AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
45.676

BMW-ägarna och miljöhetsen

Sida 10 av 20
Ci
531
CiM
325ciM-04
förr i tiden, så skrämdes människor med religion, vilket är vanligt i sydliga länder än idag. prästerna kunde t.ex säga efter en jordbävning eller storm: gudarna är inte oss nådiga och de kräver offer, varpå mjölkades folket på ännu mera skatter.

här hemma kan de inte skrämma oss med gud, så de kör med propaganda genom 20-40 år gamla video upptagningar.

jag har alltid påståt att media har för stort makt, speciellt tv. som CIA chefen sa under 50 talet om TV: med det här burken kan vi få människor att tro på vad som helst.

det som retar mig mest är att politikerna gör inte all detta elände för min och din välbefinande, utan är ännu ett sätt att mjölka oss på mera skatter.

senast idag läste jag att SL höjer biljett priset, då kommer det att kosta 90 kr enkelresa. frågan är, är det som kallas för stimulans för att få folket att köra mindre bil, och " spara på mjlön"?

nääää. gamla hästhandlare= dagens politiker
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Hm, SARS? Påminner om mobilstrålning, heter inte det något i den stilen? Där känner jag samma sak som med allt annat här - TÄNK OM det är farligt. Då kommer i alla fall jag att förbanna mig själv, för att jag i nuläget går med luren 5 cm från skrevet...

Kan på ett sätt förstå Henke Lexus inställning, "att inte orka oroa sig", men samtidigt - man hoppas väl att ens barn lever några år längre än en själv, och det vore ju trist om världen vore värre under deras sista år, än under ens egna sista år.

Det där med Göran Persson gör mig kluven. Å ena sidan, lev som du lär och åk i en Volvo 850 (den borde väl vara synnerligen representativ för svenska folket?), å andra sidan - som statsminister (f.d. numera, jag vet!) och därmed "betydelsefull", så ska väl gubben få åka bepansrad 7-serie.

!

/L
Paap Reeder
... det har inte på över 50 år varit en grön jul! ... sade en TV-meteorolog alldeles nyss!!!???

Tydligen skitade redan T-fordarna ner ordentligt eftersom det redan 1950 var en grön jul.

Stavros! ... SARS hade jag glömt. Vad var det som ledde till kistan i det där med SARS?

Undras vad det blir nästa höst? ... den som inte dränks i sin översvämmade källare i år får se.
Har båten pallad på tomten .... kanske jag skall flytta in den automatiska länspumpen i källaren över vintern ...?

Kan man placera sina PPM-fonder i ngn katastrofindustri?

MVH /// Paap R

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vem fan bryr sig om miljöhotet.

Idag finns atomvapen nog att spränag hela djävla mänskligheten åt helvet 300 ggr om

Och ryssarna har giftgas nog att döda alla människor på klotet ett par hundra ggr om.

Och fler länder rustar upp. Så snart kan vi utrota alla 1000 ggr om.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Som DiLeva sjöng:

"Även dem som inte vågar leva dör någon gång..."

Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Paap Reeder,
Själv läste jag nyss att Simrishamn hade 13,7 grader på julafton för ett par decennier sedan. Om det inte var grönt (eller grått!) då, så verkar fryspunkten har flyttats från noll grader till något högre. Vad du än skriver, hit och dit, så kvarstår faktum att jorden tycks vara varmare än på 12 000 år... och antalet T-Fordar under den tid det begavs, lär ha varit ganska många färre än dagens antal bilar! Oavsett miljöhotets allvar (här är vi nog oense), så kan vi säkert enas om att PPM-fonder inom miljöindustri är en lyckad affär ;)

BMW_MAN
Äpplen och päron nu igen. Klart att det finns atomvapen och fanatiker överallt, men det minskar ju inte det faktiska miljöhotet, bara möjligen proportionen av det. Men bara om de politiska hoten blir verklighet.

/L
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Det dröjde inte många timmar innan folk började skylla raset av E6:an i Munkedal på växthuseffekten... t.o.m. jag, som försöker försvara miljön i denna tråd, kan tycka att man gör en höna av en fjäder. Raset, som visserligen beror på regnet, kan ju lika gärna säga oss att dimensioneringsprinciperna för grundläggning och släntstabilitet behöver ses över. Jag har läst 6 poäng geoteknik så jag vet hur många approximationer man gör, och att det är en rätt diffus vetenskap!

/L
Paap Reeder
Sammanställning från SMHI:

Vita jular: 1915 1919 1923(kallast) 1982(vitast) 1995

Gröna jular: 1924(varmt) 1932 1953

Orkan i hela landet där Gudrun var som en fjärt: 1902 julstorm.

Kan man bli annat än bara heligt förbannad på allt BS om att källare skall översvämmas.

MVH /// Paap R ... har svårt med respekt för miljörörelsen och NTF och framförallt för Gröna bilister som är betalda av Volvo/Saab för att prångla ut deras sunkiga bifuel som i princip är okörbara i vanlig trafik ... och nu lägger volvo ner dem.
Eftersom det kostar mer energi att göra 1lit E85 än man får ut av den.

Typ som att mata in en 100:- med internetbanken på kortet men i bankomaten får man bara ut 75 spänn.

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Växthuseffekten hit och dit...
Om jag fattat det rätt så stiger temperaturen innan en istid. Den är kanske på G... he he. Temperaturen höjs alltså, för att sedan sjunka ordentligt!

Om det är lite varmare just nu så betyder det ju inte att världen kommer att gå under snart.

(medel)Temperaturen har sjunkit och höjts 1000 gånger under jordens livstid, helt utan människors hjälp, d.v.s. fabriker, bilar och annat.

