|
Sida 17 av 20
|
|
|---|---|
|
Hej Leoni. Vilka forskningsrapporter har du själv läst? Harry |
|
| Är det Harry från SVD? | |
|
Harry: inga! Jag insuper friskt vad jag hör på olika håll, skapar mig en egen bild och låter sedan er andra försöka genomskåda mig ;) :: Leo |
|
|
Det är intressant det du skriver. Våra beslutsfattare bildar sig sin uppfattning på samma vis. I valrörelsen hade jag tillfälle att fråga ett antal riksdagsmän om det så kallade klimathotet. Det visade sig att dom riksdagsmän som tjänstgjorde vid valstugor i Stockholm trodde att det blivit 4-5 grader varmare på jorden de senaste 100 åren. När jag berättade att det blivit 0,6 grader varmare sedan 1880, fick jag ett medlidsamt leende till svar i de flesta fall. För tre veckor sedan hamnade jag på middag med diverse höjdare i samhället. Närvarande var miljöansvarig i en av Sveriges större kommuner. Hon trodde också att jorden blivit 5 grader varmare de senaste 100 åren. Värden startade datorn och jag googlade på IPCC. Jag hade rätt och den miljöansvarige fel. En upprörd kvinna i sällskapet frågade hur det kunde komma sig att hon inte hade en susning om fakta. Det var inte intressant, var hennes svar. Diskussionen upphörde. Det var ju fest. varför låta tråkiga fakta förstöra en fest? Harry |
|
|
ja hoppas att det ligger till som du säger men oljan kommer ju att ta slut/ bli dyrare så vi kan lika bra förbereda oss.. Kanske ta fram cykeln Leoni, putsa upp den så de blänker när de börjar bli dax.. HEHE O==00==O //Filip |
|
Paap Reeder |
... att det är många - forskare, politiker och folk igemen - som säger samma sak och är överens har inget med verkligheten att göra. - 1 mrd katoliker tror och förlitar sig på att påven löser alla problem - 70 milj amerikaner tror att jesus kommer i år - nästan två hela länder var övertygade om att det var rätt att smälla på ett tredje land - Irak Ingen av mina strecksatser kommer att visa sig hålla för sanningen. MVH /// Paap R |
|
HAHAHA,, så SAD BUT TRUE O==00==O //Filip |
|
| Vi människor kan väl sluta andas. Problemet löst. :) | |
|
Nu blir det rejält OT. - Japp det är med största sannolikhet så att Italienskor, spanjorskor och portugisiskor dragit ned på mys med sina män eftersom det inte på något annat vis går att förklara att dessa lydiga katoliker i snitt får ca 1,3/barn (krävs 2,1 för att hålla befolkningen konstant) per kvinna och den ursprungliga befolkningen minskar. Även i Latinamerika har fruktsamheten fallit kraftigt så även där har troligen avhållsamhet blivit norm. - 70 miljoner? - Kurdiska bekanta är glada som lärkor (nästan 2 länder och en provins) Varför söka sig långt bort när det finns bättre näraliggande exempel som illustrerar viljan att inte ifrågasätta allmänna "sanningar"? - I ett land i norr tror knappt 100% att FN har lösningen på alla problem (jag är den som förstör ett perfekt utfall). Oil for food någon? Sudan eller Lybien som ansvariga för mänskliga rättigheter? Rwanda? Ockupationen av Tibet? - Samma lands politiker/journalister (det är nödvändigt att utrymma Phnom Penh/Horhuset utrymt) som inte ansåg sig tillhöra den andra världen tyckte att Pol Pot var finemang och biskopen J. Jonsson for till Maos kina för att komma tillbaka och förkunna att Mao stod för sann kristendom. 2 miljoner förtida döda kampucheaner och 20-30 miljoner kineser kan tydligen ha fel för inte stormade det kring sådant när det begav sig. - I samma land måste man spara på vattnet för att vara ett gott föredöme för Afrika. Ett land med extremt mycket ytvatten har tydligen mycket att lära ut till länder som täcks av sand, men saknar ytvatten. - Äh nu är jag på G. Ett folk som periodvis haft uppfattningen att barn inte kan ljuga och att deras ord därför inte kan ifrågasättas. Föst under häxprocesserna och åter under 90-talet (Inte ofta jag och Guillou står på samma sida). Den uppmärksamme kanske redan noterat att detta land kan vara Sverige. :( Mvh Mikael |
|
Paap Reeder |
En i lokalpressen skrev idag en insändare om att alla måste börja värna om miljön ty annars går klotet ikull. Alla skulle göra litet på sin kant. Helt sant kanske men det finns viktigare saker ... "innan" ... 1) Vi måste sluta slåss på klotet. Förr slogs länder men nu slåss även enskilda i religionens eller knarkmaffians namn. 2) Korrumptionen måste stoppas .... globalt. Vi börjar här hemma med att stoppa företagsledningar att ta ut 80%-iga löneförhöjningar medan han som svetsar längst ut på järnbalken får 3% ... till att knarkkurirer utomlands skyddas av polis. 3) Sedan måste förtrycket av 2 mrd kvinnor lösas ut 4) ... först på fdjärde plats kommer miljöproblemen. Fast det är klart att löser vi inte p 1 kommer miljön att bli en vinnare när vi slagit ihjäl varandra ... fast kör vi atomspåret blir det nog en nitlott även för miljön. MVH /// Paap R |
|
