO2-utsläpp är enda orsaken till den globala temperaturhöjningen. Det är dock självklart att det är bättre för miljön om vi lär oss att konsumera mindre energi och med mindre miljöpåverkan. |
|
|
Helt riktigt. Bra att flera kommer till insikt om de snedvridna propaganda som medierna tar upp och sprider. SVT har ju sin meterolog som predikar jordens undergång mer eller mindre om vi inte pallar upp bilarna snart. Underligt, han om någon måste ju under sin utbildning fått ta del av hur klimatet (temperaturen) historiskt sett alltid har varierat upp och ner. Just nu upplever vi en uppgång, that´s it. Givetvis är det olyckligt att miljontals människor drabbas av översvämningar osv, men som någon skrev, de har ju av olika anledningar valt att bosätta sig bland floddeltan och i dalgångar osv. Hade det funnits lika mycket befolkning på samma plats tidigare så hade givetvis lika många drabbats då eftersom det bevisligen varit lika stora översvämningar tidigare. Detta kommer sällan fram i debatterna, det gagnar ju inte precis "alarmisterna" osv. FP |
|
|
Någon som har sett denna dokumentar, rätt intressant alternativ till Al Gore tyckar jag iallafall. Länk //Anders |
|
|
Jajjamän. Den har varit uppe till diskussion här tidigare. FP |
|
Paap Reeder |
Jag försöker personligen så öppet och opartiskt som möjligt analysera detta med miljöpåverkan så objektivt och opartiskt som möjligt för att bilda mig en egen ståndpunkt. Faktiskt! .. och försöker spåra fakta som kan verifieras inom andra och seriösa fakultet andra än tex al gores trams. ... men det är svårt. 1 mrd katoliker är övertygade om att jesus kommer så antalet troende och olika konferenser eller antalet kyrkobesökare övertygar inte utan det är fakta som gäller. Varifrån stiger jesus ner? Var i himlavalvet finns han nu? Hur stiger han ner rent praktiskt? fallskärm? ... o s v. Kan ngn idag påvisa att han dväljes i norrskenet skall jag också börja titta litet på exvis de katolska liturgierna ... men inter utan praktiska bevis Så tills vidare har jag bytt ut mina lampor i garaget till lågenergi - longlife och flera gånger om dagen kan det hända att jag kör längre sträckor med lådan i E- läge. Idag är min ståndpunkt = miljöreligion utan saklig förankring annat än i den globala ekonomin och politiken. MVH /// Paap R |
| paap: halelujaaaaaaaaaaaaaaaaaaa | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.