_____Vraum!_____
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Angående jordskredet på E6:an skrev Aftonbladet att det beror på växhuseffekten. Men Faktum är att exakt samma sak hände för exakt 100 år sedan på samma ställe.

När man läser alla expertutlåtande om miljön blir jag bara mer och mer kritisk.

CiM: Jag lägger min röst på dig. Du har nu en väljare!

MVH
ALF
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Skrev Aftonbladet så? Det är så typiskt. Sådana tidningar har jag noll förtroende för, och ett sådant påstående gör inte saken bättre. Visst, det har regnat som 17, men förra året var det svinkallt. Alla inser nog att växthuseffekten inte tar oss från "svinkyla" till ösregn och sydeuropeisk vinter på bara ett enda år. T.o.m. Aftonbladet kanske inser detta, men de vill ju sälja rubriker.

Utan att ha sett området så noga, kan jag säga att raset beror såklart på att geoteknikerna missbedömt rasrisken i området. Hade man insett risken, så hade man förstås gjort stabiliserande åtgärder för vägbanken.

/L
Paap Reeder
Såg i DN idag att FN skall redovisa en stor klimatrapport som nu lusläses av flertalet aktuella forskare - även de kritiska vilket är tacksamt.

Det är den s.k IPCC-rapporten som FN klimatpanel skall ge ut.

Vi avvaktar.

Min gissning: kommmer att vara dödsstöten för E85.

MVH /// Paap R

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Jag hörde på nyheterna igår att Sverige idag släpper ut mindre "växthusgaser" än tidigare.
Nivån nu motsvarar nivån som släpptes ut på 60talet. Detta till trots att det troligtvis finns några fler bilar och det blir kört några mil mer per bil per år än då.

Bravo.

Men likförbannat så var julen varm, även här i Finland. Hur kommer detta sig?

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Hela Europa har väl renare luft än på -60 -70-talet.Skulle mistänka att så gäller även Finland:-)

Nu är det ju så att jorden är rund och ex. en höjning av havstemperaturen Stilla havet även kan påverka vädersystem i övriga världen.Naturen bryr sej knappast om landsgränser,tullmurar mm.

Gott Nytt År
Forry

Min bil
Länk
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Exakt.

Så, då kommer ju följdfrågan: Om luften är renare nu än förr, hur kommer det sig då att temperaturen höjs(om den nu gör det)?

Svar: Bilindustrin har gång på gång visat sig vara en ypperlig inkomstkälla. Varför inte utnyttja den nu när våran lilla istid håller på att ta slut?

Bekymmret ligger i plånboken på de som styr. Stora fina köttiga sedlar som de vill ha flera av..

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Om man tar kurvan över temperaturhöjningen och lägger den över den beräknade temperaturhöjningen så kommer man förmodligen se att den riktiga är lite högre än den beräknade vilket kommer tolkas som att vi (människorna) har tillfört denna ökning av temperaturen. Men även om inte människan funnits så hade en höjning ägt rum, kanske inte lika stor men troligtvis väldigt nära.

///BMW - Was sonst!
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Temperaturförhöjningen har ju inte med ren/smutsig luft att göra, utan beror av koldioxidutsläppen.

Måhända att luften är renare idag än på 60/70-talet, men i Göteborg är den i alla fall skadligt smutsig många dagar, främst under vintern. Temperaturinversionen (dvs varmare luft strax ovanför markytan än på ytan, vilket minskar avgasernas spridningsförmåga uppåt) är en stor bov i dramat, men den beror nog knappast på växthuseffekten utan är bara ett "vanligt" fysiskt fenomen...

Gott nytt år!

/L
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
LeoniAquila:

Det ju ganska etablerat att små partiklar i atmosfären (aerosoler) är en betydelsefull faktor i molnbildning. Vattenmolekyler kondenseras runt en aerosol och representerar begynnelsen av själva bildningen av moln. Man har kunnat visa att moln på låga höjder tycks vara speciellt viktig för temperaturen nära jordytan. Enkelt uttryckt kan man säga att om det är mycket moln så sänks yttemperaturen och tvärtom, frånvaro av moln ger istället en ökning av yttemperaturen.
Hur viktig denna effekt är i jämförelse med koldioxidhalten i atmosfären är inte ännu fastlagd mig veterligen.

Svekke
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Under dom 3 dagar flyget var inställt i USA i September 2001 fick man ett tillfälle att mäta hur mycket kondensstrimmorna från flyget påverkade temperaturen på marken. Normalt täcker dom himlen mellan 50-75% i USA. Man fann att medeltemperaturen steg med 1 grad Celsius under dom3 dagar flyget låg nere.

I Israel kartlade man solstrålningen inför byggandet av bevattningsanläggningar på 1960 talet för att se hur mycket vatten som skulle behövas för att får bästa skördarna. Man gjorde om samma studie på 1980 talet och resultatet visade att solstrålningen minskat med 20%

Vattenavdunstningen har minskat med ungefär 6,5% mellan 1945-1995 på grund av minskad solstrålning

Så kanske det är så illa att vi har 2 problem istället för 1, det ena värmer upp klotet och det andra kyler ner det

Min bil
Länk
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
mm du har lite rätt i att de ä fler problem,, men ja tror inte riktigt på de där me minskad avdunstning?! De ä väl så att växthusgaserna släpper in solens strålar men sen när dom har "studsat" mot jorden släpps dom inte ut igen. De borde i sin tur leda till mer avdunstning och mer moln som sedan motverkar solens strålar.. Sen håller de på såhär,, fram o tbx...

O==00==O
//Filip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.