Då kanske jag skulle passa som politiker då :) Harry, intressant inlägg från dig. Jag har onekligen lärt mig något av denna tråd, nämligen att vara lite mer kritisk. Såg någon på Aktuellt (SVT2) igår kl 21? Det var ett reportage från Bangladesh, med fokus på växthuseffekten och vad den tycks göra mot landet - snart kommer tydligen en fjärdedel av Bangladesh att ligga under vatten och många miljoner fattiga människor drivas från sina hem. Detta må vara sant. Men när journalisten på SVT sedan började tala om hur detta beror på västvärldens utsläpp, och en forskare sade att "Bangladesh släpper ut 0,17 ton CO2 mot USA:s 20 ton" (jag minns inte hur de räknade, per person eller vadå) - därför borde USA betala för Bangladeshs lidande - då blev jag ganska irriterad. De tar helt enkelt för givet att allt är västvärldens (kanske främst amerikanernas) fel. En sådan vinkling, av SVT, känns oseriös. Enigheten verkar ju, åtminstone enligt många av er i denna tråd, inte vara så stor inom forskarvärlden som det framställs i media. Visst, nu är det trendigt att skriva om klimathotet och det är så man tjänar pengar. Men SVT har banne mig inget vinstintresse! Då borde de väl försöka vara lite mer objektiva, generellt! Paap, du har en poäng i ditt senaste inlägg. Möjligen vill jag kasta om ordningen lite. Jag har aldrig stört mig på egoistiska företagsledare. Korruption är en annan femma. Krig är vidrigt. Kvinnor är värda mycket mer än att bara få föda barn och stå vid spisen... så klart. Men det kommer vissa kulturer nog aldrig att fatta! :: Leo |
|
|
02Turbo, jodå - min italienska hingst står och blänker här inomhus, redo att grenslas så fort väghållarna sopat bort gruset från vägarna :) :: Leo |
|
|
leoniaquila: fel fel!!! SVT ägs av staten och springer deras ärende. vad gäller bangladesh. så har det alltid varit översvämningar så länge jag minns. problemen i bangladesh har geologiska grunder och har inget med CO2 att göra. |
|
|
Lite Bangladeshinfo-OT. Idag 1040 människor per kvadratkilometer mot Sveriges 19 (1961 400/km2 mot Sveriges 18). Dagens befolkningsökning 2,2% (dubblering på 30 år), fertilitet 3,3 barn/kvinna. All mark används. En viktig orsak till att människor som bor i Ganges floddelta numera drabbas av katastrofer är det faktum att just all mark pga befolkningstrycket används, dvs det bor nu människor i låglänta områden som förr var obebodda eftersom det pga just översvämningar ansågs vara för farligt. Jag har inte på något vis bidragit till den problematiken. (Jepp jag är kalenderbitare vad gäller slikt). Samma problem råder i många andra låglänta områden i U-länder. SVT-OT: organisationen är en stiftelse, men riksdagen tillsätter dess styrelse, dock sköts den löpande verksamheten av dess personal som enligt alla SOM-rapporten jag läst står långt till vänster om det svenska folket och där VPK under 80-talet var det näststörsta partiet bland journalisterna, men där sympatierna nu närmat sig folkets något, dock fortfarande till vänster om detta. Inte konstigt att vissa vinklingar görs och att fientligheten mot USA fortsätter att skölja över dem som till skillnad mot mig fortfarande har tv (jodå det händer att jag ser hemma hos andra). Mvh Mikael |
|
|
CiM, i praktiken har jag fel - tyvärr - men i teorin skall SVT vara totalt objektiva. Vad gäller vattennivåer så är det nog en förhastad slutsats att skylla på växthuseffekten som SVT (m.fl.) gör. Sen när började högvattnet stiga metervis pga CO2...! Så ja, det är säkert mer geologiskt betingat som du skriver, men det var ju knappast så SVT lade fram det. Vilket är störande och ganska skrämmande. Apropå vänsterjournalister, jag har hört att KG Bergström är gammal moderat - vilket dock knappast märks - han är ju lika frän mot alla, medan man får en känsla av att den där Mats (Matz?) Knutsson är lite för mycket vänster för kanalens bästa. :: Leo |
|
|
Här kan man se "The great global warming swindle" som sändes i brittiska channel 4 förra veckan. Länk Svekke |
|
|
Svekke: Kul med ett "motprogramm". Det utgör inte nödvändigtvis ett bevis för något, men kanske en tankeställare om att det kanske inte är så enkelt och svart/vitt och att enigheten inom klimatforskningen kanske är lägre än vad journalister rapporterar. Å andra sidan sade väl propagandaministern i det tredje riket att en lögn som upprepas ofta nog blir sann (jämför ingen med Goebbels, bara refererar till hans slutsats). Det tycks som om den information som min gamle professor i klimatologi vidareförmedlade till mig fortfarande äger giltighet. Dvs forskarvärlden har inte några bevis för varför klimatförändringar inträffar, bara historiska observationer. Mvh Mikael |
|
|
På universitetet är Goebbels (Länk metoder välkända. Där kallas det upprepningsmetoden :-) Upprepas något tillräckligt många ggr så uppfattas det till slut som sanning (utan att nödvändigtvis vara det). Själv är jag som de flesta naturligtvis för en renare miljö. Den klimatdebatt jag sett i denna tråd är bland det bästa jag överhuvudtaget läst. Självklart kommer många som läser denna tråd tänka att det är pga vårt intresse för bilar och viljan att vi ska få fortsätta köra bil, som gör att många här tycks ställa sig frågande till den pågående miljödebatten. Alternativt kommer man påstå att vi har oljeaktier.. :-) Visst. Fast jag tror att de då gör det lite väl enkelt för sig.. Svekke |
|
|
Här finns förresten filmen i betydligt högre hög kvalitet: Länk |
|
| obs 500 MB! Kräver rejält bredband. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.