|
Sida 11 av 20
|
|
|---|---|
|
Svekke: Du har säkert rätt i det du skriver, men jag har bara hört talas om CO2-utsläpp i samma kontext som uppvärmning av jorden. Vad gäller molnens inverkan på temperatur, borde det inte bero lite på säsongen också? Nu i vintertid är det ju generellt mycket kallare när det är molnfritt, och vice versa... tvärtemot teorin du beskriver. Fast jag kanske jämför äpplen med päron? Klimatologi är inte mitt huvudämne. Det miljövänliga vrålåket: Länk /L |
|
|
ja tror man kan tänka som ja skrev innan när de gäller sommaren,, på vintern kommer de ju inte så mkt sol/strålning..... Ja tror iaf att växthuseffekten motverkar sej sj vad det gäller temp.. Mitt miljövänliga åk,, när vägarna har spolats bort::Länk O==00==O //Filip |
|
|
LeoniAquila: När det gäller molntäcket och dess eventuella koppling till yttemperaturen (som oftast mäts) och klimatets utveckling, så menar man inte dess effekt på temperaturen någon speciell dag eller årstid. Som jag förstått det menas årsmedeltemperaturen och dess beroende av molntäckets utbredning under ett helt år. Då forskare har plottat medeltemperatur-kurvor och jämfört med molntäcket så har man sett att de korrelerar. Inte perfekt men ganska bra. Hur bra korrelationen varit har visat sig vara beroende av vilken breddgrad på jorden som betraktats. Forskning publicerad nyligen har då sett den allra bästa korrelationen mellan moln och temperatur för speciellt höga breddgrader, dvs exempelvis i Tyskland/Norden. Med det vill jag säga att antalet mikroskopiska partiklar i atmosfären tycks vara en viktig faktor. Men hur viktig är svårt att säga? Sen verkar ju minskningen av antal partiklar vara pga av att människan skärpt till miljövänligheten under det senaste decenniet. Det skojiga i sammanhangen är ju att just denna miljövänliga och rena luft kan tänkas minska molnigheten och därmed höja temperaturen! Först släpper vi ut koldioxid som höjer temperaturen. Sen då industrin blir renare så höjs temperaturen ytterligare.. :) Sen finns ju Svensmark och hans anhang som hävdat att förändringar i intensitet av laddad kosmisk strålning också påverkar molnbildningen vilket förstås är en naturlig effekt som vi inte kan påverka. Samma gäller ju naturliga förändringar av t.ex. solarkonstanten, solvinden samt dess magnetiska fält som skärmar solsystemet från laddad kosmisk strålning. Globala medeltemperaturen tycks ha gått upp ca 0.6 grader sedan 1860. De flesta menar att mätningarna är korrekta och att hänsyn tagits till att många instrument varit inom städer vars yta ökat (släpper ut mycket värme). Det besvärliga frågan är hur stor del av temperaturökningen är orsakad av människan och hur stor del är naturliga förändringar ? Svekke |
|
|
Ja tror på dej Svekke,, ja tror att de flesta negativa följder av växthuseffekten inte handlar om temperatur,, snarare sjukdomar mm O==00==O //Filip |
|
|
Länk |
|
|
Rapport om varför forskarvärlden framstår som synnerligen spittrad kring klimatfrågan; Länk Oljebolag har satsat enorma summor på att skapa ett intryck av att hela klimatfrågan och dess orsaker är ytterst debatterad bland forskare, när så inte är fallet. Samma trick kör man ju med i USA vad gäller att förneka evolutionsteorin, stora summor pengar satsas på att få det att verka som att forskarvärlden är splittrad och att ämnet är uppe för debatt, när så alls inte är fallet. |
|
|
Taktiken har även använts av läkemedelsindustrin när läkare och forskare började se otrevliga bieffekter av bla. Antidepressiva läkemedel. För att inte tala om tobaksindustrin. Tyvärr får man väl säja att taktiken fungerar bra på gemene man. |
|
|
Jag vill, helt plötsligt, göra en återkoppling till själva huvudrubriken "BMW-ägarna och miljöhetsen". En BMW-ägare kan nämligen stoltsera med en bil (i alla fall dagens modeller) som drar mindre bränsle än den så populära svenska bilen; "Jag rullar". Jämför t.ex. 5-serien med nya Jag rullar S80. 5:an verkar ju dra 0,2 liter/mil MINDRE än den svenska motsvarigheten! Detta gäller överlag. BMW:n erbjuder dock ett bredare utbud av motorer i nuläget. T.o.m. V8:an i 550i, med 367 hästar, drar klart mindre än den svenska (eller faktiskt japanska!) motorn på 315 hästar. Säg det till den Jag rullar-ägare som hetsar er. Jag gillar även Jag rullar, men gillar inte när folk (t.ex. Teknikens Värld) gullar med bilar som inte förtjänar det. /L |
|
|
Håller med,, bmw ligger långt fram vad de gäller motorerna överlag. Vinner massa priser för dom osså :D .. Därimot borde väl Bmw osså ha nån typ etanolbil, lr ä de nåt ja har missat modellprogrammet?? Tror osså att Bayerns bästa motorwerke va först ut me vätgasbilen (kolvmotor)... Smaken ä som baken o min sätter sej helst i en BMW //Filip |
|
|
Ja, nog förtjänar de sitt namn, Motorverken! Medan andra talar om miljövänliga motorer, pratar BMW om effektiva motorer - som därmed faktiskt blir miljövänliga. Men visst kan man undra varför de fortfarande bara erbjuder bensin och diesel. Har de gjort någon sorts analys, och kommit fram till att det är meningslöst att satsa på biogas eller etanol? De kanske hoppar över detta steg och enbart fokuserar på vätgas? Om de lyckas, alltså storskaligt serieproducerar vätgas bilar, och man dessutom kan framställa vätgas med mindre energiåtgång än idag - ja då kanske vi har ett hållbart samhälle framför oss. För växthusproblem eller inte, en dag tar nog oljan slut ändå... /L |
|
|
Jabbal, Typ "nyhet" från ”Union of Concerned Scientist, Citzens Scientists for Enviromental Solutions”... Jo, oenigheten är påhittad och konstruerad..., och alla forskare som hävdar ”global uppvärming” är dessutom rosenkindade hobbits, medan de skeptiska har hemsökts av ”Saurons onda öga”...förlåt Exxons…tjena… Men OK, här är först en länk till några av de drabbade... Länk sedan några ytterligare länkar... Länk Länk Länk Länk |
|
|
LeoniAquila: Som du gissar tror jag att BMW kommer gå direkt till vätgas när det gäller miljöbilar. Detta har man ju satsat mycket på under lång tid så det vore konstigt om man började med andra lösningar nu. Vätgas innebär ju också ett betydligt mer långsiktig lösning än t.ex. etanol. Jag läste också under nyheter om nya 5-serien och blev positivt överraskad av bränsleförbrukningen hos motorerna. BMW gör ju ett riktigt bra jobb när det gäller att få ner förbrukningen på bensin- och dieselmotorerna, en väl så viktig del av deras miljöarbete. Några exempel: BMW 550ia: 10,3 l/100km BMW 530ia: 7,5l/100km BMW 535da: 6,8l/100km Högst imponerande siffror med tanke på effektuttaget. Mvh Johan |
|
Paap Reeder |
... precis och på Hissingen får dom snäppa upp kraven på det tekniska gymnasiet - verksatdslinjen - eller stoppa en BMW- motor i volvosarna. Borde faktiskt vara ett miljökrav. Kan inte gröna bilister driva det kravet?? MVH /// Paap R |
| vore helt kanon för dom som går där,, slipper volvoskiten o får nåt från motormästarna ala bayern | |
| Rena fantasisiffror man får knappt röra gasen för att klara av så låg förbrukning,vad ska man då med en 550 till. Låg stadigt på 1,3 med min 530. | |
|
mattias h: Jag är medveten om att siffrorna i princip inte går att uppnå i praktiken. MEN, om man jämför med äldre motorer från BMW eller för ännu större skillnad med andra märken, så kan man konstatera att utvecklingen går framåt. Min 525:a drar t.ex. 11l/100km i snitt, om man då kan få samma förbrukning med i alla fall 50% mer effekt så är det en fantastisk utveckling enligt mig. Mvh Johan |
|
Paap Reeder |
... det går i praktiken ej heller att uppnå volvos värden om man inte skjuter bilen framför sig vissa sträckor. MVH /// Paap R |
| volvo borde ju ha extremt bra värden eftersom den rullar överallt :P | |
|
Är det inte kul att deltagarna i denna tråd är så enade om en sak; Bayern-motorernas imponerande effektivitet! Att den angivna bränsleförbrukningen sedan är svår att uppnå ty bilen bjuder in till match, är en annan femma. Den femman är förstås inte oviktig, men principen är ju ändå att en BMW-ägare generellt kan stoltsera med en miljövänligare bil än grannen med Hisings-lådan... eller Trollhätteplanet också för den delen, gissar jag på. Nu gäller dock detta, och de senaste inläggen, endast bränsleförbrukning. Vad som är svårare att överblicka är ju hela bilens cykel, alltså från produktion till skrotning. Då kanske De Som Rullar eller Flyger, rullar/flyger med bättre samvete - vad vet jag. /L |
|
Paap Reeder |
Så du menar att det är ok att släppa ut mer skit medans man kör ... bara man har sparat in det under tillverkningsprocessen? ... för att inte tala om miljövinsterna vid själva skrotningen. Ganska knepig reklamtext måste det bli på försäljningbroschyrerna. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.